Conditions of access to the Unicervantes Social Work program for students belonging to ethnic groups, 2019-2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/ru.v43i2.4646

Keywords:

higher education, ethnic groups, social work, motivation

Abstract

This article presents relevant information on access to the Social Work program at Fundación Universitaria Cervantes San Agustín in Mocoa, Putumayo, for students belonging to different ethnic groups from 2019 to 2023. The general objective was to learn about these conditions. To this end, three specific objectives were established: identifying population characteristics, recognizing the main challenges of accessing higher education, and categorizing the reasons these students chose the social work program. The research employed a quantitative, non-experimental, cross-sectional approach. Information was collected via a digital survey administered to a stratified sample of 29 students. The survey considered variables such as sociodemographic data, economic and cultural barriers, and educational motivations. The results indicated that most students belonging to ethnic groups at the university are women between the ages of 22 and 32 who live in Mocoa. Additionally, financial support programs were identified, though few students benefit from them. Economic and social barriers are related to high tuition costs, cultural clashes, and stereotypes and stigmatization. Conversely, students’ motivations stem from a vocation of service and the influence of their family and community. Based on these results, improving access to financial aid for students and developing strategies that address the social and cultural barriers faced by ethnic groups are essential

Author Biographies

Paola Marcela Jurado Erazo, Fundación universitaria Cervantes

Doctoranda en Pedagogía. Profesora investigadora, Fundación Universitaria Cervantes San Agustín, Mocoa, Putumayo, Colombia

Daniela María Rodríguez Torres, Fundación universitaria Cervantes

Especialista en Gestión de Proyectos. Profesora investigadora, Fundación Universitaria Cervantes San Agustín, Mocoa, Putumayo, Colombia

References

Babativa Novoa, C. A. (2017). Investigación cuantitativa. Fundación Universitaria del Área Andina. https://digitk.areandina.edu.co/handle/areandina/3544

Bartolomé, D., Martínez, L. y García, V. V. (2021). La inclusión en la educación superior ecuatoriana: algunas iniciativas. Revista Espacios, 42(9), 57-68. https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n09p05

Cano Barrios, J., Del Pozo Serrano, F. y Ricardo Barreto, C. (2016). Competencia intercultural de estudiantado de educación superior: un estudio en la Universidad del Norte (Barranquilla, Colombia). Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 14(02), 159-174. http://www.scielo.org.co/pdf/encu/v14n2/1692-5858-encu-14-02-00159.pdf

Dzul Escamilla, M. (2018). Unidad 3. Aplicación básica de los métodos científicos diseño no-experimental [Diapositivas]. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo: https://www.rua.unam.mx/portal/recursos/ficha/78577

Guerrero, G. (2013). ¿Cómo afectan los factores individuales y escolares la decisión de los jóvenes de postular a educación superior? Un estudio longitudinal en Lima, Perú [Documento de trabajo N.o 69]. Grade Group for the Analysis of Development.

Guzmán, C. y Solano Zamudio, M. F. (2021). Conocimientos, barreras y oportunidades para participar en la Educación Superior que perciben mujeres estudiantes afrocolombianas, directivos y docentes de la Institución Universitaria Antonio José Camacho de Santiago de Cali [Tesis de maestría, Tecnológico de Antioquia]. Biblioteca Digital Uniajc. https://repositorio.uniajc.edu.co/entities/publication/6dc5ee83-7aa7-46dd-8e62-c601e974dc41

Hernández Sampieri, D., Fernández Collado, D. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw Hill Education.

Londoño Calero, L. S. (2017). Estudiantes indígenas en universidades en el suroccidente colombiano. Tensiones entre calidad y pertinencia. Perfiles Educativos, 39(157), 52-69. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.157.58440

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2004, marzo-abril). Debemos educar en un país diverso y multiétnico. Altablero, p. 7. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87352.html

Ocoró Loango, A. (2017). Educación superior y afrodescendientes: un análisis de los cupos especiales en la Universidad del Valle. La Manzana de la Discordia, 12(2), 79-92. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/73362

Ojeda Rosero, D. E. y González Gómez, M. P. (2012). Percepciones y estereotipos de estudiantes universitarios hacia compañeros afrocolombianos e indígenas. CES Psicología, 5(2), 101-118. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423539471009.pdf

Rivas de García, B. L. (31 de 12 de 2023). Estrategias de trabajo social comunitario para el empoderamiento de la zona rural. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales - Relacis, 2(1), 16-29. https://doi.org/10.5281/zenodo.11135285

Rodas Pacheco, F. D. y Santillán Iñiguez, J. J. (2019). Breves consideraciones sobre la Metodología de la Investigación para investigadores principiantes. INNOVA Research Journal, 4(3), 170-184. https://doi.org/10.33890/innova.v4.n3.2019.974

Sánchez Martín, M. (2020). Influencias socio-familiares en la elección de los estudios de formación profesional. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 12(1), 44-62. https://doi.org/10.17151/rlef.2020.12.1.4

Sanhueza Díaz, L., Rain Rain, A. y Huenchucoy Millao, L. (2014). La formación de trabajadores/as sociales desde una perspectiva intercultural: aproximaciones desde la práctica pedagógica. Revista Perspectivas, (25), 37-53. https://ediciones.ucsh.cl/index.php/Perspectivas/article/view/416/366

Soler Castillo, S. (2020). Estereotipos y prejuicios étnicos y raciales. Pre-Textos para maestr@s 3. https://die.udistrital.edu.co/blog/pre_textos_para_maestrs/estereotipos_y_prejuicios_etnicos_y_raciales

Trochez Trochez, N. A. (2021). Acceso a la educación superior por parte de comunidades indígenas: el caso de la comunidad nasa [Tesis de pregrado, Universidad ICESI]. Repositorio Universidad ICESI. https://repository.icesi.edu.co/items/ffc84698-371c-46c8-83e2-a5f841f344d7

Veliz-Rojas, L., Bianchetti-Saavedra, A. F. y Silva-Fernández, M. (2019). Competencias interculturales en la atención primaria de salud: un desafío para la educación superior frente a contextos de diversidad cultural. Cadernos de Saúde Pública, 35(1), e00120818. https://doi.org/10.1590/0102-311X00120818

How to Cite

Jurado Erazo, P. M., & Rodríguez Torres, D. M. (2025). Conditions of access to the Unicervantes Social Work program for students belonging to ethnic groups, 2019-2023. Revista UNIMAR, 43(2), 13–26. https://doi.org/10.31948/ru.v43i2.4646

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-07-01

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: