If I do not take care of myself, nobody will do it for me

Authors

  • Myriam Piedad Erazo Martí­nez Universidad Mariana
  • Carmen Ofelia Narváez Eraso Universidad Mariana
  • María Teresa Narváez Eraso Universidad Mariana
  • Marí­a Del Pilar Escobar Potes Universidad de Caldas
  • Sonia Betancourt Universidad de Caldas
  • Ángela Marí­a Uribe Universidad de Caldas

Keywords:

Self-care, Curriculum, Nursing, nursing students

Abstract

The research describes the perception about the influence of the training process on the self-care of nursing students. For this, we analyzed the information from the analysis of the speech of the in-depth interviews to students participating in the Multicéntrico de la Universidad de Caldas, who fulfilled the inclusion criterion: to be students enrolled in the last semester of the race, with prior informed consent. The unit of analysis consisted of 20 students; the information was collected with the focus group of eight students, resulting that the group perceive that healthy patterns of food, physical activity and recreation are affected, which allowed to conclude that the academic load is very heavy, since many of them are parents and spouses. From the study arise the categories: - Lifestyles, - We know what we have to do, but we do not do it, which belong to the condition: Self-care.

Author Biographies

Myriam Piedad Erazo Martí­nez, Universidad Mariana

Enfermera; Magíster en el Cuidado de la Mujer y Recién Nacido. Docente tiempo completo, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Carmen Ofelia Narváez Eraso, Universidad Mariana

Enfermera; Especialista en Cuidado de Enfermería en el Paciente Crítico. Docente tiempo completo, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia

María Teresa Narváez Eraso, Universidad Mariana

Bióloga. Magíster en Conservación del Medio Ambiente. Docente, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Marí­a Del Pilar Escobar Potes, Universidad de Caldas

Coautora. Enfermera; Magíster. Docente Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.

Sonia Betancourt, Universidad de Caldas

Coautora. Psicóloga; Doctora en Psicología escolar. Docente Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.

Ángela Marí­a Uribe, Universidad de Caldas

Coautora. Enfermera; Magíster. Docente Universidad de Caldas, Manizales, Colombia

References

Amaro, M. (2004). Florence Nightingale, la primera gran teórica de enfermería. Revista Cubana de Enfermería 20(3),

Creswell, J. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (4th ed.). Boston, Massachusetts: Pearson Education.

De Souza, M. (1997). El Desafío del Conocimiento. Buenos Aires, Argentina: Lugar Editorial.

Escobar, M. y Pico, M. (2013). Autocuidado de la salud en jóvenes universitarios, Manizales, 2010-2011. Revista de la Facultad Nacional de Salud Pública 31(2), 178-186.

Guerrero, L. y León, A. (2010). Estilo de vida y Salud. Educere, La Revista Venezolana de Educación 14(48), 13-19. https://doi.org/10.4034/RBCS/2010.14.04.02

Hernández, L., Zequeira, D. y Miranda, A. (2010). La percepción del cuidado en profesionales de enfermería. Revista Cubana de Enfermería 26(1), 30-41.

León, C. (2007). Cuidarse para no morir cuidando. Revista Cubana de Enfermería23(1).

Litano, V. (2015). Prácticas de autocuidado en adolescentes de la I.E. “Virgen del Carmen”. Recuperado de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/4097

Magallanes, J., León, A., Arias, L. y Herrera, J. (1995). Prácticas de salud y su relación con las características sociofamiliares de estudiantes de medicina. Universidad del Valle, Cali, Colombia, 1994. Revista Colombia Médica 26(4), 132-140.

Manturano, Z. y Cabanillas, M. (2014). Conocimiento y práctica de autocuidado del profesional de Enfermería del servicio de Pediatría del Hospital Nacional Guillermo Almenara Irigoyen, 2013. Revista Científica Ciencias de la Salud 7(2). https://doi.org/10.17162/rccs.v7i2.222

Mertens, D. (2005). Research and evaluation in education and psychology: Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Ministerio de Salud. (1993). Resolución 8430 de 1993 “por la cual se establece las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Bogotá, Colombia. Recuperado de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/RESOLUCION-8430-DE-1993.PDF

Narváez, C., Benavides, F. y Rosales, R. (2012). Cuando el corazón de la mujer falla. San Juan de Pasto, Colombia: Editorial Publicaciones Unimar.

Navarro, P. y Díaz, C. (1994). Análisis de Contenido. En Delgado, J. y Gutiérrez, J. (Comps.). (1999), Métodos y Técnicas cualitativas de investigación (pp. 177-224). Madrid, España: Editorial Síntesis.

Orem, D. (1993). Modelo de Orem. Conceptos de enfermería en la práctica. España: Editorial Masson.

Peralta, G. (2002). De la filosofía de la calidad al sistema de mejora continua. México D.F.: Panorama Editorial, S.A. de C.V.

Rebolledo, D. (2010). Autocuidado en los estudiantes de la carrera de Enfermería de la Universidad del Bío Bio: un análisis según el Modelo de Autocuidado de Dorothea Orem (Trabajo de Grado). Universidad Austral de Chile, Chile. Recuperado de http://cybertesis.uach.cl/tesis/uach/2010/fmr292a/doc/fmr292a.pdf

Rueda, Y. y Gálvez, N. (2013). Estilos de autocuidado de estudiantes de enfermería en el contexto universitario: un análisis desde la teoría de Dorotea Orem, Chiclayo, 2013. Recuperado de http://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/SSSU_3fce30e5def6a41b9ab7797bd4612ec0

Tashakkori, A. & Teddlie, C. (2010). SAGE Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research (2nd ed.). New York: SAGE Publications.

Uribe, T. (1999). El Autocuidado y su papel en la promoción de la salud. Investigación y Educación en Enfermería 17(2), 109-118.

Valencia, A., Narváez, C. y Rosero, M. (2010). Situación de los estudiantes de Enfermería y Auxiliar en Enfermería ante el riesgo biológico. Revista Unimar 53. San Juan de Pasto: Editorial Universidad Mariana.

How to Cite

Erazo Martí­nez, M. P., Narváez Eraso, C. O., Narváez Eraso, M. T., Escobar Potes, M. D. P., Betancourt, S., & Uribe, Ángela M. (2017). If I do not take care of myself, nobody will do it for me. Revista UNIMAR, 35(1), 209–217. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/1449

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-06-13

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views