Comparison between the school days of the students and the score obtained in the Prueba Saber 11-2017 at the General Santander Educational Institution

Authors

  • Jorge Enrique Díaz Pinzón I.E. General Santander, Soacha, Cundinamarca, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.31948/unimar36-2.art2

Keywords:

Education, Quality of Education, Comparative evaluation, Comparative education

Abstract

A research study related to the scores obtained by the eleventh grade students of the General Santander Educational Institution of the municipality of Soacha, Cundinamarca, in the Saber Tests was conducted, with the aim of comparing the results in the morning and afternoon sessions. From the statistical analysis of the data applying the ANOVA, it was observed that the p-value of the test is equal to 0.622 for Critical reading, 0.062 for Mathematics, 0.625 for Social sciences, 0.513 for Natural sciences and 0.930 for English, greater than a = 0.05; in this way the alternate hypothesis is rejected, meaning there are no significant differences between the averages for the two school days.

 

Author Biography

Jorge Enrique Díaz Pinzón, I.E. General Santander, Soacha, Cundinamarca, Colombia

Magíster en Gestión de la Tecnología Educativa. Especialista en Administración de la Informática Educativa. Ingeniero Agrónomo. Docente titular de Matemáticas. Investigador de la I.E. General Santander, Soacha, Cundinamarca, Colombia.

References

Chica, S., Galvis, D. y Ramírez, A. (2009). Determinantes del rendimiento académico en Colombia. Pruebas ICFES - Saber 11º, 2009. Revista Universidad EAFIT, 46(160), 48-72.

Congreso de la República de Colombia. (2009). Ley 1324 de 2009 “por la cual se fija parámetros y criterios para organizar el sistema de evaluación de resultados de la calidad de la educación, se dicta normas para el fomento de una cultura de la evaluación, en procura de facilitar la inspección y vigilancia del Estado y se transforma el ICFES”. Bogotá. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-210697.html

Díaz, J. (2016a). Aplicación Phet: estrategia de enseñanza-aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista Criterios, 23(1), 99-111.

Díaz, J. (2016b). Soporte técnico de simulación Phet en la enseñanza y aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista de Investigaciones - Universidad del Quindío, 28(2), 31 – 41.

Díaz, J. (2017a). Importancia de la simulación Phet en la enseñanza y aprendizaje de fracciones equivalentes. Revista Educación y Desarrollo Social, 11(1), 48-63.

Díaz, J. (2017b). Simulador Applet Descartes, como didáctica de enseñanza de la función cuadrática. INNOVA Research Journal, 2(8), 69-78.

Díaz, J. (2017c). Conocimiento y apropiación de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en la formación docente. Actualidades Pedagógicas, (69), 121-131.

Díaz, J. (2017d). Formación de Docentes en el Uso y Apropiación de las TIC. INNOVA Research Journal, 2(9), 18-25.

Díaz, J. (2017e). Edmodo como herramienta virtual de aprendizaje. INNOVA Research Journal, 2 (10), 9-16.

Díaz, J. (2018). Aprendizaje de las Matemáticas con el uso de simulación. Sophia, 14(1), 22-30. https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.519

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación Superior (ICFES). (2018). Guía de orientación Saber 11. ° (2a. ed.). Recuperado de https://www.icfes.gov.co/...y.../saber-11/...saber-11/...saber-11/...saber-11.../file?.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2018). Estándares Básicos de Competencia. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-244735.html

Reyes, J. (2013). Efectos académicos de las Pruebas Saber 11º en las instituciones educativas del departamento de Córdoba: una perspectiva de gestión. Actualidades Pedagógicas (62), 109-126.

Sánchez, L. y Muñoz, N. (2014). Prepárate divertidamente para las Pruebas Saber (Trabajo de Grado). Universidad Católica de Manizales. Recuperado dehttp://repositorio.ucm.edu.co:8080/jspui/bitstream/handle/10839/994/Nancy%20Liliana%20Munoz%20Betancurth.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Shuttleworth, M. (2008). Diseño de la Investigación Cuantitativa. Recuperado de https://explorable.com/es/diseno-de-la-investigacion-cuantitativa

Universidad del Norte (UNINORTE). (2016). Propuesta de Evaluación con carácter diagnóstico formativa - ECDF. Recuperado de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/all/modules/mapa/docs/curso_ECDF/UNINORTE_curso%20ECDF.pdf

How to Cite

Díaz Pinzón, J. E. (2018). Comparison between the school days of the students and the score obtained in the Prueba Saber 11-2017 at the General Santander Educational Institution. Revista UNIMAR, 36(2), 31–38. https://doi.org/10.31948/unimar36-2.art2

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-12-07

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: