Reflection on methodological and pedagogical criteria in the learning process: traditional education
Keywords:
traditional education, methodological criteria, pedagogical criteria, knowledge as powerAbstract
This article of reflection is the result of a research project entitled “Socio-cultural, familiar and methodological factors that influence in students’ learning in grades 6 and 7 of San Francisco de Asís school, municipality of El Peñol - Nariño” whose aim was to show how the methodological and pedagogical criterias play an important role in the teaching-learning process and the gestated results in traditional education.
Similarly, the text seeks to contribute to the constant reflection required of the educator or teacher who dares to question and enquire the practices, the relationships between teacher - student, the exercise of authority and knowledge as power, etc., same that are visible in the reflection aimed at any educational level or during the training process.
To collect information and conduct the relevant analysis, it was used the social-critic-qualitative paradigm, through ethnographic method and basically the technique of content analysis, which provides investigative and reflective tools for reviewing internal and external texts, and gets in this way the contribution to this article.
Author Biographies
Bárbara Laid Ojeda Cortes, Universidad Mariana
Candidata a Doctora en Ciencias de la Educación, Universidad de Nariño; Asesora de Investigación, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
Ximena Alexandra Luna M., Institución Educativa San Francisco de Asís
Maestrante en Pedagogía, Universidad Mariana; Docente Institución Educativa San Francisco de Asís, corregimiento de San Francisco, municipio de El Peñol, Nariño, Colombia.
References
Comenius, J. (1657). Didáctica Magna o Tratado de Arte Universal de Enseñar todo a todos. Barcelona, España: Ediciones Akal S.A.
Escobar, G. (1989). La calidad del hombre colombiano. Revista de la Universidad de La Salle, 17, 91-102.
Fandiño, Gr. (2003). Tendencias actuales en la educación. Santa Fe de Bogotá, Colombia: USTA.
Foucault, M. (1990). Vigilar y castigar. Movi-miento de la prisión. México: Siglo XXI.
Foucault, M. (1995). La verdad y las formas jurídicas (5ta. Ed.). Barcelona, Espa-ña: Gedisa.
Harris, W. (1897). My pedagogical creed. The school Journal, 54 (26), 813-815.
Hinestrosa, F. (1990). La calidad de la educación. Revista de la Universidad de La Salle, 18.
Mesa, J. (1994). La Educación: ¿Acción estratégica o comunicativa? En: Cultura. Órgano informativo de CONACED. Santa Fe de Bogotá D.C., Colombia.
Neill, A. (1975). Corazones no sólo cabezas en la escuela. México: Mexican Units.
Neill, A. (1983). Summerhill. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Orientaciones Metodológicas Generales. (s.f.). Recuperado el 5 de mayo de 2012 en http://centros5.pntic.mec.es/ies.laguna.de.joatzel/pce-so9~1.htm#
Sánchez, M. (Recop.). (2000). Considera-ciones generales sobre metodología docente. Metodología de la enseñanza. San Juan de Pasto, Colombia.
Sanz, J. (2005). Educación y liberación en América Latina. Santa Fe de Bogotá, Colombia: USTA.
Snyders, G. (1974). Historia de la pedagogía. Barcelona, España: Oikos Tau.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Revista Criterios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Altmetric
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |