The communication of primary school teachers and the construction of the notion of classification

Authors

  • Ana Barrios Estrada Universidad de Nariño
  • Álvaro Torres Mesías
  • Alejandra Narváez Gómez Ministerio de Educación Nacional

Keywords:

communication, didactics, natural sciences, notion of classification, teachers

Abstract

The article is the result of an investigation oriented to establish whether the fifth grade teachers of six normal schools enhance or interfere in the construction of the notion of classification in the area of ​​natural sciences through their oral communicative didactic interaction with the students.
This study was assumed from a methodological conception of qualitative-quantitative research; questionnaires and direct observations were applied, registered in the researcher’s notes and in checklists. These data were analyzed and contrasted, from an intersubjective view of the participants in this research.
Thus, teachers’ didactic attitudes and communicative actions were evidenced, supported by guiding questions that provoke exploration, explanation and that contribute to the formation of a core of concepts assumed as classification, taking care that students structure their answers adequately, considering the point of view of the other, and with emphasis on metacognitive processes that support learning.

References

Bernstein, B. (1998). Pedagogía control simbólico e identidad. Teoría, investigación y crítica. Madrid: Morata.

Bruner, J. (1967). El saber y el sentir. Ensayo sobre el conocimiento. México: Pax México.

Castillo, N. y Posada, N (2009). Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/educacion/tesis90.pdf.

Daza, S. y Quintanilla, M. (2011). La enseñanza de las ciencias naturales en las primeras edades. Barrancabermeja: GRECIAINYUBA.

De Landsheere, G. (1983). Cómo enseñan los profesores. Análisis de las interacciones verbales en clase. Madrid: Santillana.

Driver, R., Squires, A., Rushworth, P. y Wood-Robinson, V. (1999). Dando sentido a la ciencia en secundaria. Investigaciones sobre la idea de los niños. Madrid, España: Visor. Trad. María José Pozo Municio. Traducción del orginal: Making sense of secondary science: research into children’s ideas.

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Vol I y II. Madrid: Taurus.

Haynes, J. (2004). Los niños como filósofos. El aprendizaje mediante la indagación y el dialogo en la escuela primaria. Barcelona, España: Paidos Ecuador.

Jaramillo, L. y Murcia, N. (2008). Investigación cualitativa. La complementariedad. (2da. ed.). Armenia: Kinésis.

Niño, V. (1994). Los procesos de la comunicación y del lenguaje. Santafé de Bogotá: Ecoe.

Piaget, J. (1983). El lenguaje y el pensamiento en el niño. Estudio sobre la lógica del niño (I). Buenos Aires: Guadalupe.

Sanz, E. y Díaz, M. (2012). El Discurso Oral Argumentado: Propuesta Didáctica para Mejorar la Argumentación Oral en los Niños. Ponencia presentada en el III Congreso Nacional de Investigación en Educación en Ciencias y Tecnología – EDUCYT y II Congreso Iberoamericano en Investigación en Enseñanza de las Ciencias – CIEC. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Vygostsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paídos.

Zabala, M. (1996). Calidad en la educación infantil. Madrid: Narcea.

Author Biographies

Ana Barrios Estrada, Universidad de Nariño

Doctora en Ciencias de la Educación; Magíster en Educación; Magíster en Pedagogía. Profesora Hora Cátedra Titular Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Álvaro Torres Mesías

Doctor en Ciencias Pedagógicas; Magíster en Investigación y Docencia Universitaria; Licenciado en Educación: Filosofía y Teología. Profesor del Doctorado en Ciencias de la Educación. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Alejandra Narváez Gómez, Ministerio de Educación Nacional

Magíster en Educación; Licenciada en Educación Básica énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Tutora Programa para la Excelencia Docente y Académica: Todos a Aprender 2.0, Ministerio de Educación Nacional, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Bernstein, B. (1998). Pedagogía control simbólico e identidad. Teoría, investigación y crítica. Madrid: Morata.

Bruner, J. (1967). El saber y el sentir. Ensayo sobre el conocimiento. México: Pax México.

Castillo, N. y Posada, N (2009). Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/biblos/tesis/educacion/tesis90.pdf.

Daza, S. y Quintanilla, M. (2011). La enseñanza de las ciencias naturales en las primeras edades. Barrancabermeja: GRECIAINYUBA.

De Landsheere, G. (1983). Cómo enseñan los profesores. Análisis de las interacciones verbales en clase. Madrid: Santillana.

Driver, R., Squires, A., Rushworth, P. y Wood-Robinson, V. (1999). Dando sentido a la ciencia en secundaria. Investigaciones sobre la idea de los niños. Madrid, España: Visor. Trad. María José Pozo Municio. Traducción del orginal: Making sense of secondary science: research into children’s ideas.

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Vol I y II. Madrid: Taurus.

Haynes, J. (2004). Los niños como filósofos. El aprendizaje mediante la indagación y el dialogo en la escuela primaria. Barcelona, España: Paidos Ecuador.

Jaramillo, L. y Murcia, N. (2008). Investigación cualitativa. La complementariedad. (2da. ed.). Armenia: Kinésis.

Niño, V. (1994). Los procesos de la comunicación y del lenguaje. Santafé de Bogotá: Ecoe.

Piaget, J. (1983). El lenguaje y el pensamiento en el niño. Estudio sobre la lógica del niño (I). Buenos Aires: Guadalupe.

Sanz, E. y Díaz, M. (2012). El Discurso Oral Argumentado: Propuesta Didáctica para Mejorar la Argumentación Oral en los Niños. Ponencia presentada en el III Congreso Nacional de Investigación en Educación en Ciencias y Tecnología – EDUCYT y II Congreso Iberoamericano en Investigación en Enseñanza de las Ciencias – CIEC. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Vygostsky, L. (1995). Pensamiento y lenguaje. Barcelona: Paídos.

Zabala, M. (1996). Calidad en la educación infantil. Madrid: Narcea.

How to Cite

Barrios Estrada, A., Torres Mesías, Álvaro, & Narváez Gómez, A. (2017). The communication of primary school teachers and the construction of the notion of classification. Revista Criterios, 24(1), 19–38. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1725

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-02-15

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: