The experience of the Interdisciplinary Rural Internship Program - PIRI in the sub-basin of the Pasto River
Keywords:
Community education, university extension, knowledge transfer, local developmentAbstract
This process was carried out in two territories: La Marquesa village, Miraflores micro-watershed and San Felipe village, Mijitayo micro-watershed, with two groups of students from various careers and a support, accompaniment and coordination team.
The methodology had a qualitative paradigm, type of research and participatory action; the process is framed in: i) Situational analysis, ii) Relationship with territorial entities, iii) Design of the rural development promotion process in an interdisciplinary way, and iv) Evaluation of experiences for the identification of lessons learned. In this sense, one aspect to highlight is the learning generated among the students, lines of action that achieved complex approaches to reality, the identification of some mechanisms of work with rural communities, allowing a greater degree of accompaniment from the academy in the territory .
Author Biographies
Angélica Chavarría Lagos, Escuela del Sur, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Magíster en Desarrollo Sustentable; Ingeniera Ambiental. Directora Escuela del Sur, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Álvaro Cadena Pastrana, Corporación Colombiana de Investigación Agropecuaria
Ingeniero Agroforestal; Corporación Colombiana de Investigación Agropecuaria, Bogotá D.C, Colombia.
Alejandra Narváez Romo, Escuela del Sur, San Juan de Pasto
Ingeniera Agroforestal. Escuela del Sur, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Ana Figueroa Estrella
Socióloga. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia
Andrea Figueroa Estrella, Escuela del Sur, San Juan de Pasto
Administradora de empresas. Escuela del Sur, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Gabriel Ramírez Díaz
Sociólogo. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia
Nathaly Obando Mideros, Consorcio Barbacoas
Ingeniera Ambiental. Consorcio Barbacoas, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia
Eliana España Montaño
Tecnóloga en Promoción de la Salud. Interacción Social, Programa Promoción de la Salud, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Omar Orellana Reyes
Trabajador social, Universidad de la Frontera; Programa de Internado Rural Interdisciplinario, Universidad de la Frontera; Temuco, Chile.
Hernán M Rivas
Ingeniero Agrónomo; M.Sc. en Educación, Universidad de Nariño, Nariño, Colombia
References
Amtmann, C. (1997). Identidad regional y articulación de los actores sociales en procesos de desarrollo regional. Revista Austral de Ciencias Sociales, 5(1), 5-14.https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.1997.n1-01
Amtmann, C. (2000). La formación profesional para el desarrollo rural en América Latina. Pontificia Universidad Javeriana. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/rjave/paneles/amtman.pdf
Chávez-Tafur, J. (2006). Aprender de la experiencia. Una metodología para la sistematización. Lima, Perú: Asociación ETC Andes / Fundación ILEIA.
Cienfuegos, M. y Aguilar, A. (2011). Actores/agentes universitarios para el desarrollo local. Espacios Públicos, 14(31). 216- 226.
Cooke, B. & Kothari, U. (Eds.). (2001). Participation: The New Tyranny? London, England: Zed Books.
Esteva, J. y Reyes, J. (2003). Manual del promotor y educador ambiental para el desarrollo sustentable (2ª. ed.). México: Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales.
Fajardo, D. (2002). Situación y perspectivas del desarrollo rural en el contexto del conflicto colombiano. Recuperado de http://www.fao.org/tempref/GI/Reserved/FTP_FaoRlc/old/docrep/RLC1067s/rlc1067s.001.pdf
Habegger, S. y Mancila, I. (2006). El poder de la Cartografía Social en las prácticas contra hegemónicas o La Cartografía Social como estrategia para diagnosticar nuestro territorio. Recuperado de http://www2.fct.unesp.br/docentes/geo/girardi/Cartografia%20PPGG%202015/TEXTO%2027.pdf
Leonel, H., Aguilar, M. y Reyes, H. (2011). Factores sociodemográficos y niveles de participación en la gestión de la cuenca hidrográfica del río Valles, oriente de México. Prospectiva, Revista de Trabajo Social e Intervención Social,1(15), pp. 263- 293. https://doi.org/10.25100/prts.v0i15.1112
Linares, Y., Godoy, M. y Sáez, B. (2012). La responsabilidad social universitaria: una contribución al desarrollo de las comunidades. Revista Academia 11(23), 215-223.
Mato, D. (2013). Aprendizajes de equipos universitarios en experiencias de colaboración con comunidades y organizaciones sociales realizadas con apoyo del Programa de Voluntariado Universitario de Argentina, 2008.Apuntes 40(72), 33-56. https://doi.org/10.21678/apuntes.72.674
Mesa, A. y Rodríguez, R. (s.f.). Planificación Estratégica Territorial: Estudios Metodológicos. Junta de Andalucía: Consejería de Gobernación, Dirección General de Administración Local.
Moncayo, V. y Chavez, D. (2016). Análisis multitemporal de la cobertura en la microcuenca Mijitayo, municipio de Pasto, departamento de Nariño [Manuscrito inédito, Ingeniería Agroforestal, Universidad de Nariño].
Obando, L., Chavarría, A., Rivas, H., Cadena, A. y Narváez, Y. (2016). La experiencia PIRI en el relacionamiento academia-comunidad como aporte al desarrollo rural, subcuenca río Pasto, Nariño, Colombia. Agroforestería Neotropical 1(6).
Pérez, B. (2004). El acompañamiento social como herramienta de lucha contra la exclusión. Documentación Social 135, 89-108.
Prescott, A. (1993). A Dilemma of Dioxygenases (or Where Biochemistry and Molecular Biology Fail to Meet). Journal of Experimental Botany, 44(1), 849-861. https://doi.org/10.1093/jxb/44.5.849
Salgado, C. (2012). Los conflictos rurales y los escenarios a futuro. En: La cuestión agraria en Colombia: tierra, desarrollo y paz, 11-18. Recuperado de http://www.planetapaz.org/biblioteca/nuestras-publicaciones?task=document.viewdoc&id=650
Tapella, E. (2007). El Mapeo de Actores Claves. Recuperado de https://planificacionsocialunsj.files.wordpress.com/2011/09/quc3a9-es-el-mapeo-de-actores-tapella1.pdf
Toro, J. (2016). Alternativas para minimizar el impacto sobre la calidad del agua de la zona media de la quebrada Piquisiqui, microcuenca Miraflores [Manuscrito inédito, Ingeniería Agroforestal, Universidad de Nariño].
Torres, A. (2013). El Retorno a la Comunidad: Problemas, debates y desafíos de vivir juntos. Bogotá, Colombia: ARFO Editores e Impresores Ltda.
Vallejo, R. y Govea, M. (2011). Responsabilidad social e investigación: retos de la universidad del siglo XXI. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales 13(2), 216-236.
Verdejo, M. (2003). Diagnóstico rural participativo: Una guía práctica. Santo Domingo, República Dominicana: Centro Cultural Poveda.
Warner, J. (2006). More Sustainable Participation? Multi-Stakeholder Platforms for Integrated Catchment Management. International Journal of Water Resources Development, 22(1), 15-35.
How to Cite
Downloads
Languages:
esDownloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
1. Los autores conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
2. Los autores pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
3. Se permite y recomienda a los autores publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) antes y durante el proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado (veaThe Effect of Open Access).
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |