Reflections on sexual and gender roles in children and adolescents

Authors

  • Erika Alexandra Vásquez Arteaga Universidad Mariana

Keywords:

gender, sexual education, sexual role

Abstract

The research sought to establish the influence of a sexual education program on the sexual and gender role of children and adolescents (NNA, as it is known in Spanish) of a public school in San Juan de Pasto. The idea emerged from the needs expressed by teachers and managers in terms of sex education. The methodological design was inscribed in the qualitative paradigm, of social critical approach and research action type. The techniques of data collection were: participant observa-tion and the focus group interview. The results indicated that the children had conflicts in feeling, thinking and acting in front of themselves and in their role as children, as well as inappropriate behaviors and feelings to classmates and violence towards peers and in the family. It was designed and implemented a program from which new insights about them, the family and interpersonal relationships were generated.

Author Biography

Erika Alexandra Vásquez Arteaga, Universidad Mariana

Psicóloga; Especialista en Gerencia Social; Magíster en Docencia. Docente tiempo completo de la Universidad Mariana, adscrita al grupo Desarrollo Humano y Social de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Mariana – Área Procesos de Enseñanza Aprendizaje. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Arango, L., León, M. y Viveros, M. (1995). Género e identidad. Ensayos sobre lo femenino y lo masculino. Bogotá D.C.: TM Editores, Ediciones Uniandes y U.N. Facultad de Ciencias Humanas.

Belk, S. y Snell, W. (1986). Beliefs anbot women. Components and correlates. Personality and social psychology bulletin, 12(4), 143-162. https://doi.org/10.1177/0146167286124003

Bonilla, E. y Rodríguez, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos: La investigación en ciencias sociales. Bogotá D.C.: Editorial Norma.

Bosco, J. (1998). Modelos cualitativos: Primera Parte. La investigación acción como práctica social. Cuadernos de psicología social. Medellín: CINDE. Paidós Ibérica.

Brusa, M. y Bonet, C. (2002). Resolución de Problemas y Conflictos. Recuperado de http://www.aepap.org/familia/resolucion.htm#dos

Carver, C. y Scheier, M. (1997). Teorías de la personalidad (3ra. ed.). México: Prentice Hall Hispanoamericana S.A.

Chaux, E. (2003). Agresión reactiva, agresión instrumental y ciclo de violencia. Revista de estudios sociales, (15), 47-58. https://doi.org/10.7440/res15.2003.03

Chitiva, M. (1997). Análisis del concepto de amistad a partir de la interacción entre niñas y niños de 9 a 11 años de edad. (Tesis de Maestría). Universidad Santo Tomás, Bogotá.

Díaz, M. y Trujano, P. (1999). Un Estudio transcultural de género del desarrollo comunicativo social en niños pequeños españoles y mexicanos. Universidad Nacional Autónoma de México. Anales de Psicología, 15(2), 213-221.

Dorsch, F. (1994). Diccionario de psicología (7ma. ed.). Barcelona, España: Editorial Herder.

Farré, J. (2001). Enciclopedia de la Psicología. Barcelona España: Océano.

González, R. (2004). Estimulación del desarrollo psicológico del niño a través de la música. (Tesis de pregrado). Uni-versidad Veracruzana. Recuperado de http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/34542/1/gonzalezcruzro-cio.pdf.

Gómez F., Bernal, M. y García, C. (2001). Violencia intrafamiliar. Masculinidades y violencia intrafamiliar, Política Nacional de Construcción de Paz y Convivencia Familiar “Haz Paz”. Bogotá: Presidencia de la República de Colombia.

Hernández, R. y Coello, S. (2002). El paradigma cuantitativo de la investigación científica. La Habana Cuba: Editorial Universitaria EDUNIV.

Hernández, R. Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4ta. ed.). México D.F.: Editorial McGraw-Hill.

Jaramillo, J., Cárdenas, T., Forero C. y Ramírez, D., (2007). Juicios expresados por niñas y niños de 9 a 11 años de edad sobre comportamientos y actitudes que conducen a la aceptación o al rechazo social dentro de un grupo escolar. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 3(1), 81-107. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2007.0001.06

Jurado, G., López, E. y Meza, L. (2010). Rasgos de personalidad de los niños entre 8 y 12 años que presentan conductas sexuales percibidas como inadecuadas de la Institución Corazón de María Hogar de Cristo de la ciudad de San Juan de Pasto. (Tesis de Pregrado). Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Kawulich, B. (2006). La observación participante como método de recolección de datos. Forum: Qualitative Social Research, 6(2). Recuperado www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/download/466/999

López, L. (2007). Caracterización del desarrollo psicoafectivo en niños y niñas escolarizados entre 6 y 12 años de edad de estrato socioeconómico bajo de la ciudad de Barranquilla. Psicología desde el Caribe, (19), 110-153.

Mercer, R., Szulik, D., Ramírez, M. y Molina, H, (2008). Del derecho a la identidad al derecho a las identidades. Un acercamiento conceptual al género y el desarrollo temprano en la infancia. Revista chilena de pediatría, 79(1), 37-45. https://doi.org/10.4067/S0370-41062008000700007

Moya, M. (1984). Los roles sexuales. Gazeta de Antropología, 3(8), 57-61.

Papalia, D., Wendkos, S. y Duskin, R. (2001). Desarrollo Humano (8va. ed.). México D.F.: McGraw-Hill.

Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa, retos e interrogantes: métodos (6ta. ed.). Madrid, España: La Muralla.

Pinedo, J. y Santelices, M. (2006). Apego adulto: los modelos operantes internos y la teoría de la mente. Terapia Psicológica, 24(2), 201-209.

Puyana, Y. y Bernal, M. (2000). Reflexiones sobre violencia de pareja y relaciones de género. Módulo 4. Violencia intrafamiliar. Haz PAZ. Política Nacional Haz Paz. Bogotá: Presidencia de la Republica de Colombia.

Rodríguez-Andino, M. et al. (2007). Aplicación de las técnicas análisis del campo de fuerzas y Focus group al estudio de las limitaciones y potencialidades para la aplicación de las TIC en la Universidad de Camagüey. Disponible en formato digital.

Sáenz, P. (2002). La educación física y su didáctica. Sevilla, España: Wanceulen Editorial Deportiva.

How to Cite

Vásquez Arteaga, E. A. (2016). Reflections on sexual and gender roles in children and adolescents. Revista UNIMAR, 34(1), 43–54. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/1133

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2016-02-11

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views