Comparative study between the conventional methodology and a Virtual Learning Object in tenth students of an institution in Pasto, Nariño

Authors

  • Jazmín Del Rosario Figueroa Institución Educativa Municipal Antonio Nariño, San Juan de Pasto
  • Dany Rosendo Vallejos-Pantoja Institución Educativa Municipal Libertad

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-1-art5

Keywords:

learning, methodologies, virtual learning object, chemical reactions

Abstract

The research focused its main objective towards the effectiveness of the application between the conventional methodology and a virtual learning object in relation to the topic ‘Chemical reactions’ in students of the tenth grade of the Municipal Educational Institution Antonio Nariño of San Juan de Pasto, Nariño department. The research was carried out from the quantitative paradigm with an empirical analytical approach. The type of applied research corresponded to a comparative descriptive study. The population was made up of teachers and students from the Chemistry area of ​​tenth grade of secondary education.
The results obtained showed that, from the pre-test and post-test applied to both the experimental group and the control group, learning is more effective with the application of the OVA, since being a dynamic means of learning, the results improved notoriously. It was concluded that the interaction with the virtual object and the activities that promote autonomy in learning guarantee a more dynamic process, which motivates the student to achieve educational objectives.

Author Biographies

Jazmín Del Rosario Figueroa, Institución Educativa Municipal Antonio Nariño, San Juan de Pasto

Maestrante en Pedagogía. Docente de la Institución Educativa Municipal Antonio Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Dany Rosendo Vallejos-Pantoja, Institución Educativa Municipal Libertad

Maestrante en Pedagogía. Docente de la Institución Educativa Municipal Libertad, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Afanador, H. y Pineda C. (2016). Evaluación del OVA “Concepto de célula y reproducción celular”. Revista Horizontes Pedagógicos, 18(1), 8-25.

Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa; un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.

Botella, A. y Lerma, N. (2016). Estudio comparativo de dos metodologías aplicadas para la comprensión de la música contemporánea en la educación secundaria obligatoria. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, (13), 1-24. https://doi.org/10.5209/RECIEM.48423

Feria, M. y Zúñiga, L. (2016). Objetos virtuales de aprendizaje y el desarrollo de aprendizaje autónomo en el área de inglés. Praxis. 12, 63-77.

Fuentes, E. y Sánchez, I. (2018). Estrategia pedagógica basada en el uso de OVA a través de una plataforma virtual, para fortalecer las competencias en cinemática de la asignatura Física, a los estudiantes de décimo grado de la Institución Educativa el Nacional de Sahagún Córdoba, Colombia. Revista Espacios, 39(38), 1-15.

Hernández, M., Rodríguez, V., Parra, F. y Velásquez, P. (2014). Las Tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la enseñanza-aprendizaje de la química orgánica a través de imágenes, juegos y videos. Revista Formación Universitaria, 7 (1), 31-40. https://doi.org/10.4067/S0718-50062014000100005

Hurtado, G. (2013). ¿Cuáles son las tendencias en las metodologías de enseñanza de la última década en Iberoamérica? Revista científica, 1(18), 87-99. https://doi.org/10.14483/23448350.5564

López, J. (2011). La importancia de formular buenas preguntas. Eduteka. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/FormularPreguntas

López, M. (2014). Los medios didácticos como facilitadores de aprendizaje (Trabajo de Grado). Universidad Pedagógica Nacional de Chile, El Carmen, Campeche. Recuperado de http://200.23.113.51/pdf/30671.pdf

Magro, C. (2017). Evaluar es aprender. Recuperado de https://carlosmagro.wordpress.com/2016/12/01/evaluar-es-aprender/

Manrique, A. y Gallego, A. (2012). El material didáctico para la construcción de aprendizajes significativos. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(1), 101-108.

Morales, L., Gutiérrez, L. y Ariza, L. (2016). Guía para el diseño de objetos virtuales de aprendizaje (OVA). Aplicación al proceso enseñanza-aprendizaje del área bajo la curva de cálculo integral. Revista Científica General José María Córdova 14(18), 127-147. https://doi.org/10.21830/19006586.46

Novak, J. y Gowin, D. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona, España: Ediciones Martínez Roca.

Sanmartí, N. (2010). Enseñar y aprender ciencias: algunas reflexiones. Recuperado de http://www.pedagogiapucv.cl/wp-content/uploads/2017/07/Ense%C3%B1anza-de-las-Ciencias-Neus-Sanmart%C3%AD.pdf

Usuga, T. (2012). Propuesta para la enseñanza y el aprendizaje del concepto reacción química, en la educación básica secundaria de la Institución Educativa San José de Venecia (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://bdigital.unal.edu.co/8373/1/43030652.2012.pdf

How to Cite

Figueroa, J. D. R., & Vallejos-Pantoja, D. R. (2020). Comparative study between the conventional methodology and a Virtual Learning Object in tenth students of an institution in Pasto, Nariño. Revista UNIMAR, 38(1), 113–139. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-1-art5

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-06-28

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: