Higher education institutions: their role in modifying protocols and policies of organizations

Authors

  • Norma Constanza Berdugo-Silva Universidad Militar Nueva Granada
  • Wendy Yulieth Montaño Renuma
  • Karolina González Guerrero Universidad Militar Nueva Granada

Keywords:

Social intervention, higher education institutions, organizations, protocols

Abstract

Higher education institutions are entities that are responsible for providing comprehensive knowledge and participation in research processes that have as their main goal, generate social transformations and contribute to diff erent cultural, social and economic sectors, among others. For this reason, they serve as support to organizations to make improvements in their guidelines, mainly in the structuring processes of organizational protocols and policies, due to the failure to carry out an adequate process and update of the two elements mentioned. As a result, these institutions provide signifi cant support through the development of research.The main purpose of this paper was to solve the following question: what is the role of higher education institutions in the restructuring of protocols and policies of organizations?, highlighting the need for organizations to work on protocols based on improving the well-being and quality of life of subjects, rather than on production.

Author Biographies

Norma Constanza Berdugo-Silva, Universidad Militar Nueva Granada

Doctoranda en Educación de la Universidad Baja California; Magíster en Gestión de Organizaciones; Especialista en Mercadeo de Servicios; Especialista en Docencia Universitaria; Trabajadora Social. Docente investigador de tiempo completo Universidad Militar Nueva Granada. Grupo liderazgo Categoría A.

Wendy Yulieth Montaño Renuma

Estudiante de la Especialización en Docencia Universitaria; Trabajadora Social. Asistente de investigación Universidad Militar Nueva Granada.

Karolina González Guerrero, Universidad Militar Nueva Granada

Doctora en Educación; Magíster en Educación; Licenciada en Electrónica. Docente investigadora Universidad Militar Nueva Granada.

References

AECHILE. (2013). Ética. Recuperado de http://aechile.cl/wp-content/uploads/2013/02/Etica-MH.pdf

Ballesteros, H. (2014). El enmarcado informativo del cannabis: Un Estudio cuantitativo exploratorio desde la teoría del Framing. Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social "Disertaciones", 7(1). DOI: http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.3840

Barranco, C. (2000). La intervención desde trabajo social desde la calidad integrada. Centro Superior de Ciencias Políticas y Sociales de la univesidad de laguna, 46.

Barriga, O. (2000). Desempeño de la organizaciones. Univesidad Gran colombia, 25 .

Bernard, A. (1997). Trabajo social en las relaciones laborales y la empresa: vías para el emprendimiento. Universidad de la Rioja, 26.

Cajiga, J. (s.f.). El concepto de responsabilidad social empresarial. CEMEFI. Recuperado de http://www.cemefi.org/esr/images/stories/pdf/esr/concepto_esr.pdf

EUROSUR. (s.f.). Manual de cooperación descentralizada al desarrollo. Recuperado de http://www.eurosur.org/OLEIROS/coodes/manual/defaullt.htm

Ministerio Relaciones Exteriores - Reino de los Países Bajos. (2010). Participación activa de la comunidad. Recuperado de http://www.negociosresponsables.org/documentos/guias/7_guia_participacion_activa_comunidad.pdf

Ministerio de Educación. (1990). Decreto 80 de 1990. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-102556_archivo_pdf.pdf

Misas, G. (2004). La Educación Superior en Colombia. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

Reyes, A. (2015). La organización. Recuperado de http://fcaenlinea.unam.mx/2006/1231/docs/unidad4.pdf

Ricoy, C. (2006). Contribución sobre los paradigmas de investigación. Educação. Revista do Centro de Educação, 31(1), 11-22.

Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1996). Tradición y enfoques en la investigación cualitativa. Málaga: Editorial Aljibe.

Sierra, J. (2008). Protocolo: herramienta comunicativa persuasiva y simbólica. España: Universidad San Jorge.

Tamayo, M. (2004). Proceso en la investigación científica. México: Limusa.Tovar, R. (2004). Una Mirada a la ética. EDERE.

Velde, H. (2005). Trabajo Social en el sector empresarial: desafíos, contradicciones, duda desafíos, contradicciones, dudas e inquietudes desde un enfoque de cooperación genuina. Managua: UNAN.

Weber, M. (2005). El político y el científico. Madrid: Alianza Editorial.

How to Cite

Berdugo-Silva, N. C., Montaño Renuma, W. Y., & González Guerrero, K. (2016). Higher education institutions: their role in modifying protocols and policies of organizations. Revista UNIMAR, 34(2), 175–184. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/1249

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2016-07-30

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views