Rimanakuy: Critical-pedagogical strategy based on dialogue
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.1-art7Keywords:
dialogue, dialogic learning, context, popular education, pedagogical strategyAbstract
Critical thinking corresponds to a reflective and rational act or activity that human beings perform to evaluate or assess their actions. Therefore, the objective of this research was to model a pedagogical strategy to strengthen critical thinking in middle school students of Palestina Educational Institution. Methodologically, the work is located in the qualitative paradigm, with a hermeneutic approach, under the descriptive research method. To record the data collected, a diagnostic test of critical thinking, a rubric, a file, a field diary, and a focus group with students and teachers were used. The work unit consisted of tenth and eleventhgrade students and teachers. The theoretical and empirical results indicate that it is possible to design a critical-pedagogical strategy founded on dialogue, which is based on recognized theorists such as Freire, Vygotsky, Lipman, Flecha, and De Zubiría.
Author Biographies
Margarita Sofía Parra Arboleda, I.E. Palestina
Magíster en Pedagogía. Ingeniera de Alimentos, Universidad de Caldas. Docente Titular de la I.E. Palestina, Palestina, Huila, Colombia.
Daniel Francisco Jaramillo Ariza, Instituto STAMFORD LANGUAGE
Magíster en Pedagogía. Ingeniero Agrónomo, Universidad Surcolombiana. Docente de la Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.
References
Alejo, L. (2017). El pensamiento crítico en estudiantes del grado de maestro/a en educación primaria desde la didáctica de las Ciencias Sociales [Tesis doctoral, Universidad de Málaga]. RiUMA. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/15997
Arboleda, S. (2022). Revista Rimanakuy. Calameo. https://www.calameo.com/books/0070211863fc58abc4932
Bezanilla, M. J., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S. y Campo, L. (2018). El pensamiento crítico desde la perspectiva de los docentes universitarios. Estudios Pedagógicos, 44(1), 89- 113. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100089
Castaño, M., Carrillo, C., Martínez, M., Sánchez, J., Ríos, M. y Nicolás, M. (2017). Guía práctica de grupos de discusión para principiantes. Universidad de Murcia.
Churches, A. (2009). Taxonomía de Bloom digital. Eduteka. https://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/TaxonomiaBloomDigital.pdf
Córdoba, L. F. y Perdigón, B. S. (2017). Desarrollo del pensamiento crítico en dos contextos escolares [Tesis de maestría, Universidad La Gran Colombia]. Repositorio institucional. https://repository.ugc.edu.co/handle/11396/5064
CTaylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados (J. Piatigorsky, Trad.). Paidós.
Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar (2.a ed.). Siglo Veintiuno Editores.
Gallardo, H. (2014). El modelo pedagógico dialógico crítico en la educación. Respuestas, 19(2), 81-92. https://doi.org/10.22463/0122820X.498 DOI: https://doi.org/10.22463/0122820X.498
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill Interamericana Editores.
López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación, XXXVII(22), 41-60. https://www.educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf
Moreno-Pinado, W. E. y Velázquez, M. (2017). Estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento crítico. Revista Iberoamérica sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 53-73. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2017.15.2.003
Rímac, G., Velázquez, M. y Hernández, R. (2017). Estrategias innovadoras para contribuir al desarrollo del pensamiento crítico. Revista Educación, VIII (10), 31- 60. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/2040
Rodríguez, A. M. (2018). Elementos ontológicos del pensamiento crítico. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria, 30(1), 53-74. https://doi.org/10.14201/teoredu3015374 DOI: https://doi.org/10.14201/teoredu3015374
Torrez, S. A. y Cruz, R. M. (2020). Proponer el desarrollo del crítico por medio de la implementación de la catedra de filosofía, el trabajo colaborativo y una rutina de pensamiento con el fin de fortalecer el desarrollo integral de los estudiantes del colegio San Pedro Claver [Tesis de maestría, Universidad Cooperativa de Colombia]. Repositorio institucional UC. https://repository.ucc.edu.co/items/447d5657-139f-4dd1-9c04-d33c7987561c
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Criterios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |