EPISTEMOLOGY AND RESEARCH PROFESSOR:“A RELATIONSHIP THAT MUST BE NOT ONLY THEORETICAL BUT GO FARTHER INTO AN INVESTIGATIVE AND PEDAGOGICAL WORK”

Authors

  • Gladys Andrea Montenegro Vallejos Universidad Mariana

Keywords:

Epistemology, Research, Education

Abstract

This article is about the results of the research called “Epistemology and Research Professor at Universities of Pasto”, carried out by the group Aletheuein of the Department of Humanities at Mariana University from 2008 to 2009. It is necessary to ana-lyze how the epistemology and teacher’s research need to find a kind of relationship that must be not only theoretical but go farther into an investigative and pedagogical work. It is assumed that epistemology helps strengthen the research processes, and the other functions of the university such as teaching and community outreach must be closely linked to the research process, because only the teacher who investigates is able to face the student with true knowledge and processes to carry out any research.The research was accomplished taking into account different questions, such as: ¿Do the higher education institutions have financial, technological, logistical resources and enough infrastructures to perform the research process? ¿Do the academics have the required philosophical education and the personal mood to devote to this research, to make it possible and strengthen it?

Author Biography

Gladys Andrea Montenegro Vallejos, Universidad Mariana

 Socióloga Especialista en Gerencia Social Docente Investigadora del Departamento de Humanidades, Universidad Mariana

References

BACHELARD, Gastón. Epistemología. Editorial Anagrama. Barcelona: 1973

BUNGE, Mario. Epistemología. Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores, 1980

CLERY AGUIRRE, Arturo. Fundamentos epistemológicos de las tendencias pedagógicas contemporáneas. 2006

GONZÁLES, Esther. La investigación universitaria y su transformación epistemológica en el contexto latinoamericano. Venezuela, 2005

GORODOKIN, Ida C. La formación docente y su relación con la epistemología. Revista Iberoamericana de Educación (ISSN: 1681-5653), Argentina, 2006

MALDONADO VELOZA, Fabio. El Ejercicio de la Epistemología. Universidad de los Andes. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Bogotá, 2002

MARDONES. J. M. Filosofía de las ciencias Humanas y sociales. Editorial Anthropos. Segunda Edición. Bogotá 1997

PADRÓN, José. Tendencias epistemológicas de la investigación científica del siglo XXI. Santiago, Cinta de Moebio, Revista de Epistemología de Ciencias Sociales, Universidad de Chile. Recuperado el 20 de octubre del 2009, en: http://www.moebio.uchile.cl/28/padron.html.

PIAGET, Jean. Psicología y Epistemología. Emecé Editores. Buenos Aires, 1983

SAN BALDOMERO UCAR, José Manuel. Epistemología: Teoría del conocimiento. Enciclonet, www.enciclonet.com, 2000

STEENBERGHEN, Fernand Van. Epistemología. Editorial Gredos. Madrid 1956

ZEMELMAN, Hugo. Pensar teórico y pensar epistémico: los retos de las ciencias sociales latinoamericanas. Conferencias - vía electrónica

How to Cite

Montenegro Vallejos, G. A. (2014). EPISTEMOLOGY AND RESEARCH PROFESSOR:“A RELATIONSHIP THAT MUST BE NOT ONLY THEORETICAL BUT GO FARTHER INTO AN INVESTIGATIVE AND PEDAGOGICAL WORK”. Revista UNIMAR, 28(2), 9–17. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/172

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

spanish

Type:

text

Published

2014-04-02

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views