Pedagogical practices of teachers in the third and fifth grades of basic education in language from the Saber tests in the Educational Institution Concentration of Rural Development of Manaure, Cesar

Authors

  • Antonio Julio Villamizar-Jiménez Gobernación del Cesar, Secretaría de Educación, Valledupar, Colombia
  • Oscar Andrés Jiménez-Ordoñez Institución Educativa Nacional de Codazzi, Valledupar, Colombia
  • Juan Camilo Castro-Mendoza Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art7

Keywords:

Pedagogical practices, didactic strategies, teachability practices, Saber Tests

Abstract

The research, developed in five stages, aimed to strengthen the teaching pedagogical practices in the area of ​​language, from the results of the Saber Test, at the level of basic primary education of third and fifth-grade students in the Educational Institution ‘Concentration of Rural Development’ in Manaure, Cesar. The paradigm was qualitative, with a mixed approach and, as a method, Action Research. The work unit consisted of 60 third-grade students and 62 fifth-grade students. The instruments were a structured interview and a questionnaire. It was concluded that it is important to give relevance to the aspects evaluated in the Saber Test, to check if they are included in the curricular and evaluative planning of the area, for which spaces for reflection and academic discussion should be generated, as an institutional commitment, to understand how the students learn and how to create pedagogical and evaluative strategies that contribute to the learning process.

Author Biographies

Antonio Julio Villamizar-Jiménez, Gobernación del Cesar, Secretaría de Educación, Valledupar, Colombia

Magíster en Pedagogía; Especialista en Gerencia de Instituciones Educativas; Licenciado en Administración Educativa. Docente de la Gobernación del Cesar, Secretaría de Educación, Valledupar, Colombia

Oscar Andrés Jiménez-Ordoñez, Institución Educativa Nacional de Codazzi, Valledupar, Colombia

Magíster en Pedagogía; Licenciado en Lengua Castellana e Inglés. Docente titular de Institución Educativa Nacional de Codazzi, Valledupar, Colombia.

Juan Camilo Castro-Mendoza, Universidad Mariana

Master in teaching English as a foreign language; Licenciado en Lengua Castellana e Inglés; Diplomado en Docencia Universitaria. Docente – asesor proyectos – jurado proyectos, Universidad Mariana. Docente de la Universidad Popular del Cesar. Docente de la IE Bello Horizonte.

References

Castillo, M.J. (2004). La evaluación por competencias y sus implicaciones pedagógicas 1991-2004. Revista Enunciación, 9(1). https://doi.org/10.14483/22486798.2491

Castillo Ballén, M.J., Triana, N.C., Duarte Agudelo, P., Pérez Abril, M. y Lemus Espinosa, E. (2007). Sobre las pruebas SABER y de Estado: una mirada a su fundamentación y orientación de los instrumentos en Lenguaje. Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior - ICFES.

Chomsky, N. (1999). Aspectos de la teoría de la sintaxis. Editorial Aguilar.

Constitución Política de Colombia. (1991). [Constitución]. http://extwprlegs1.fao.org/docs/pdf/col127440.pdf

Cook, T.D. y Reichardt, C.S. (2005). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa (G. Solana, Trad.; 5.a ed.). Ediciones Morata S.A.

Freire, P. (1998). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Editorial Siglo XXI.

González, V. (2003). Estrategias de enseñanza y aprendizaje. Editorial Pax México

Hymes, D.H. y Gómez Bernal, J. (1996). Acerca de la competencia comunicativa. Forma y Función, (9), 13-37. https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/17051.

Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación (ICFES). (2015). Pruebas Saber 3°, 5° y 9°. Lineamientos para las aplicaciones muestral y censal 2015. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/176813/Guia%20pruebas%20saber%203%205%209%20lineamientos%20para%20las%20aplicaciones%20muestral%20y%20censal%202015%202%20v2.pdf

Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación (ICFES). (2018). Informe nacional. Resultados nacionales 2014-II – 2017-11. Saber 11. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1628232/Informe%20nacional%202014-2%20al%202017-2%20saber%2011%20-%202018.pdf

López, L. (2013). La hermenéutica y sus implicaciones en el proceso educativo. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (15), 85-101.

Martín, S. (2015). Pruebas Saber de Lenguaje 3° y 5°: posibilidades y retos desde la perspectiva de la evaluación formativa [Tesis de Pregrado, Universidad Pedagógica Nacional de Bogotá]. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/872

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2015). Colombia, la mejor educada en el 2025. Líneas estratégicas de la política educativa del Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-356137_foto_portada.pdf

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2016). Resolución 15683 “por la cual se subroga el Anexo I de la Resolución 9317 de 2016 que adoptó el Manual de Funciones, Requisitos y Competencias para los cargos de directivos docentes y docentes del sistema especial de Carrera Docente”. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-357769.html?_noredirect=1

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2019). Plan Nacional de Lectura y Escritura (PNLE). https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-propertyvalue-55308.html?_noredirect=1

Montoya, M. (2013). Papel del profesor en las condiciones actuales de la práctica docente en nivel secundaria en México. [Tesis de Pregrado, Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, México]. https://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/619596/TESIS%20M%C3%B3nica%20J%20Montoya%20G.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ortiz, A. (2014). Currículo y Didáctica. Ediciones de la U.

Parra, D. (2003). Manual de estrategias de enseñanza y aprendizaje. Servicio Nacional de Aprendizaje, SENA, Antioquia.

Prensky, M. (2001). Nativos e inmigrantes digitales. Editorial Eco SEK.

Ramírez, M. (2010). Ensayo del enfoque humanístico y del enfoque psicogenético. Centro Interdisciplinario de Investigación y Docencia en Educación Técnica.

Restrepo, B. (2002). Una variante pedagógica de la investigación-acción educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 29(1), 1-10. https://doi.org/10.35362/rie2912898

Riascos, J. (2019). Lectura Crítica: realidades y contribuciones pedagógicas y didácticas. Excelsium Scientia, 2(1), 79-92. https://doi.org/10.31948/RevExcelsium/2-1.art6

Ruiz, M. (2013). Políticas públicas en salud y su impacto en el seguro popular en Culiacán, Sinaloa [Tesis de Pregrado, Universidad

Autónoma de Sinaloa, México]. http://biblioteca.ciess.org:8081/cgi-bin/koha/opac-imageviewer.pl?biblionumber=23952

Salcedo, M. y Ortiz, A. (2017). Currículo. Cómo preparar clases de excelencia. Ediciones de la U.

Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e Historia: la historicidad de la pedagogía, la enseñanza, un objeto de saber. Siglo del Hombre Editores, Anthropos, Editorial de la Universidad de Antioquia.

How to Cite

Villamizar-Jiménez, A. J., Jiménez-Ordoñez, O. A., & Castro-Mendoza, J. C. (2021). Pedagogical practices of teachers in the third and fifth grades of basic education in language from the Saber tests in the Educational Institution Concentration of Rural Development of Manaure, Cesar. Revista UNIMAR, 39(2), 147–170. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar39-2-art7

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-10-04

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: