Internalization of gender stereotypes in adolescent students: differences by sex, age, grade and tastes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/ru.v43i1.4256

Keywords:

stereotypes, gender, adolescents, basic education, age, preferences

Abstract

This article examines gender stereotypes in adolescence, their influence on identity formation and role internalization. It also contextualized the problem and analyzed its impact on the lives of adolescents. The objective of the study focused on identifying and analyzing the gender stereotypes internalized by a sample of adolescents, as well as exploring the factors related to their formation and manifestation. A quantitative approach was used with a sample of 236 students between the ages of 11 and 16. The Gender Stereotyping Scale was used to collect data on gender beliefs and perceptions. The results showed a high internalization of gender stereotypes in the dimensions of affective expression and social behavior, and a low internalization in aspects related to the body and social responsibility. Significant differences were also observed between men and women, with men more likely to reproduce stereotypical beliefs in most of the dimensions analyzed. These findings underscore the need for educational interventions that promote gender equality and reduce stereotypes. These results can guide the design of programs and policies aimed at reducing gender stereotypes and promoting gender equality during adolescence.

Author Biographies

Jorge Eliécer Villarreal-Fernández, Institución Educativa Alfonso López Pumarejo

Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad San Buenaventura. Docente investigador, Institución Educativa Alfonso López Pumarejo; integrante del Centro de Investigación Escolar ALPUMA, Medellín, Antioquia, Colombia

Paola Andrea Durán-Quiceno, Alcaldía de Itagüí

Magíster en Educación para el Desarrollo Sociocultural, Universidad Popular del Cesar. Docente investigador; integrante del Grupo de Investigación en Enseñanza y Aprendizaje, Medellín, Antioquia, Colombia

Luis Vega Jaime, Institución Educativa Miraflores

Magíster en Lengua Española y Literatura, Universidad de Jaén, España. Docente, Institución Educativa Miraflores, Medellín

References

Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativos y cualitativos en Investigación Social. Significado y medida. Editorial Ariel.

Blázquez, N. (2012). Epistemología feminista: temas centrales. En N. Blázquez, F. Flores, y M. Ríos (coord.), Investigación feminista: epistemología, metodología y representaciones sociales (pp. 21-38). Universidad Nacional Autónoma de México.

Bourdieu, P. (2006). La dominación masculina (J. Jordá, Trad.). Anagrama.

Butler, J. (2006). Deshacer el género. Paidós. (Obra original publicada en 2004).

Colás Bravo, P. y Villaciervos Moreno, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 25(1), 35-58. https://revistas.um.es/rie/article/view/96421

Dávila, G. (2006). El razonamiento inductivo y deductivo dentro del proceso investigativo en ciencias experimentales y sociales. Laurus, 12(Ext), 180-205. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76109911

Del Valle, T., Apaolaza, J. M., Arbe, F., Cucó, J., Díez, C., Esteban, M. L., Etxeberria, F., & Maquieira, V. (2002). Modelos emergentes en los sistemas y relaciones de género. Narcea Ediciones.

Delgado Álvarez, M. C., Sánchez Gómez, M. C. y Fernández Dávila, P. A. (2012). Atributos y estereotipos de género asociados al ciclo de la violencia contra la mujer. Universitas Psychologica, 11(3), 769-777. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-3.aega DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy11-3.aega

Domínguez-Lara, S. (2018). Magnitud del efecto, una guía rápida. Educación Médica, 19(4), 251-254. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.07.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2017.07.002

Ferrer Pérez, V. y Bosch Fiol, E. (2013). Del amor romántico a la violencia de género. Para una coeducación emocional en la agenda educativa. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 17(1), 105-122. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41570

García Vlamontes, D. y Carbonell Vargas, M. S. (2023). Los estereotipos de género. Un estudio en adolescentes. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 11(1), 209-235. https://revistas.uh.cu/revflacso/article/view/348

González Pozuelo, F. (2008). Estereotipos de género y actitudes sexistas de la población escolar extremeña. Barataria. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, (9), 37-61. https://doi.org/10.20932/barataria.v0i9.179 DOI: https://doi.org/10.20932/barataria.v0i9.179

Haines, E. L., Deaux, K., & Lofaro, N. (2016). The times they are a-changing… or are they not? A comparison of gender stereotypes, 1983-2014. Psychology of Women Quarterly, 40(3), 353-363. https://doi.org/10.1177/0361684316634081 DOI: https://doi.org/10.1177/0361684316634081

Hassan, M., Luo, Y., Gu, J., Mushtaque, I., & Rizwan, M. (2022). Investigating the Parental and Media Influence on Gender Stereotypes and Young Student's Career Choices in Pakistan. Fronteras en Psicología, 13, 1-7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.890680 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.890680

Hernández-Ávila, M., Garrido-Latorre, F. y López-Moreno, S. (2000). Diseño de estudios epidemiológicos. Salud Pública de México, 42(2), 144-154. https://doi.org/10.1590/S0036-36342000000200010 DOI: https://doi.org/10.1590/S0036-36342000000200010

Hincapié, A. (2015). Revisiones críticas al concepto de género. Apuntes para la teoría social contemporánea. Universitas Humanística, (79), 15-40. https://doi.org/10.11144/Javeriana.UH79.rccg DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.UH79.rccg

Jiménez Cortés, R. (2005). El aprendizaje cultural de género desde la teoría sociocultural [Tesis doctoral inédita]. Universidad de Sevilla.

Kågesten, A., Gibbs, S., Blum, R., Moreau, C., Chandra-Mouli, V., Herbert, A., & Ami, A. (2016). Understanding Factors that Shape Gender Attitudes in Early Adolescence Globally: A Mixed-Methods Systematic Review. PLoS ONE, 11(6), 1-36. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0157805 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0157805

Lagarde, M. (1998). Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia. Horas y Horas.

Laird, J. D., & Thomson, N. S. (1992). Psychology. Houghton Mifflin.

Lips, H. (1993). Sex & Gender: An Introduction (2.nd ed.). Mayfield Publishing.

Lips, H., & Lawson, K. (2019). Women Across Cultures. En K. Keith (Ed.), Cross-Cultural Psychology: Contemporary Themes and Perspectives (pp. 401-426; 2.nd ed.) John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781119519348.ch19 DOI: https://doi.org/10.1002/9781119519348.ch19

Lozares, C. y López, P. (1991). El análisis multivariado: definición, criterios y clasificación. Revista de Sociología, 37, 9-29. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v37n0.1594 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v37n0.1594

Makarova, E., Aeschlimann, B., & Herzog, W. (2019). The Gender Gap in STEM Fields: The Impact of the Gender Stereotype of Math and Science on Secondary Students' Career Aspirations. Frontiers in Education, 4(60), 1-11. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00060 DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00060

Martínez Benlloch, I. (1996). Subjetividad y género. Episteme.

Martínez Benlloch, I. y De Sola, A. (2003). El cuestionario de actitudes hacia la igualdad de géneros (CAIG): elaboración y estudio psicométrico. Anuario de Psicología, 34(1), 101-123. https://revistes.ub.edu/index.php/Anuario-psicologia/article/view/8758

Navea Martín, A. (2015). Un estudio sobre la motivación y estrategias de aprendizaje en estudiantes universitarios de ciencias de la salud [Tesis doctoral, Universidad Nacional de Educación a Distancia]. Redined. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/160616?show=full

Ortega, F. (1998). Imágenes y representaciones de género. Asparkía: investigació feminista, (9), 9-19. https://raco.cat/index.php/Asparkia/article/view/108375

Otajonova, O., Islamova, F., Fayazova, F., & Nematov, B. (2022). The Influence Of Parental Relationships On Adolescent Gender Identity. Journal of Positive School Psychology, 6(10), 2393-2399. https://www.journalppw.com/index.php/jpsp/article/view/13677

Oviedo, H. C. y Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v34n4/v34n4a09.pdf

Pacheco Carpio, C. R., Cabrera Albert, J. S. y Mazón Hernández, M. (2014). Caracterización de los estereotipos de géneros en estudiantes de Agronomía y Forestal en la Universidad de Pinar del Río. Avances, 16(4), 361-372. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=637867044008

Pacheco-Salazar, B. y López-Yáñez, J. (2019). "Ella lo provocó": el enfoque de género en la comprensión de la violencia escolar. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 363-378. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.321371 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.37.2.321371

Ragonese, C., Shand, T., & Barker, G. (2019). Masculine Norms and Men's Health: Making the Connections. Promundo-US.

Risman, B. (2018). Where the Millennials Will Take Us: A New Generation Wrestles with the Gender Structure. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780199324385.001.0001 DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780199324385.001.0001

Rodríguez, M., Pando-Canteli, M. y Berasategi, M. (2016). ¿Generan estereotipos de género los medios de comunicación? Reflexión crítica para educadores. En C. Iturrioz y A. Caro (Eds.), Impacto social (pp. 1-68). Universidad de Deusto.

Simón, M. E. (2006). Convivencia y relaciones desiguales. En C. Rodríguez (Ed.), Género y currículo: aportaciones del género al estudio y práctica del currículo (pp. 153-168). Akal.

Tenenbaum, H., & Leaper, C. (2002). Are Parents' Gender Schemas Related to Their Children's Gender-Related Cognitions? A meta-analysis. Developmental Psychology, 38(4), 615-630. https://doi.org/10.1037/0012-1649.38.4.615 DOI: https://doi.org/10.1037//0012-1649.38.4.615

Tobin, D., Menon, M., Menon, M., Spatta, B., Hodges, E., & Perry, D. (2010). The intrapsychics of gender: A model of self-socialization. Psychological Review, 117(2), 601-622. https://doi.org/10.1037/a0018936 DOI: https://doi.org/10.1037/a0018936

Unger, R. K., & Crawford, M. (1992). Women and Gender: A Femenist Psychology. Mc Graw Hill.

Ventura-León, J. y Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 625-617. https://www.redalyc.org/journal/773/77349627039/html/

Villanueva Blasco, V. J. y Grau-Alberola, E. (2019). Diferencias por sexo y edad en la interiorización de los estereotipos de género en la adolescencia temprana y media. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17(47), 106-128. https://doi.org/10.25115/ejrep.v17i47.2184 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v17i47.2184

Villarreal-Fernández, J. y Durán-Quiceno, P. (2023). Interiorización de estereotipos de género en adolescentes. Un estudio en estudiantes de Itagüí, Antioquia.

Ward, L. M., & Grower, P. (2020). Media and the Development of Gender Role Stereotypes. Annual Review of Developmental Psychology, 2, 177-199. https://doi.org/10.1146/annurev-devpsych-051120-010630 DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-devpsych-051120-010630

Zhao, W. (2022). The Impact of Gender Stereotypes in Education on Female Students' Psychological Development. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 670, 1012-1017. https://doi.org/10.2991/assehr.k.220704.184 DOI: https://doi.org/10.2991/assehr.k.220704.184

How to Cite

Villarreal-Fernández, J. E., Durán-Quiceno, P. A., & Vega Jaime, L. (2025). Internalization of gender stereotypes in adolescent students: differences by sex, age, grade and tastes. Revista UNIMAR, 43(1), 56–74. https://doi.org/10.31948/ru.v43i1.4256

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-01-14

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: