Face-to-face courses versus virtual courses in times of pandemic. A learning experience for higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-1-art10

Keywords:

Confinement, pandemic, virtual learning, face-to-face learning

Abstract

 

 The document highlights the impact that confinement leaves on students, on the learning process in virtual distance courses established at the University of Guadalajara, Mexico, caused by the health emergency derived from the COVID-19 pandemic. In a case study, the impact on education and health in students who experienced the sudden transition from face-to-face courses to virtual courses from their home is identified, it is quantitative research applied to a sample consisting of 36 students of the Degree in Design for Graphic Communication. The results show the relevance of the face-to-face educational modality, it does not mean a displacement of virtual courses (online) as long as the localities have efficient and economically accessible internet networks, families have the technology, and there are educational programs that make possible the implementation of virtual courses, in hybrid mode.

Author Biographies

Hilda Vidalia González Sandoval, Universidad de Guadalajara

Magíster en Educación Ambiental. Docente titular, Departamento de Representación del Centro Universitario de Arte, Arquitectura y Diseño, Universidad de Guadalajara.

Alicia Almanzar Curiel, Universidad de Guadalajara

Magíster en Historia de la Arquitectura Mexicana. Docente Titular, Departamento de Ciencias Sociales del Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara, México.

Luis Rogelio Valadez Gill, Universidad de Guadalajara

Magíster en Historia de la Arquitectura Mexicana. Docente titular, Departamento de Representación del Centro Universitario de Arte, Arquitectura y Diseño.

Francisco Alberto Monroy Luna, Universidad de Guadalajara

Licenciado en Derecho. Profesor, Sistema de Educación Media Superior.

References

Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2020). Acuerdo Nacional por la Unidad en la Educación Superior frente a la emergencia sanitaria provocada por el COVID-19. https://web.anuies.mx/files/Acuerdo_Nacional_Frente_al_COVID_19.pdf

Cabero-Almenara, J. (2004). La utilización de las TIC, nuevos retos para las universidades Tecnología en Marcha, 17(3), 33-43.

Comité Directivo del Sistema Nacional de Bachillerato. (2009). Acuerdo número 8/CD/2009 del Comité Directivo del Sistema Nacional de Bachillerato. https://www.csems.uady.mx/media/riems/Acuerdo%208.pdf

García, L. (2019). Necesidad de una educación digital, en un mundo digital. Ried, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 9-22. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23911

Gutiérrez, L. (1996). Paradigmas cuantitativo y cualitativo en la investigación socio-educativa: Proyecto y reflexiones. Paradigma, Revista Semestral, 17, 7-25.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI). (2020). Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de

Tecnologías de la Información en los Hogares (ENDUTIH) 2020. México. https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2020/

Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 115-121). Universidad Nacional Autónoma de México,

Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación.

Naciones Unidas (NU). (2020). Informe de políticas: La educación durante la COVID-19 y después de ella. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_-_education_during_covid-19_and_beyond_spanish.pdf

Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la educación superior, 49(194), 1-8. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (1995). Documento de política para el cambio y desarrollo en la educación superior. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Rodríguez, R. (2021). Educación superior en la pandemia. https://www.nexos.com.mx/?p=56566.

Silas J.C. y Vázquez, S. (2020). El docente universitario frente a las tensiones que le plantea la pandemia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(Especial), 89-120. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.97

Tennuto, M. (2006). Escuela para maestros: Enciclopedia de pedagogía práctica. Círculo Latino Austral S.A.

UNESCO e Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe IESALC. (2020a). COVID-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuesta y recomendaciones. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-060420-ES-2.pdf

UNESCO e Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe IESALC. (2020b). El coronavirus COVID-19 y la educación superior: impacto y recomendaciones. https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/elcoronavirus-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-yrecomendaciones/

UNESCO e Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe IESALC. (2020c). Respuestas de las cátedras del programa UNITWIN/UNESCO a la COVID-19. https://www.iesalc.unesco.org/2020/05/10/respuestas-de-las-catedras-del-programa-unitwin-unesco-a-la-covid-19/

Vega-Malagón, G., Ávila-Morales, J., Vega-Malagón, A.J., Camacho-Calderón, N., Becerril-Santos, A. y Leo-Amador, G.E. (2014). Paradigmas en la investigación. Enfoque cuantitativo y cualitativo. European Scientific Journal, 10(15), 523-528.

Zizek, S., Alemán, J. y Rendueles, C. (2008). Arte, ideología y capitalismo. Círculo de Bellas Artes de Madrid.

How to Cite

González Sandoval, H. V., Almanzar Curiel, A., Valadez Gill, L. R., & Monroy Luna, F. A. (2022). Face-to-face courses versus virtual courses in times of pandemic. A learning experience for higher education. Revista UNIMAR, 40(1), 185–201. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar40-1-art10

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-02-24

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: