The objective of education from the text “Latin American pedagogy”

Authors

  • Juan Pablo Rosero Gomajoa

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/37-2-art10

Keywords:

Education, Latin American pedagogical, liberation, otherness

Abstract

This text aims to analyze the teleology of education in the Latin American social context, based on the work of the philosopher Enrique Dussel, entitled “The Latin American pedagogical”, supported in turn with readings of the approaches of educator Paulo Freire. The analysis is guided through a qualitative paradigm and a hermeneutical approach, with its specificity of Latin American hermeneutics, thus being able to show that the role of education in Latin America has a double connotation: on the one hand, to provide tools for the liberation of the oppressed peoples historically, especially, for hegemonic cultures such as the Eurocentric, and on the other, to teach to live in the difference, accepting and respecting the other.

Author Biography

Juan Pablo Rosero Gomajoa

Estudiante de Maestría en Gerencia Social, Universidad de Nariño; Licenciado en Ciencias Sociales, Universidad de Nariño; becario del programa Bécate 2018, Gobernación de Nariño-Fundación CEIBA. Integrante del grupo de investigación EduMultiverso, Universidad de Nariño.

References

Acosta, F., Rosero, V. y Santiago, D. (2017). Filosofía y Psicología: Hacia una reflexión latinoamericana. Pasto, Colombia: Editorial UNIMAR.

Cabaluz, J. (2016). Pedagogías críticas latinoamericanas y filosofía de la liberación: potencialidades de un diálogo teórico-político. Educación y Educadores, 1(19), 67-88. https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.4

Dussel, E. (1980). La pedagógica latinoamericana. Bogotá, Colombia: Nueva América.

Dussel, E. (1996). Filosofía de la liberación. Bogotá, Colombia: Editorial Nueva América.

Freire, P. (2005). Pedagogía del Oprimido. Ciudad de México, México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2011). La educación como práctica de la libertad. (L. Ronzoni, Trad.) México: Siglo XXI.

Harari, Y. (2018). 21 lecciones para el siglo XXI. Bogotá: Debate.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación (4.a ed.). Ciudad de México, México: McGraw-Hill.

Rueda de Aranguren, D. (2017). La Pedagógica Latinoamericana – Visión Dusseliana. Analéctica, 1-6.

Zuñiga, J. (2009). La filosofía de la pedagogía. En E. Dussel, E. Mendieta y C. Bohorquez (Eds.), El pensamiento filosófico latinoamericano del Caribe y latino 1300-2000 (pp. 607-619). México: Siglo XXI.

How to Cite

Rosero Gomajoa, J. P. (2019). The objective of education from the text “Latin American pedagogy”. Revista UNIMAR, 37(2), 181–187. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/37-2-art10

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-12-04

Issue

Section

Artículos de Reflexión

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: