Teachers’ emotional competencies for comprehensive early childhood care

Authors

  • Amelia del Rosario Quiroz Játiva Institución Educativa Santa Rosa de Lima
  • Natali del Rosario Escobar Moreno Corporación Universitaria Iberoamericana, Ipiales, Nariño

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-2-art4

Keywords:

emotional competencies, emotional awareness, emotional regulation, emotional autonomy, social competence, competencies for life and well-being

Abstract

This article raises the importance of the emotional competencies of the educational teachers which must be consolidated in common union with the professional competencies, to carry out work beyond the simple fulfillment of the academic.

Their impact is manifested in the way they carry out their actions and the relationships they establish with boys and girls. To achieve comprehensive training, educational teachers must raise awareness of their role and seek both professional and personal development. Considering the research findings, a learning resource is proposed that seeks to inform, motivate and awaken the interest of the agents to strengthen and manage their emotional competencies. The study is part of a mixed research process, in which quantitative and qualitative data are involved, to achieve a deep understanding and greater analysis of the subject of study.

Author Biographies

Amelia del Rosario Quiroz Játiva, Institución Educativa Santa Rosa de Lima

Magíster en Pedagogía; Especialista en Gerencia Educativa; Licenciada en Educación Preescolar. Docente de la Institución Educativa Santa Rosa de Lima, El Rosario, Nariño, Colombia.

Natali del Rosario Escobar Moreno, Corporación Universitaria Iberoamericana, Ipiales, Nariño

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Educación Preescolar. Docente Corporación Universitaria Iberoamericana, Ipiales, Nariño, Colombia.

References

Argothy, S. (2017). Fortalecimiento de las competencias emocionales-afectivas a través de la aplicación de la estrategia didáctica “el juego simbólico” [Tesis de Maestría, Universidad Mariana].

Arrieta, Y., Córdoba, Y., Maestre, L. y Niño, K. (2015). Habilidades emocionales del docente en su práctica pedagógica [Tesis de Maestría, Universidad del Norte]. https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/7609/yolanda.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Barrientos Fernández, A. (2016). Habilidades sociales y emocionales del profesorado de educación infantil relacionadas con la gestión del clima de aula [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/id/eprint/40450/

Bernal, S. L. (2019). Competencias emocionales de las maestras de primera infancia y su influencia en el desempeño de las funciones educativas [Tesis de Maestría, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/7967

Bisquerra, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado: RIFOP, (54), 95-114.

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Editorial Síntesis.

Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XX1(10), 61-82. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297

Bisquerra, R. (2020). Concepto de competencia emocional. https://www.rafaelbisquerra.com/competencias-emocionales/concepto-de-competencia-emocional/

Bodrova, E., & Leong, D. J. (2006). Self-regulation as a key to school readiness: How early childhood teachers can promote this critical competency. Paul H. Brookes Publishing Co.

Cardozo, B. Y. (2019). Representaciones sociales sobre competencias sociales. Incidencia en las prácticas de cuidado, para con las niñas y niños [Tesis de Maestría, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. https://repository.udistrital.edu.co/bitstream/handle/11349/22172/CardozoRinc%C3%B3nBleidyYanira2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chaux, E., Lleras, J. y Velásquez, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Una propuesta de integración a las áreas académicas. Revista de Estudios Sociales, (19), 127-128. https://doi.org/10.7440/2004.01

Chang, M. L. (2009). An appraisal perspective of teacher burnout: Examining the emotional work of teachers. Educational Psychology Review, 21(3), 193-218. https://doi.org/10.1007/s10648-009-9106-y

Cubillos, J. (2018). El significado de las competencias emocionales para educadoras de párvulos. [Tesis de Maestría, Universidad de Concepción]. https://revistas.udec.cl/index.php/paideia/article/view/715

Dávila, H. D., Lombana, L. D., Matabanchoy, S. M. y Zambrano, C. A. (2018). Factores psicosociales laborales inmersos en el contexto de los docentes en una institución educativa estatal de San Juan de Pasto. Tendencias, 19(2), 138-160. https://doi.org/10.22267/rtend.181902.101

Demetriou, H., Wilson, E., & Winterbottom, M. (2009). The role of emotion in teaching: are there differences between male and female newly qualified teachers’ approaches to teaching? Educational Studies, 35(4), 449-473. https://doi.org/10.1080/03055690902876552

Gallego-Gil, D. J., y Gallego-Alarcón, M. J. (2006). Educar la inteligencia emocional en el aula. Editorial PPC.

García Jiménez, M. E. (2017). Bienestar emocional en educación: empecemos por los maestros. [Tesis Doctoral, Universidad de Murcia]. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/55371

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C.P. (2018). Metodología de la Investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.

Martínez, B. y Rodríguez, M. J. (2017). Los contenidos del desarrollo profesional docente: presencias y omisiones. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 21(2), 41-61.

Naranjo, S. C. (2019). Competencias emocionales de las agentes educativas del Hogar Infantil El Ensueño de la ciudad de Medellín [Tesis de Especialización, Corporación Universitaria Lasallista]. http://repository.unilasallista.edu.co/dspace/bitstream/10567/2527/1/Competencias_emocionales_agentes_educativas_hogar_infantil.pdf

Peña, N. (2019). Perfil emocional del profesorado y sus implicaciones en prácticas docentes no intervencionistas. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 23(1), 511-532. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9165

Peterson, K. D. (1997). Asesoramiento y evaluación para el profesorado principiante. En Millman, J. y Darling-Hammada, L. (Eds.), Manual para la evaluación del profesorado. Editorial la Muralla, S. A.

Rodríguez-Corrales, J., Cabello, R., Gutiérrez-Cobo, M. J. y Fernández-Berrocal, P. (2017). La influencia de las emociones del profesorado no universitario en la evaluación del rendimiento del alumnado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88(31.1), 91-106.

Santos, M. (2010). La salud física y emocional del profesorado. Editorial Graó.

Schmelkes, S. (1995). Hacia una mejor calidad de nuestras escuelas. Secretaría de Educación Pública de México.

Triana, A. F. y Velásquez, A. M. (2014). Comunicación asertiva de los docentes y clima emocional del aula en preescolar. Voces y Silencios, 5 (1), 23-41. https://doi.org/10.18175/vys5.1.2014.02

How to Cite

Quiroz Játiva, A. del R., & Escobar Moreno, N. del R. (2022). Teachers’ emotional competencies for comprehensive early childhood care. Revista UNIMAR, 40(2), 58–79. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-2-art4

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-07-25

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: