Intercultural children’s literature to promote respect for diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/ru.v42i1.3559

Keywords:

children’s and young adult literature, promotion, cultural diversity, cultural value, social inclusion

Abstract

Objective: to propose intercultural children’s literature as a way of promoting respect for cultural diversity and inclusion in transition students. Methodology: Constructivist paradigm, with qualitative approach, framed in pedagogical action research, from three phases: deconstruction, reconstruction, and evaluation of practice. The unit of analysis was 21 students. The techniques used for data collection were literature review and structured observation, and the instruments used were checklist and field diary. Results: In the intercultural pedagogical corner, significant learning related to the different cultures of the environment was developed. In addition, the literature designed had as an added value the experience of sharing in a pleasant way a certain space, where the value was given to be recognized as people without distinctions of social, ethnic, cultural or any other kind. Conclusions: The children strengthened and understood the importance of values such as justice, friendship, respect, unity, peace, love, tolerance, equality and harmony, which give logical meaning to respect for the diversity of characteristics that define the complex relationships that exist in the classroom due to customs, traditions or language differences.

References

Ágreda-Montoro, M. Alonso, S. y Rodríguez-García, A. (2016). El concepto de diversidad entendido por los futuros docentes. Revista Sonda: Investigación y Docencia en Artes y Letras, 5, 8-17: https://doi.org/10.4995/sonda.2016.18385

Amo, E. (2014). La literatura infantil como instrumento intercultural. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, (6), 1-10. https://www.eumed.net/rev/atlante/2014/06/literatura-infantil.html

Arboleda, C., Asprilla, L., González, C. y Mogollón, L. (2020). La literatura infantil como dispositivo para abordar la necesidad [Tesis de pregrado, Universidad de Antioquia]. Repositorio institucional Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/17144

Arroyave, V. Benjumea, M. Castrillón, S. López, V. Montoya, A., Ruiz, K., Salazar, S., Toborda, E., Toro, M., Valencia, X., Valencia, L. y Villamizar, M. (2020). La participación y la multiculturalidad como medio para el fortalecimiento de la dimensión ética en la Educación Infantil desde las actividades rectoras y el sistema didáctico rincones de trabajo [Trabajo de pregrado, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria]. Repositorio Digital TDEA. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/782

Balça, A. y Ricardo, C. (2021). Educación para la ciudadanía: recorridos por la literatura infantil. Investigaciones Sobre Lectura, (16), 95-114. https://doi.org/10.24310/isl.vi16.13486

Blázquez, A. (2009). Conceptos básicos de la literatura infantil: Ejemplos para la clase de inglés. Innovación y Experiencias Educativas, (17) 1-8. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_17/ANTONIO_BLAZQUEZ_ORTIGOSA_1.pdf

Busquet, J. (2017). Los nuevos escenarios de la cultura en la era digital. Editorial UOC

Cornejo, C. (2017). Respuesta educativa en la atención a la diversidad desde la perspectiva de profesionales de apoyo. Revista Colombiana de Educación, (73), 77-96. https://doi.org/10.17227/01203916.73rce75.94

Escobar, M. (2019). Literatura infantil intercultural en Colombia: en busca de nuevos modelos de formación [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional Javeriano. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/45531

Hernández, R. (2014). La investigación cualitativa a través de entrevistas: su análisis mediante la teoría fundamentada. Cuestiones Pedagógicas, (23), 187-210. https://revistascientificas.us.es/index.php/Cuestiones-Pedagogicas/article/view/9815

Instituto de Estadística de la UNESCO. (2009). Marco de Estadísticas Culturales de la UNESCO 2009. UNESCO-UIS

Ley 1620 de 2013. (2013, 20 de marzo). Congreso de Colombia. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1685356

Males, B. y Puentes, K. (2021). Estrategias pedagógicas que favorecen las relaciones interpersonales entre los estudiantes en el preescolar desde una educación inclusiva: revisión sistemática [Tesis de maestría, Universidad Surcolombiana]. Repositorio Universidad Surcolombiana.

https://repositoriousco.co/handle/123456789/1944

Mendoza, A. (1993). Literatura, cultura, intercultural, reflexiones didácticas para la enseñanza de español lengua extranjera. Lenguaje y Textos, (3), 19-42. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/7910

Molinares, M. (2019). La interculturalidad presente en la literatura infantil: un aporte a la pedagogía. Revista CoPaLa. Construyendo Paz Latinoamericana, 4(8), 255-263. https://doi.org/10.35600/25008870.2019.8.0135

Naciones Unidas. (2021, 21 de mayo). Día Mundial de la Diversidad Cultural para el Diálogo y el Desarrollo. https://www.un.org/es/observances/cultural-diversity-day

Quesada, M. (2017). Literatura e interculturalidad: experiencias de aprendizaje en el centro de literatura infantil. Revista Pedagógica, Chapecó, 19(40), 68-85. https://doi.org/10.22196/rp.v19i40.3742

Ramos, C. (2015). Los paradigmas de la investigación científica. Avances en Psicología, 23(1), 9-17. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.167

Real Academia Española. [RAE] (2014). Literatura. En Diccionario de la lengua española (23.a ed.). https://dle.rae.es/literatura

Restrepo, B. (2006). La Investigación-Acción Pedagógica, variante de la Investigación Acción Educativa que se viene validando en Colombia. Revista de la Universidad de La Salle, (42), 92-101. https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls/vol2006/iss42/11/

Rodríguez, M. (2008). Concepto de diversidad. Revista de la Universidad de Vigo, 1079-1096. https://www.educacion.udc.es/grupos/gipdae/documentos/congreso/viiicongreso/pdfs/134.pdf

Saltos, L. Loor, L. y Palma, M. (2018). La Investigación: acción como una estrategia pedagógica de relación entre lo académico y social. Polo del conocimiento, 3(12), 149-159. https://doi.org/10.23857/pc.v3i12.822

Valenzuela. (2015). Literatura antropológica en Chile: ¿Una literatura intercultural? Estudios filosóficos, 56, 161-173. https://doi.org/10.4067/S0071-17132015000200010

Villada, D. y Gómez, D. (2012). Exclusiones silenciosas. Plumilla Educativa, 10(2), 272-289. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.10.470.2012

Virlan, D. (2020). Literatura infantil como medio para la educación intercultural [Tesis de pregrado, Universidad Jaume]. Repositorio UJI. https://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/192176

How to Cite

Soracá Bolivar, L. M., & Varela Herrera, J. O. (2024). Intercultural children’s literature to promote respect for diversity. Revista UNIMAR, 42(1), 133–146. https://doi.org/10.31948/ru.v42i1.3559

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2024-01-30

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: