Strengthening reading comprehension skills through reading images in a population of Primary School students

Authors

  • Tania Yorlady Coral-Rodríguez Centro Educativo Betania, Policarpa, Nariño.
  • Luz Elida Vera-Hernández Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-1-art4

Keywords:

reading comprehension, teaching-learning process, student, ability, images, reading

Abstract

In this article, the results concerning the research carried out on the strengthening of reading comprehension skills in the students of the Betania Educational Center are disclosed through a didactic strategy based on image reading. A mixed methodology was used, under the qualitative-quantitative paradigm. The type of research used was action research: Diagnosis, Construction of the action plan, Application of the Action Plan and Reflection and evaluation. Information gathering techniques such as observation and diagnostic workshop were used. Subsequently, the analysis of the information allowed to develop a didactic and pedagogical strategy based on the use of images, which worked on the difficulties of understanding image reading and allowed us to provide tools to take advantage of the possibilities offered by the school space from the New School Methodology.

Author Biographies

Tania Yorlady Coral-Rodríguez, Centro Educativo Betania, Policarpa, Nariño.

Maestrante en Pedagogía; Docente Centro Educativo Betania, Policarpa, Nariño.

Luz Elida Vera-Hernández, Universidad Mariana

Magíster en Etnoliteratura; Licenciada en Lengua Castellana y literatura. Asesora. Directora Editorial UNIMAR, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Barragán, A., Plazas, N., y Ramírez, G. (2015). La lectura de imágenes: una herramienta para el pensamiento crítico. Educación y Ciencia, (19), 85-103.

Camba, M. (2008). Lectura de imágenes. Un recurso invalorable para incorporar a la tarea áulica. Recuperado de https://aal.idoneos.com/revista/ano_10_nro._10/lectura_de_imagenes/

Caseres, A., Donoso, P. y Guzmán, J. (2012). Comprensión Lectora ‘Significados que le atribuyen las/los docentes al proceso de comprensión lectora en NB2’ (Tesis de Maestría). Universidad de Chile, Santiago, Chile. Recuperado de http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/106365/Comprension-lectora.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Colás, E. y Buendía, L. (1994). La investigación - acción. Investigación Educativa. Sevilla: Alfar pp. 391 – 315.

De Mier, M., Amado, B. y Benítez, M. (2015). Dificultades en la comprensión de textos expositivos en niños de los primeros grados de la Escuela Primaria. Psykhe, 24(2), 1-13. https://doi.org/10.7764/psykhe.24.2.708

Guerrero, J., Lasso, L., Navarro, C. y Yela, J. (2011). Mejoramiento de la comprensión lectora a través de textos con imágenes, con estudiantes de grado sexto de la Institución Educativa Juan Pablo II en el municipio de Nariño (Tesis de Grado). Universidad de Nariño, Pasto, Colombia. Recuperado de http://biblioteca.udenar.edu.co:8085/atenea/biblioteca/86058.pdf

Llorens, R. (2015). La comprensión lectora en Educación primaria: Importancia e influencia en los resultados académicos (Tesis de Grado). Universidad Internacional de la Rioja. España. Recuperado de https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3411/LLORENS%20ESTEVE%2C%20RUBEN.pdf?sequence=1

Martínez, Z. (2014). Estudio de las dificultades de comprensión lectora en alumnado de Educación Primaria. (Tesis de Grado). Universidad Santiago de Compostela, Santiago de Compostela, Chile. Recuperado de https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/14541/TFG1314_MART%CDNEZ%20OLIVEIRA,%20ZAIDA.pdf;jsessionid=738F272D7D8D2B9CF9133E2E89F6B6AD?sequence=1

Montesdeoca, C. (2017). Lectura de imágenes en la comprensión lectora de los niños y niñas de 4 a 5 años de edad del centro infantil “Cuidad de San Gabriel” D.M.Q, periodo 2014- 2015. (Tesis de Grado). Universidad Central de Ecuador, Ecuador. Recuperado de http://www.dspace.uce.edu.ec/bitstream/25000/11258/1/T-UCE-0010-1801.pdf

Pérez, Y., Escudero, N. y Racero, R. (2014). Desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes de grado primero de la Institución Educativa Bertha Gedeón de Baladi del Distrito de Cartagena (Tesis de Grado). Universidad de Cartagena, Colombia. Recuperado de http://repositorio.unicartagena.edu.co:8080/jspui/bitstream/11227/2712/1/FINAL%20FINAL%20PROYECTO%20DE%20GRADO%20SI.pdf

Puerto, M. (2015). Leer con imágenes, dibujar con palabras, la comprensión lectora mediada por el libro álbum. (Tesis de Maestría). Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Colombia. Recuperado de http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/2135/1/PuertoRubioMarthaLiliana2015.pdf

Smith, C. B. (1989). La enseñanza de la lecto-escritura: un enfoque interactivo. Madrid: Aprendizaje Visor.

Strang, R. (1965). Procesos del aprendizaje infantil. Buenos Aires: Paidós.

Tapia, A. (2005). Claves para la enseñanza de la comprensión lectora. Revista de educación, Número extraordinario, 63-93.

Vieiro, P. y Amboage, I. (2016). Relación entre habilidades de lectura de palabras y Comprensión lectora. Revista de Investigación en Logopedia, 1, 1-21. https://doi.org/10.5209/rlog.58552

How to Cite

Coral-Rodríguez, T. Y., & Vera-Hernández, L. E. (2020). Strengthening reading comprehension skills through reading images in a population of Primary School students. Revista UNIMAR, 38(1), 91–111. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-1-art4

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-06-28

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: