The short story as a didactic strategy to promote creative thinking in 3rd-grade primary school students at Luis Carlos Galán Sarmiento Educational Institution - Juan Ramón de La Jagua de Ibirico headquarters - Cesar

Authors

  • Delcy Cecilia Martínez-Calderón Docente I.E.M. Luis Carlos Galán Sarmiento, La Jagua de Ibirico Cesar Colombia
  • Ledys Esther Querales-Torres Institiución Educiativa Municipal Luis Carlos Galán Sarmiento, La Jagua de Ibirico Cesar Colombi
  • Gustavo Adolfo González-Roys Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art1

Keywords:

Creative thinking, creativity, short story

Abstract

This study was carried out with the objective of promoting creative thinking through the short story in 44 students of third grade at the Luis Carlos Galán Sarmiento Educational Institution, Juan Ramón de La Jagua de Ibirico headquarters, Cesar. For this purpose, it was carried out through a methodological design from a descriptive qualitative approach, applying the techniques and instruments of direct and participant observation, starting with a diagnostic test; then the workshops were developed through a didactic program, using the short story as a didactic strategy. As a result, it could be determined that the short story is important for creativity; its implementation significantly increased the imagination in the 44 students; as new stories were created, more originality and creativity could be expressed, thus increasing their creative thinking. Therefore, it concluded that writing stories is a tool that contributes to the stimulation of creative thinking.

Author Biographies

Delcy Cecilia Martínez-Calderón, Docente I.E.M. Luis Carlos Galán Sarmiento, La Jagua de Ibirico Cesar Colombia

Maestrante en Pedagogía; Licenciada en Básica Primaria con énfasis en Humanidades Lengua Castellana e Inglés. Docente I.E.M. Luis Carlos Galán Sarmiento, La Jagua de Ibirico Cesar Colombia

Ledys Esther Querales-Torres, Institiución Educiativa Municipal Luis Carlos Galán Sarmiento, La Jagua de Ibirico Cesar Colombi

Maestrante en Pedagogía; Especialista en Administración de la Informática Educativa; Licenciada en Educación Básica con Énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental; I.E.M. Luis Carlos Galán Sarmiento, La Jagua de Ibirico Cesar Colombia

Gustavo Adolfo González-Roys, Universidad Mariana

Doctorante en Calidad Educativa UBC (México); Magíster en Gerencia de Proyectos de Investigación y Desarrollo URBE; Ingeniero Agroindustrial UNICESAR. Coordinador de Investigación Maestría en Pedagogía, Universidad Mariana, Valledupar, Colombia.

References

Alvarado, O. (2007). El relato perfecto: teoría del cuento en Horacio Quiroga. Revista Espiga, (14-15), 99-110. https://doi.org/10.22458/re.v7i14.1066

Amabile, T.M. (1983). The social psychology of creativity: a componential conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology, 45, 357-376 https://doi.org/10.1037/0022-3514.45.2.357

Amabile, T.M. (1996). Creativity in context. West View Press.

Barón, L. y Müller, O. (2014). La Teoría Lingüística de Noam Chomsky: del inicio a la actualidad. Lenguaje, 42(2), 417-442. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v42i2.4985

Benítez, F.J., Bastidas, J.M. y Betancourth, S. (2013). Incidencia del pensamiento creativo en la convivencia escolar. Tesis Psicológica, 8(1), 144-161.

Bracos, D. (2021). Creatividad y hemisferios cerebrales son conceptos relacionados. https://www.ondho.com/creatividad-y-hemisferios-cerebrales-son-conceptos-relacionados/

Cerrada, F., Arismendi, B. y Puerta, M. (2013). El cuento infantil venezolano, un recurso didáctico para desarrollar el pensamiento creativo en niños de la primera etapa de educación básica. Educere, Revista Venezolana de Educación, (57), 339-344.

Dalgo, M.C. (2017). El cuento infantil en el desarrollo del pensamiento creativo de los niños del Centro Educativo Infantil María Guerrero Vásquez, Cantón Chambo, provincia del Chimborazo, durante el año lectivo 2015-2016 (Trabajo de Grado). Universidad Nacional de

Chimborazo, Ecuador. http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/3680/1/UNACH-FCEHT-TG-E.PARV-2017-000039.pdf

De Bono, E. (1994). El pensamiento creativo. El poder del pensamiento lateral para la creación de nuevas ideas. Editorial Paidós.

Denzin, N. (1989): La investigación. McGraw - Hill

Duarte, G. (2008). Definición ABC. https://www.definicionabc.com/general/cuento.php

Elisondo, R.C. (2018). Creatividad y educación: llegar con una idea. Creatividad y sociedad, Revista de la Asociación para la Creatividad, (27), 145-166.

Esquivias, M.T. y Muria, I. (2001). Una evaluación de la creatividad en la educación primaria. Revista Digital Universitaria, 1(3).

Finke, R., Ward, T., & Smith, S. (1996). Creative cognition. Theory, research, and applications. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/7722.001.0001

Finke, R., Ward, T., & Smith, S. (1997). The creative cognition approach. MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/7722.001.0001

Gardner, H. (2001). Estructura de la mente. La teoría de las inteligencias múltiples. Fondo de Cultura Económica.

Gómez, J.W., Amestoy, M., Ayala, O.R., Yentzen, E., Morcillo, P., Alcahud, M.C., Chibas, F., Ortiz, A.L., Mentruyt, O., López, R., Betancourt, J.,

Casillas, M.Á., Soriano, E.M., Carmona, M.R., López, M., Chueque, M.G., Del Valle, I.O., González, C.A., Vivas, D.A., … De la Torre, S. (2005). Desarrollo de la creatividad. Fondo Editorial FACHSE – UNPRG.

Guilera, L. (2011). Anatomía de la creatividad. FUNDIT, Escola Superior de Disseny ESDi y Llorenç Guilera Agüera

Guilford, J. (1980). La creatividad. Editorial Narcea.

Jiménez, M. y Gordo, A. (2014). El cuento infantil: facilitador de pensamiento desde una experiencia pedagógica. Praxis & Saber, 5(10), 151-170. https://doi.org/10.19053/22160159.3027

Lamb, R., Annetta, L. y Vallett, D. (2015). La interrelación de la creatividad, fluidez, pensamiento lateral y tecnología a la hora de diseñar juegos educativos serios en un aula de ciencias naturales. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 13(2), 219-242.

Lara, A. (2012). Desarrollo de habilidades de pensamiento y creatividad como potenciadores del aprendizaje. Revista Unimar, (59), 85-96.

Martínez, M. (2009). Ciencia y arte de la metodología cualitativa. Métodos Hermenéuticos, Métodos Fenomenológicos, métodos Etnográficos. Editorial Trillas. https://doi.org/10.15332/s0120-8454.2009.0074.03

Maya, B. (2015). La escritura es la pintura de la voz. http://mayaberenice.blogspot.com/2015/10/cuento-relato-generalmente-indiscreto.html

Méndez, M.A. y Ghitis, T. (2015). La creatividad: un proceso cognitivo, pilar de la educación. Estudios Pedagógicos, 41(2), 143-155. https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000200009

Opazo, Y., Reyes, Y., Rivas, N. y Vásquez, C. (2011). ¿Qué es la etnografía? http://licentiare.blogspot.com/2012/11/etnografia.html

Pérez, D., Pérez, A.I. y Sánchez, R. (2013). El cuento como recurso educativo. 3 ciencias, Revista de investigación, 1-29.

Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Editorial La Muralla S.A.

Puche, R. (1997). Mente / creativa / mente / investigativa / mente. Nómada (7), 10-19.

Rondón, F.E. (2018). Beneficios de leer cuentos a nuestros niños. Educere, 22(71), 193-196.

Torrance, E.P. (1977). Educación y Capacidad creativa. Editorial Marova.

Uriña, G.I. (2014). Creatividad y su incidencia en el proceso enseñanza aprendizaje en los estudiantes de Educación Básica media de la Escuela ‘Isidro Ayora’ del Cantón El Empalme, Provincia del Guayas [(Trabajo de Grado). Universidad Técnica de Babahoyo. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/1595

Valencia, W.G. (2008). El conocimiento científico en la investigación cualitativa, como construcción epistemológica de la educación física. Universidad de Antioquia.

How to Cite

Martínez-Calderón, D. C., Querales-Torres, L. E., & González-Roys, G. A. (2021). The short story as a didactic strategy to promote creative thinking in 3rd-grade primary school students at Luis Carlos Galán Sarmiento Educational Institution - Juan Ramón de La Jagua de Ibirico headquarters - Cesar. Revista UNIMAR, 39(2), 11–27. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art1

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-10-04

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: