Conditions of access to the Unicervantes Social Work program for students belonging to ethnic groups, 2019-2023
DOI:
https://doi.org/10.31948/ru.v43i2.4646Keywords:
higher education, ethnic groups, social work, motivationAbstract
This article presents relevant information on access to the Social Work program at Fundación Universitaria Cervantes San Agustín in Mocoa, Putumayo, for students belonging to different ethnic groups from 2019 to 2023. The general objective was to learn about these conditions. To this end, three specific objectives were established: identifying population characteristics, recognizing the main challenges of accessing higher education, and categorizing the reasons these students chose the social work program. The research employed a quantitative, non-experimental, cross-sectional approach. Information was collected via a digital survey administered to a stratified sample of 29 students. The survey considered variables such as sociodemographic data, economic and cultural barriers, and educational motivations. The results indicated that most students belonging to ethnic groups at the university are women between the ages of 22 and 32 who live in Mocoa. Additionally, financial support programs were identified, though few students benefit from them. Economic and social barriers are related to high tuition costs, cultural clashes, and stereotypes and stigmatization. Conversely, students’ motivations stem from a vocation of service and the influence of their family and community. Based on these results, improving access to financial aid for students and developing strategies that address the social and cultural barriers faced by ethnic groups are essential
Author Biographies
Paola Marcela Jurado Erazo, Fundación universitaria Cervantes
Doctoranda en Pedagogía. Profesora investigadora, Fundación Universitaria Cervantes San Agustín, Mocoa, Putumayo, Colombia
Daniela María Rodríguez Torres, Fundación universitaria Cervantes
Especialista en Gestión de Proyectos. Profesora investigadora, Fundación Universitaria Cervantes San Agustín, Mocoa, Putumayo, Colombia
References
Babativa Novoa, C. A. (2017). Investigación cuantitativa. Fundación Universitaria del Área Andina. https://digitk.areandina.edu.co/handle/areandina/3544
Bartolomé, D., Martínez, L. y García, V. V. (2021). La inclusión en la educación superior ecuatoriana: algunas iniciativas. Revista Espacios, 42(9), 57-68. https://doi.org/10.48082/espacios-a21v42n09p05
Cano Barrios, J., Del Pozo Serrano, F. y Ricardo Barreto, C. (2016). Competencia intercultural de estudiantado de educación superior: un estudio en la Universidad del Norte (Barranquilla, Colombia). Revista Encuentros, Universidad Autónoma del Caribe, 14(02), 159-174. http://www.scielo.org.co/pdf/encu/v14n2/1692-5858-encu-14-02-00159.pdf
Dzul Escamilla, M. (2018). Unidad 3. Aplicación básica de los métodos científicos diseño no-experimental [Diapositivas]. Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo: https://www.rua.unam.mx/portal/recursos/ficha/78577
Guerrero, G. (2013). ¿Cómo afectan los factores individuales y escolares la decisión de los jóvenes de postular a educación superior? Un estudio longitudinal en Lima, Perú [Documento de trabajo N.o 69]. Grade Group for the Analysis of Development.
Guzmán, C. y Solano Zamudio, M. F. (2021). Conocimientos, barreras y oportunidades para participar en la Educación Superior que perciben mujeres estudiantes afrocolombianas, directivos y docentes de la Institución Universitaria Antonio José Camacho de Santiago de Cali [Tesis de maestría, Tecnológico de Antioquia]. Biblioteca Digital Uniajc. https://repositorio.uniajc.edu.co/entities/publication/6dc5ee83-7aa7-46dd-8e62-c601e974dc41
Hernández Sampieri, D., Fernández Collado, D. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw Hill Education.
Londoño Calero, L. S. (2017). Estudiantes indígenas en universidades en el suroccidente colombiano. Tensiones entre calidad y pertinencia. Perfiles Educativos, 39(157), 52-69. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.157.58440
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2004, marzo-abril). Debemos educar en un país diverso y multiétnico. Altablero, p. 7. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87352.html
Ocoró Loango, A. (2017). Educación superior y afrodescendientes: un análisis de los cupos especiales en la Universidad del Valle. La Manzana de la Discordia, 12(2), 79-92. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/73362
Ojeda Rosero, D. E. y González Gómez, M. P. (2012). Percepciones y estereotipos de estudiantes universitarios hacia compañeros afrocolombianos e indígenas. CES Psicología, 5(2), 101-118. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423539471009.pdf
Rivas de García, B. L. (31 de 12 de 2023). Estrategias de trabajo social comunitario para el empoderamiento de la zona rural. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales - Relacis, 2(1), 16-29. https://doi.org/10.5281/zenodo.11135285
Rodas Pacheco, F. D. y Santillán Iñiguez, J. J. (2019). Breves consideraciones sobre la Metodología de la Investigación para investigadores principiantes. INNOVA Research Journal, 4(3), 170-184. https://doi.org/10.33890/innova.v4.n3.2019.974
Sánchez Martín, M. (2020). Influencias socio-familiares en la elección de los estudios de formación profesional. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 12(1), 44-62. https://doi.org/10.17151/rlef.2020.12.1.4
Sanhueza Díaz, L., Rain Rain, A. y Huenchucoy Millao, L. (2014). La formación de trabajadores/as sociales desde una perspectiva intercultural: aproximaciones desde la práctica pedagógica. Revista Perspectivas, (25), 37-53. https://ediciones.ucsh.cl/index.php/Perspectivas/article/view/416/366
Soler Castillo, S. (2020). Estereotipos y prejuicios étnicos y raciales. Pre-Textos para maestr@s 3. https://die.udistrital.edu.co/blog/pre_textos_para_maestrs/estereotipos_y_prejuicios_etnicos_y_raciales
Trochez Trochez, N. A. (2021). Acceso a la educación superior por parte de comunidades indígenas: el caso de la comunidad nasa [Tesis de pregrado, Universidad ICESI]. Repositorio Universidad ICESI. https://repository.icesi.edu.co/items/ffc84698-371c-46c8-83e2-a5f841f344d7
Veliz-Rojas, L., Bianchetti-Saavedra, A. F. y Silva-Fernández, M. (2019). Competencias interculturales en la atención primaria de salud: un desafío para la educación superior frente a contextos de diversidad cultural. Cadernos de Saúde Pública, 35(1), e00120818. https://doi.org/10.1590/0102-311X00120818
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista UNIMAR

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (veaThe Effect of Open Access).
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |