Financial education for infants: an alternative proposal

Authors

  • Bolívar Arturo Delgado Universidad Mariana
  • German Ricardo Melo G. Universidad Mariana
  • Yudi Paredes Benavides Universidad Mariana
  • Jenny Moncayo Sánchez SUYOSAMA ONG

Keywords:

financial literacy, financial culture, financial education, infants, financial practices

Abstract

This article presents the results of the research “Practices of financial education for children from private schools in San Juan de Pasto”, based on theoretical foundations of the Ministry of Education (2014), Banco de la República, the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), Program for International Student Assessment (PISA), among others. The aim was to characterize the financial practices of children be-tween grades 3-6, and provide an alternative educational proposal which enables meaningful and responsible learning in their personal finance, facilitating from different degrees the way forward in the formation of financial thinking and enabling transformation processes in them. About this, Singer (2002) says that schools should include in their curricula, financial issues, to permit the detection of the important role that financial education has in their personal life to face future challenges.The implemented methodology was quantitative and descriptive, in which the forms and use of money by children between grades three to six from private schools in the city of Pasto are analyzed through a structured survey format.

Author Biographies

Bolívar Arturo Delgado, Universidad Mariana

Docente investigador; Magíster en Gestión Empresarial; Especialista en Gerencia Financiera, Universidad Libre de Cali – seccional Cali; Especialista en Docencia Universitaria y Economista de la Universidad de Nariño; Coordinador de Investigación en las Maestrías: Gerencia y Asesoría Financiera y Gerencia y Auditoría Tributaria, y Especialización en Contabilidad Internacional y Auditoria de la Facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales de la Universidad Mariana; docente de posgrado Universidad Mariana.

German Ricardo Melo G., Universidad Mariana

Magíster en Gerencia y Asesoría Financiera; Especialista en Finanzas; Magíster en Gestión Empresarial; Especialista en Gerencia Financiera, Universidad Libre de Cali – seccional Cali; docente Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Yudi Paredes Benavides, Universidad Mariana

Magíster en Gerencia y Asesoría Financiera; Contador Público; docente Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Jenny Moncayo Sánchez, SUYOSAMA ONG

Magíster en Gerencia y Asesoría Financiera; Contador Público; Contador de la Fundación SUYOSAMA ONG de la Compañía de Jesús, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.      

References

AFLATOUN. (2003). Educación Social y Financiera para Niños, Niñas y Adolescentes en San José Costa Rica. Recu-perado de http://es.slideshare.net/Paniamor/qu-es-aflatoun

Aguilar, X. y Ortiz, B. (2013). Diseño de un programa de educación y cultura financiera para los estudiantes de modalidad presencial de la titulación en administración en banca y finanzas. 2013. (Tesis de Ingeniería en Administración en Banca y Finanzas). UTPL, Loja. Recuperado de http://www.dspace.utpl.edu.ec.

ASOBANCARIA. (2013). El analfabetismo financiero. Recuperado de http:// www.asobancaria.com/portal/page.Banchio, L. (1997). La educación según Platón. Recuperado de http://www.luventicus.org/articulos/04D001/index.html

BANSEFI. (2013). Programa de refinanciamiento. Recuperado de http://www.bansefi.gob.mxCOATES. (2009). Información mercantil de empresas. Recuperado de http://www.infocif.es/ficha-empresa/sl.

Comisión Europea. (2007). La educación financiera. COM, 808.

Dominguez, J. (2011). Educación financiera para los jóvenes: balance de una experiencia. Extoikos, (2), 101-103.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2013). Educación Social y Financiera para la Infancia. Recu-perado de http://www.unicef.org/cfs/files/CFS_FinEd_Sp_Web_8_5_13.pdf

García, Y. (2011). Características e importancia de la educación financiera para niños, jóvenes y adultos de sectores populares de la ciudad de Oaxaca de Juárez. México.

Gitman, L. (2003). Principios de Administración Financiera. México: Ed. Pearson.

Melo, R., Paredes, J. y Moncayo, Y. (2014). Prácticas de Educación Financiera para niños y niñas de los colegios privados de la ciudad de San Juan de Pasto. (Trabajo de Grado). Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1994). Ley 115 de Febrero 8 de 1994. Recuperado de http://www.minedu-cacion.gov.co.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2002). Decreto 230. Por el cual se dictan normas en materia de currículo, evaluación y promoción de los educandos y evaluación institucional. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-103106_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2014). Mi plan, mi vida y mi futuro orientaciones pedagógicas para la educación económica y financiera. Colombia: Co-operativa Editorial Magisterio.

Lawrence, G. (1990). Administración financiera básica. México: Harla.

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE). (2005). Educación y cultura financiera. México. Recuperado de http://www.oecd.org/centrodemexico.

Ortiz, H. (2006). Análisis Financiero Aplicado y Principios de Administración Financiera. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Plan Nacional de Desarrollo 2010 – 2014. (2010). Más empleo, menos pobreza, más seguridad. Recuperado de https://www.sinergia.dnp.gov.co/

Programa Internacional de Evaluación de los Alumnos (PISA). (2013). Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos. Recuperado de http// www.anep.edu.mx/index.php/proyectos/pisa

Programa Internacional de Evaluación de los Alumnos (PISA). (2009). Pruebas PISA. Recuperado de http//www.anep.edu.mx/index.php/proyectos/pisa.

Sarmiento, M. (2005). ¿Cómo facilitar el despertar financiero en los niños y niñas?. Bogotá: Manual Moderno.

Singer, P. (2002). Un solo mundo: la ética de la globalización. EEUU: Yale University Press.

Úrsula, H. y Gómez, S. (2009). Educación financiera, educación para la vida: guía metodológica para multiplicadoras y multiplicadores. México: Fondo de Crédito Rural (FCR).

How to Cite

Delgado, B. A., Melo G., G. R., Paredes Benavides, Y., & Moncayo Sánchez, J. (2022). Financial education for infants: an alternative proposal. Revista UNIMAR, 33(1), 129–149. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/908

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-08-08

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views