Integrator educational projects: a labor alternative with cultural relevan-cy in San Cipriano, Buenaventura, Colombia

Authors

  • Elba Mercedes Palacios Córdoba Instituto de Educación y Pedagogía, Universidad del Valle
  • Omaira Hurtado Martí­nez Universidad Libre, Cali, Valle, Colombia

Keywords:

community, culture, curriculum, education, integrator educational projects

Abstract

Qualitative research aimed at building a culturally relevant curriculum in the community of San Cipriano, protective forest reserve in the Educational Institution Jose Maria Cordoba, Buenaventura, Colombia. The discussion about the possibility of redirecting the training process to work on educational projects integrators retakes the cultural experience of those who make the educational community; how it is expe-rienced in practice and its consequences in specific training processes, in which knowledge is recreated. In the present text it is considered that the educator does cultural mediation; it discerns about the history of the collective subject of study and what has determined the look of culture of the people who “is addressed” the education.

Author Biographies

Elba Mercedes Palacios Córdoba, Instituto de Educación y Pedagogía, Universidad del Valle

Candidata a doctorado en Gestión de la Paz y los Conflictos; Magíster en Filosofía del Lenguaje; Licenciada en Filosofía; Diplomada en Identidades y Conflicto; Diplomada en Comunidades Afrocolombianas y Memoria Histórica en el Marco de Justicia y Paz (Ley 975 de 2005); Egresada de la Escuela de Teatro del Instituto Popular de Cultura; profesora de la Cátedra de Formación Ciudadana y Constitución Política, Instituto de Educación y Pedagogía, Universidad del Valle, Colombia.

Omaira Hurtado Martí­nez, Universidad Libre, Cali, Valle, Colombia

Doctora en Investigación Educativa; Magíster en Educación con Énfasis en Desarrollo y Evaluación Curricular; Especialista en Desarrollo Intelectual y Educación; Licenciada en Educación con énfasis en Biología y Química; Directora de la Especialización en Pedagogía Infantil; coordinadora (E) de investigación de los programas de Educación, Universidad Libre, Cali, Valle, Colombia.

References

Astudillo, W., Hurtado, M., Hurtado, O., Ortiz, E. y Salamanca, A. (1991). Currículo y cultura en el pacifico colombiano. Programa de investigaciones. (Tesis inédita de la Maestría en Educación con énfasis en Desarrollo y Evaluación Curricular). Pontificia Universidad Javeriana, Cali.

Benítez, M. (2009). Aprender de la memoria cultural afrocolombiana con niños y niñas de quinto de primaria. (Trabajo de grado inédito de la Especialista en Pedagogía Infantil). Universidad Santiago de Cali, Cali.

Casarini, M. (2002). Teoría y diseño curricular. México: Editorial Trillas.

Chávez, C., Navarrete, M. y Venegas, N. (2004). Curriculum y comunidad. Una experiencia de innovación educativa. Cali: Universidad del Valle, Instituto de Educación y Pedagogía.

CINEP/Programa por la Paz. (2012). Minería, conflictos sociales y violación a los derechos humanos en Colombia. Segundo Informe Especial.

Colombia. (1991). Constitución Política. Recuperado de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Nor-ma1.jsp?i=4125

Congreso de la República de Colombia. (1993). Ley 70 de Comunidades negras. Diario Oficial No. 41.013.

Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley 115 del 8 de febrero de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Recu-perado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/ar-ticles-85906_archivo_pdf.pdf

Estebaranz, A. (coord.). (2000). Construyendo el cambio: perspectivas y propuestas de innovación educativa. Sevilla: Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.

Foucault, M. (1992). Genealogía del Racismo. De la Guerra de las Razas al Racismo de Estado. Traducción del francés: Alfredo Tzveibely. Madrid: Ediciones La Piqueta.

Fundación San Cipriano (CVC). (2002). Plan de Manejo Ambiental de la Reserva Forestal Protectora de los ríos Escalerete y San Cipriano, Municipio de Buenaventura.

Gimeno, J. (1993). Comprender y transformar la enseñanza. Morata, Madrid.

Grundy, S. (1994). Producto o praxis del curriculum. Madrid: Morata.

Hurtado, O. (2009). Innovaciones Curriculares en la Educación Preescolar en Santiago de Cali. (Tesis Doctoral no publicada). Universidad de Sevilla, Sevilla, España.

Institución Educativa José María Córdoba. (2008-2009). Proyecto Educativo Institucional. San Cipriano, Córdoba, Buenaventura.

Institución Educativa José María Córdoba. (2009). Manual de Convivencia. Institución Educativa José María Córdoba.

Lozano, R. (2008). Así es Buenaventura (21ª. ed.). Buenaventura: Alcaldía Distrital de Buenaventura. https://doi.org/10.1353/ntc.0.0028

Magendzo, A. (1986). Curriculum y Cultura en América Latina. Programa interdisciplinario de investigaciones en educación. Santiago de Chile.

Mosquera, B., Obregón, M. y Sinisterra, A. (2001). Monografía de la vereda San Cipriano. (Trabajo de Grado inédito). Licenciatura en Administración Educativa, Buenaventura.

Quijano, A. (2000). El Fantasma del desarrollo en América Latina. Revista Venezolana de Economía y Ciencias Sociales, 6(2), 38-55.

Torres, J. (1994). El curriculum oculto. Madrid: Morata.

Young, I. (2000). La justicia y la política de la diferencia. Madrid: Editorial Cátedra.

How to Cite

Palacios Córdoba, E. M., & Hurtado Martí­nez, O. (2015). Integrator educational projects: a labor alternative with cultural relevan-cy in San Cipriano, Buenaventura, Colombia. Revista UNIMAR, 33(1), 43–55. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/903

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2015-08-08

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: