Critical thinking in environmental education in boys and girls of the ‘Colegio de San Simón’ Educational Institution, Ibagué

Authors

  • Andrés Felipe Bueno Lugo Universidad del Tolima
  • Jairo Andrés Velásquez Sarria Universidad del Tolima
  • Robinson Ruiz Lozano Universidad del Tolima

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art9

Keywords:

environmental education, critical thinking, biodiversity, argumentation, conservation

Abstract

This article reports on the design and application of a didactic unit on the conservation of Tolima’s biodiversity, aimed at promoting critical thinking in menvironmental education in boys and girls from a public educational institution in the municipality of Ibagué. The research problem was located in the absence of didactic processes for the development of critical thinking in environmental education in the institution. To favor the study, we worked on the ability of argumentation. The methodology was qualitative with an action-research approach; the sample consisted of ten students; the information was collected mthrough the different activities proposed in the didactic unit, whose treatment was made from the adaptation of the argumentative text analysis model. The results showed that the students in the initial stage had shortcomings in the construction of argumentative texts since the majority were incomplete. This difficulty evidenced not only the little knowledge they had about their territory but also the argumentative flaws. The didactic unit enabled its evolution, so that the texts went, to a large extent, from being incomplete to complete. By way of conclusion, argumentation is a constituent dimension of critical thinking in environmental education. Developing this way of thinking requires scriptural knowledge and ability.

Author Biographies

Andrés Felipe Bueno Lugo, Universidad del Tolima

Magíster en Educación (Investigación), Universidad del Tolima. Docente Secretaría de Educación y Cultura del Tolima; docente catedrático, Universidad del Tolima; asesor pedagógico y curricular, Corporación Asesórame Soluciones Educativas. Investigador grupo GEA. 

Jairo Andrés Velásquez Sarria, Universidad del Tolima

Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad del Tolima. Docente Universidad del Tolima. Director del grupo de Investigación GEA. 

Robinson Ruiz Lozano, Universidad del Tolima

Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad del Tolima-Rudecolombia. Docente Universidad del Tolima. Investigador y director grupo GES.

References

Beltrán, M. y Torres, N. (2009). Caracterización de habilidades de pensamiento crítico en estudiantes de educación media a través del test HCTAES. Zona Próxima. Revista del Instituto de estudios en educación Universidad del Norte, (11), 66-85. https://doi.org/10.14482/zp.11.310.29

Bueno, L. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico en educación ambiental a través de la implementación de una unidad didáctica sobre conservación de la biodiversidad del Tolima [Tesis de pregrado, Universidad del Tolima]. Archivo digital.

Bueno, A. F. (2018). Propuesta curricular para el fortalecimiento de la inteligencia emocional en estudiantes de grado séptimo de la Institución Educativa Colegio de San Simón [Tesis de maestría, Universidad del Tolima]. RIUT. http://repository.ut.edu.co/handle/001/2918

Chaves, Y., López, F., Rincón, S. y Sánchez, Y. (2016). Fortalecimiento de tres competencias ciudadanas: empatía, asertividad, y pensamiento crítico para mitigar las agresiones físicas y verbales [Tesis de maestría, Universidad de la Sabana]. Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/10818/25903

Eschenhagen, M. (2016). Repensar la educación ambiental superior: puntos de partida desde los caminos del saber ambiental. Universidad Pontificia Bolivariana.

Galeano, A. y Jaramillo, N. (2015). Visibilización del pensamiento crítico en el planteamiento del proyecto de vida [Tesis de maestría, Universidad de La Sabana]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10818/17297

Giraldo, O. y Toro, I. (2020). Afectividad ambiental: sensibilidad, empatía, estéticas de habitar. El Colegio de la Frontera Sur-Universidad Veracruzana.

Hernández, J. y Ortiz, L. (2017). La construcción de responsabilidad socioambiental, a través de la ecocrítica, en estudiantes de ciclos IV y V de los colegios distritales Charry y Nueva Colombia [Tesis de maestría, Universidad de la Sabana]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10818/31838

Lewin, K. (1988). Acción-investigación y problemas de las minorías. Revista de Psicología Social, (3), 229-240. https://doi.org/10.1080/02134748.1988.10821586

Lipman, M. (1991). Thinking in education. Cambridge University Press.

Poveda, I. (2010). Formación de pensamiento crítico en estudiantes de primeros semestres de educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 53(3), 1-7. https://doi.org/10.35362/rie5331730

Ramírez, P. (2015). Relación entre los estilos de aprendizaje y el desarrollo de habilidades de pensamiento. Análisis y resolución de problemas en el área de Ciencias Naturales y Educación Ambiental con estudiantes del ciclo quinto [Tesis de maestría, Universidad de La Sabana]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10818/19985

Sauvé, L. (1999). La educación ambiental entre la modernidad y la posmodernidad: en busca de un marco educativo de referencia integrador. Tópicos, 1(2), 7-27.

Straus, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (E. Zimmerman, Trad.). Universidad de Antioquia.

Tamayo, O. (2012). La argumentación como constituyente del pensamiento crítico en niños. Hallazgos, 9(17), 211-233. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2012.0017.10

Toulmin, S. (2007). Los usos de la argumentación (M. Morrás y V. Pineda, Trad.). Ediciones Península. (Trabajo original publicado en 2003).

How to Cite

Bueno Lugo, A. F., Velásquez Sarria, J. A., & Ruiz Lozano, R. (2023). Critical thinking in environmental education in boys and girls of the ‘Colegio de San Simón’ Educational Institution, Ibagué. Revista UNIMAR, 41(1), 150–166. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art9

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-03-09

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: