The objective of education from the text “Latin American pedagogy”
DOI:
https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/37-2-art10Keywords:
Education, Latin American pedagogical, liberation, othernessAbstract
This text aims to analyze the teleology of education in the Latin American social context, based on the work of the philosopher Enrique Dussel, entitled “The Latin American pedagogical”, supported in turn with readings of the approaches of educator Paulo Freire. The analysis is guided through a qualitative paradigm and a hermeneutical approach, with its specificity of Latin American hermeneutics, thus being able to show that the role of education in Latin America has a double connotation: on the one hand, to provide tools for the liberation of the oppressed peoples historically, especially, for hegemonic cultures such as the Eurocentric, and on the other, to teach to live in the difference, accepting and respecting the other.
Author Biography
Juan Pablo Rosero Gomajoa
Estudiante de Maestría en Gerencia Social, Universidad de Nariño; Licenciado en Ciencias Sociales, Universidad de Nariño; becario del programa Bécate 2018, Gobernación de Nariño-Fundación CEIBA. Integrante del grupo de investigación EduMultiverso, Universidad de Nariño.
References
Acosta, F., Rosero, V. y Santiago, D. (2017). Filosofía y Psicología: Hacia una reflexión latinoamericana. Pasto, Colombia: Editorial UNIMAR.
Cabaluz, J. (2016). Pedagogías críticas latinoamericanas y filosofía de la liberación: potencialidades de un diálogo teórico-político. Educación y Educadores, 1(19), 67-88. https://doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.4
Dussel, E. (1980). La pedagógica latinoamericana. Bogotá, Colombia: Nueva América.
Dussel, E. (1996). Filosofía de la liberación. Bogotá, Colombia: Editorial Nueva América.
Freire, P. (2005). Pedagogía del Oprimido. Ciudad de México, México: Siglo XXI Editores.
Freire, P. (2011). La educación como práctica de la libertad. (L. Ronzoni, Trad.) México: Siglo XXI.
Harari, Y. (2018). 21 lecciones para el siglo XXI. Bogotá: Debate.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación (4.a ed.). Ciudad de México, México: McGraw-Hill.
Rueda de Aranguren, D. (2017). La Pedagógica Latinoamericana – Visión Dusseliana. Analéctica, 1-6.
Zuñiga, J. (2009). La filosofía de la pedagogía. En E. Dussel, E. Mendieta y C. Bohorquez (Eds.), El pensamiento filosófico latinoamericano del Caribe y latino 1300-2000 (pp. 607-619). México: Siglo XXI.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (veaThe Effect of Open Access).
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |