Social justice: a systematic review in educator training

Authors

Keywords:

social justice, teacher training, social participation, student, teacher

Abstract

This article presents a systematic review of empirical research on social justice (SJ) in initial teacher training on an international scale. To this end, the review considered methodological trends, key findings, and gaps in the literature. The PRISMA protocol was followed, and 17 indexed articles from 2012 to 2022 were analyzed. The search was conducted in the following specialized databases: Dialnet, Redalyc, Scielo, ERIC, EBSCO, and Web of Science. The results revealed three main categories: (1) equity and redistribution (58%), (2) social participation and critical awareness (29%), and (3) diversity and recognition of differences (13%). Qualitative studies (65%) emphasized the effectiveness of experiential methodologies, such as service learning and visual phenomenology. Meanwhile, quantitative studies (29%) revealed positive correlations between teacher training and attitudes toward justice studies (r = 0.42, p < 0.05). There has been an increase in the production of scientific articles in Ibero-America, which accounts for 47% of the corpus. However, gaps remain in longitudinal research and curricular adaptations for Latin American contexts.

Author Biographies

Luis Carlos Cervera Perera, Universidad Autónoma de Yucatán

Maestro en Investigación Educativa, Universidad Autónoma de Yucatán

Galo Emanuel López Gamboa, Universidad Autónoma de Yucatán

Doctor en Investigación en Humanidades y Educación, Universidad de Castilla-La Mancha; licenciado en Educación y Maestro en Investigación Educativa, Universidad Autónoma de Yucatán. Colabora como profesor en la Universidad Pedagógica Nacional Unidad 31-A (Mérida) y en la Universidad Autónoma de Yucatán. Cuenta con el reconocimiento a perfil deseable PRODEP que emite la SEP; integrante del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores (SNII) Nivel 1 y Miembro asociado del Consejo Mexicano de Investigación Educativa.

Alfonso Muñoz Díaz, Instituto de Educación de Aguascalientes

Doctor en Investigación Educativa, Universidad Autónoma de Aguascalientes. Jefe del Departamento de Investigación Educativa, Instituto de Educación de Aguascalientes

References

Adams, M., & Bell, L. A. (Eds.). (2016). Teaching for diversity and social justice (3rd ed.). New York, NY: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315775852.

Albalá Genol, M. Á. y Maldonado Rico, A. F. (2019). Representaciones de justicia social y orientación a la dominancia social en maestros y maestras en formación. Salud, Psicología y Educación, 4, 225-234. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v5.1589

Alston, S. y Ericksen, K. (2019). The Use of High-Impact Practices for Teaching Social Justice Content in Social Work Curriculum. International Journal for Talent Development and Creativity, 7, 67-78.

Bettany-Saltikov, J. (2012). How to do a systematic literature review in nursing. McGraw-Hill Education.

Bolívar, A. (2012). Justicia social y equidad escolar. Una revisión actual. Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social (RIEJS), v.1, n. 1, p. 9-45, 2012.

Bonnycastle, C. R. (2011). Social justice along a continuum: A relational illustrative model. Social Service Review, 85(2), 267-295.

Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. En J. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241-258). Greenwood.

Bravo Toledo, R. (2020). La declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Traducción no autorizada de The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews publicada en 2021 por Matthew J Page et al. en varias revistas médicas internacionales, por ejemplo, en BMJ o PLOS Medicine. Primum noncere blog.

Bursa, S., Gezer, U. y Ersoy, A. (2021). The Attitudes of Social Studies Teacher Candidates towards Social Justice. Journal of Teacher Education and Educators, 10(3), 297-314.

Carlisle, L. R., Jackson, B. y George, A. (2006). Principles of social justice education: the social justice education in school’s project. Equity & Excellence in Education, Massachusetts, v. 39, n. 1, p. 55-64. DOI: 10.1080/10665680500478809

Ceballos-López, N., & Saiz-Linares, Á. (2022). Formación de docentes para la justicia social desde la indagación biográfica. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.014

Connell, R. W. (2009). La justicia curricular. Laboratorio de Políticas Públicas, 6(27), 1-10.

Darder, A. (2012). Culture and power in the classroom: Educational foundations for the schooling of bicultural students (2nd ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203814775

De la Cruz Flores, G. (2016). Justicia curricular: significados e implicaciones. Sinéctica, (46).

Fernandes, H. D. F. G. y Andrade, A. I. (2020). Formação de professores para a justiça social: uma revisão de estudos empíricos. Educação em Revista, 36.

Fraser, N. (1997). Justice interruptus: Critical reflections on the "post-socialist" condition. Routledge.

Fraser, N. (2008). Scales of justice: Reimagining political space in a globalizing world. Columbia University Press.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Gajardo-Espinoza, K. y Campos-Cancino, G. (2022). Educación creativa y justicia social: una revisión sistemática orientada a conocer el contexto latinoamericano. Alteridad, (17) 2, 262-276. https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.07

Hoyle, A. (2018). Social justice advocacy in graduate teacher education. Journal of Education and Learning, 7(2).

Griffiths, M. (2003). Action for Social Justice in Education. Buckingham: Open University Press.

Güler, E. (2021). Social Justice Perception of Pre-Service Visual Arts Teachers: Visual Inquiries. International Journal of Educational Methodology, 7(3), 519-545.

Heredia, N., Aguilar, A.M. y Cisneros, E. (2014). Principios para la justicia escolar en la gestión educativa. En Sánchez Escobedo, P. Docencia y gestión en la educación superior. Pearson pp. (105-114). Pearson.

Hidalgo, N., Martínez-Garrido, C. y Perinés, H. (2018). ¿Los futuros docentes están comprometidos con la justicia social? Validación y aplicación de la traducción al castellano y aplicación de la escala de la justicia social. Revista Páginas de Educación. Vol. 11, Núm. 2. España.

Hoyle, A. (2018). Social justice advocacy in graduate teacher education. Journal of Education and Learning, 7 (2), 1-11, https://doi.org/ 10.5539/jel.v7n2p1

Jacott, L. y Maldonado, A. (2012). Social justice and citizenship education. Creating communities: Local, national and global, 511-517.

Jiménez Vargas, F. y Montecinos Sanhueza, C. (2018). Diversidad, modelos de gestión y formación inicial docente: desafíos formativos desde una perspectiva de justicia social. Revista Brasileira de Educação, 23( ), ISSN: 1413-2478.

Juanes, A., Jacott, L., y Maldonado, A. (2017). Representaciones de Justicia Social en profesores en formación. Revista Internacional de Didáctica y Organización Educativa, 3(2), 26-45, http://hdl.handle.net/10481/61747

Kilicoglu, G., y Sentürk, I. (2021). Investigating relationship between democratic attitudes and social justice beliefs of pre-service teachers. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 16(3), 245-271

Liu, A., Toma, S., Levis-Fitzgerald, M., y Russell, A. (2020). The Role of a Summer Field Experience in Fostering STEM Students' Socioemotional Perceptions and Social Justice Awareness as Preparation for a Science Teaching Career. Berkeley Review of Education, 9(2), https://doi.org/10.5070/B89244648

Marlatt, R. y Barnes, M. (2021). The Voice Lies Within Them: Teacher Candidates’ Conceptions of Literacy and Social Justice Pedagogy. Journal of Language and Literacy Education, 17(1).

McDonald, M. y Zeichner, K. M. (2009). Social justice teacher education. In W. Ayers, T. Quinn, & D. Stovall (Eds.), Handbook of social justice in education (pp.595-610). New York: Routledge.

Murillo, F. J., y Krichesky, G. J. (2015). Mejora de la escuela: Medio siglo de lecciones aprendidas. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13 (1), 69-102.

Murillo, F. y Hernández-Castilla, R. (2014). Liderando escuelas justas para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 3(2), 13-32.

Murillo, T. J. y Castilla, R. H. (2011). Hacia un concepto de justicia social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(4), 7-23.

Nguyen, C. D. y Zeichner, K. (2021). Second language teachers learn to teach for social justice through community field experiences. Language Teaching Research, 25(4), 656-678.

Peña-Sandoval, C. y López, T. (2020). Ideologías curriculares y concepciones sobre diversidad y justicia social. Cadernos de Pesquisa, 50, 738-757. https://doi.org/10.1590/198053147086

Peña-Sandoval, C. y Montecinos, C. (2016). Formación Inicial de Docentes desde una Perspectiva de Justicia Social: Una Aproximación Teórica. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 5(2). https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.2.004

Ramos Leiva, L., Pérez Miranda, L. y Riquelme Sanderson, M. (2021). Social Justice in the Preparation of English Language Teachers. MEXTESOL Journal, Vol. 45, No. 2, 2021.

Roland, E. (2020). Towards personal transformation: Faculty social justice teaching in doctoral education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 32(2), 281-292. http://www.isetl.org/ijtlhe/

Sainz-López, V. (2020). Diseño y Validación de los Cuestionarios de Representaciones de Justicia Social para Estudiantes de Educación Secundaria (CRJSES) y para Profesores (CRJSP). Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2), 351-381.

Sen, A. (2009). The idea of justice. Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674058365

Silva-Peña, I. y Paz-Maldonado, E. (2019). Formación docente para la justicia social desde la perspectiva emocional: Indagaciones narrativas en el contexto de la revolución del torniquete. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 33(3). https://doi.org/10.47553/rifop.v33i3.75652v

Sheffield, D., Brooks L., Sierra, C., Basil M. y Nguyen, H. (2021) "Teaching Statistics for Social Justice - An Autoethnographic Research Report," Georgia Educational Researcher: Vol. 18 : Iss. 1 , Article 3. DOI: 10.20429/ger.2021.180103 Available at: https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/gerjournal/vol18/iss1/3

Speicher, S. (2021). Building community using experiential education with elementary preservice teachers in a social studies methodology course. Journal of Global Education and Research, 5(2), 111-120. https://www.doi.org/10.5038/2577-509X.5.2.1030

Torres-Harding, S., Siers, B., y Olson, B. (2012). Development and Psychometric evaluation of the Social Justice Scale (SJS). American Journal Community Psychology, 50(1-2), 77-88, https://doi.org/10.1007/s10464-011-9478-2

Vaillant, D. (2019). Formación docente desde y para la justicia social en América Latina. En P. Rivera-Vargas, J. Muñoz-Saavedra, R. Morales-Olivares, & S. Butendieck-Hijerra (Eds.), Políticas públicas para la equidad social (Vol. 2, pp. 83-91). Colección Políticas Públicas

Vigo-Arrazola, M., Dieste-Gracia, B. y García-Goncet, D. (2019). Formación de profesorado en y para la justicia social. Una investigación etnográfica. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 23(4), 88–107. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11415

Young, I. M. (1990). Justice and the politics of difference. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9780691234162

Zancopé, T. y El Kadri, M. S. E. (2022). Affordances do prototipo “Teaching English to Teachers” Contribucoes da Perspectiva da Justica social, da educacao antirracista e do web-currículo para as aulas de ingles na formacao de profesores de línguas. Ilha do Desterro, 74, 463-491. https://doi.org/10.5007/2175-8026.2021.e80548

Zeichner, K. (2010). La formación del profesorado y la lucha por la justicia social. Madrid: Morata.

How to Cite

Cervera Perera, L. C., López Gamboa, G. E., & Muñoz Díaz, A. (2025). Social justice: a systematic review in educator training. Revista UNIMAR, 43(2). Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/4763

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-07-01

Issue

Section

Artículo de revisión

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: