Basic cognitive processes oriented to the reading comprehension of literary texts

Authors

  • Line Cecilia Maestre Rodríguez I.E. Bello Horizonte sede Villa Yaneth Valledupar, Colombia.
  • Gustavo Adolfo González Roys Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art3

Keywords:

basic cognitive processes, reading process, reading comprehension level, teaching strategies

Abstract

The project was carried out to analyze the effects of the development of the basic cognitive processes oriented to the reading comprehension of literary texts in third-grade students of the primary school of the Educational Institution Bello Horizonte, Villa Yaneth, carried out through a methodological process with a qualitative approach, based on action research, with a descriptive scope. The observation technique was applied to a teacher and 27 students. The results showed that the expression of basic cognitive processes was unconscious; for this reason, the children presented difficulties in understanding the terms: analyze, compare, and classify. Regarding the level of reading comprehension they have, it was observed that they can understand the explicit elements of reading. mConcerning the inferential level, they can hardly extract implicit situations and, at the critical level, argumentation with their own criteria was not appreciated. Therefore, when applying the designed strategies, it was concluded that they influence the activation of basic cognitive processes, which facilitates the reading comprehension process. In this way, the students were able to obtain a broad vision of what the text read represents, anticipating elements that were related to the reading and, thus, consolidating a literal level. In addition, they improved in the inferential aspect and the argumentation of critical aspects, establishing a relationship with the content of the text and previous experiences and knowledge.

Author Biographies

Line Cecilia Maestre Rodríguez, I.E. Bello Horizonte sede Villa Yaneth Valledupar, Colombia.

Licenciada en Psicopedagogía. Docente de básica primaria I.E. Bello Horizonte sede Villa Yaneth Valledupar, Colombia.

Gustavo Adolfo González Roys, Universidad Mariana

Doctorante en Gerencia y Políticas Educativas UBC (México). Docente y coordinador de Investigación del programa Maestría en Pedagogía, Universidad Mariana, Valledupar, Colombia. 

References

Alemán, L. y Carvajal, M. (2017). Niveles de comprensión lectora de los estudiantes de Trabajo Social y Comunicación e Información en las tareas de lectura en el contexto aula [Memorias]. Congreso Nacional de Investigación Educativa, San Luis Potosí, México. https://comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2217.pdf

Arango, L., Cardona, A., Herrera, S., Ramírez, O. y Aristizábal, N. (2015). Estrategias metacognitivas para potenciar la comprensión lectora en estudiantes de básica primaria [Tesis de maestría, Universidad Autónoma de Manizales]. Repouam. https://repositorio.autonoma.edu.co/handle/11182/562

Ardila, M. y Cruz, L. (2014). Estrategia didáctica para desarrollar competencias lectoescritoras en estudiantes de primer grado de básica primaria [Tesis de maestría, Universidad de Tolima]. RIUT. http://repository.ut.edu.co/handle/001/1148

Cuñachi, G. y Leyva, G. (2018). Comprensión lectora y el aprendizaje en el área de Comunicación Integral en los estudiantes de Educación Básica Alternativa de las instituciones educativas del distrito de Chaclacayo UGEL 06 AteVitarte año 2015 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle]. Repositorio Institucional. http://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/1335

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (2.a ed.). McGraw Hill Interamericana.

Elliot, J. (1990). La investigación-acción en educación. Morata, S.L.

Espinoza, M. (2004). La relación de las emociones en el aprendizaje de la lectura y escritura en niños de primer grado de educación primaria [Tesis de maestría, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/11285/628844

Estrada, J. y Romero, T. (2018). Estrategia didáctica basada en la cultura Vallenata para fortalecer las competencias lectoescritoras de los estudiantes del grado tercero de la institución educativa Enrique Pupo Martínez de Valledupar [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. Repositorio UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/18922

Gallegos, J., y Cortés, M. (2013). Comprensión y producción textual. Fundación Promigas.

Gutiérrez, F. (2005). Teorías del desarrollo cognitivo. McGraw Hill Interamericana de España, S.A.U.

Herrera, F. y Ramírez, I. (2001). Situación de aprendizaje-enseñanza. Bordón. Revista de Pedagogía, 44(2), 177-190.

Hernández, D., Meyer, E. y Moreno, L. (2016). Estrategias cognitivas para la comprensión lectora de textos narrativos en estudiantes de segundo grado de educación básica primaria en una institución educativa de la ciudad Barranquilla [Tesis de maestría, Universidad del Norte]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10584/7545

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1998). Lineamientos Curriculares. Lengua Castellana. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-89869.html

Meza de Vernet, I. (2009). Procesos cognitivos básicos, material de apoyo. Cuadernos Unimetanos, (20), 34-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3999419

Oropeza, N. (2014). Estrategias cognitivas para el aprendizaje orientadas a favorecer la comprensión de la lectura en los estudiantes de la III Etapa de Educación Básica de la Unidad Educativa Cacique Tamanaco [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Experimental Libertador Instituto Pedagógico J.M. Siso Martínez].

Pérez, A. (2008). Educar en el tercer milenio. San Pablo.

Peramos, N. y Leontaridi, L. (2011). ¡Pongamos en práctica los textos literarios! Otra manera de leer en la clase de ELE. En J. Guervós, H. Bongaert, J. Sánchez y M. Gómez (Eds.), Del texto a la lengua: La aplicación de los textos a la enseñanza-aprendizaje del español (pp.1239-1254). Kadmos.

Pinzás, J. (2006). Guía de estrategias metacognitivas para desarrollar la comprensión lectora. Ministerio de Educación de Perú.

Ríos, P. (2004). La aventura de aprender. Cognitus.

Rosales, L. (2005). Los procesos cognoscitivos y las estrategias de aprendizajes utilizadas en el curso de desarrollo de procesos cognoscitivos de la UPEL Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez [Tesis de maestría, Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez].

Rodríguez, S. (2016). Estrategias cognitivas para mejorar la comprensión de la lectura en los estudiantes que participan en el taller de iniciación universitaria del Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Experimental Libertador].

Solé, I. (1998). Estrategias de lectura (8.a ed.). Graó.

Vargas, S. (2014). Procesos cognitivos presentes en los niveles de lectura de los niños de tercer grado [Tesis de pregrado, Fundación Universitaria Los Libertadores]. Repositorio Institucional Los Libertadores. http://hdl.handle.net/11371/2332

How to Cite

Maestre Rodríguez, L. C., & González Roys, G. A. (2023). Basic cognitive processes oriented to the reading comprehension of literary texts. Revista UNIMAR, 41(1), 41–63. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art3

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-03-09

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: