Children Subject Of Rights: A Possible Mapping Of The Issue
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art11Keywords:
subject of rights, childhood, social group, legislationAbstract
The main objective of this review article is to outline some fundamental conceptual elements that encompass the topic “children are subjects of rights”. This is a document that is the result of a review of the state of the art on the subject mentioned. The exercise is based on the bibliographic review and identification of 50 sources in indexed journals located in databases such as: Scielo, Redalyc, Publindex, Scopus, Ebsco, Dialnet, Doaj and Latindex, which were subjected to a rigorous analysis and systematization that would allow the construction of a possible recent theoretical scaffolding.
In this way, it is intended to make an approach to the reality of childhood, recognizing that this social group is at a disadvantage to carry out actions that allow them to claim their own rights. Often, adults, having different conceptions about childhood, are unaware of the importance of this group of human beings and their fundamental role in the social fabric. Therefore, they need adults to be their spokespersons and advocate for their needs. However, it is understood that as children grow older, their ability to become social actors in defense of their own rights also increases
Author Biographies
Lorena Cardona Alarcón, Fundación Universitaria del Área Andina
Candidata a Doctora en Literatura de la Universidad Tecnológica de Pereira. Docente e Investigadora de la Facultad de Educación de la Fundación Universitaria del Área Andina. Integrante del Grupo de Investigación Kompetenz
Verónica Gutiérrez Giraldo, CDI del Instituto Colombiano de Bienestar Familiar
Estudiante del Programa de Licenciatura en Pedagogía Infantil de la Fundación Universitaria del Área Andina
References
Ahualli, M., Cacace, A. y Buzón, M. J. (2015). Espacios amigables para los niños. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, UNICEF. https://doi.org/ISBN: 978-92-806-4682-5
Alianza por la Niñez. (2012). Recursos para la infancia y la adolescencia: una prioridad a nivel territorial. https://es.slideshare.net/alianzaporlaninez/recursos-para-la-infancia-y-la-adolescencia
Alzate, L. C., Valencia, M. P. y Correa, K. L. (2012). Una mirada a la infancia desde la Pedagogía Crítica Latinoamericana [Tesis de Pregrado, Universidad de San Buenaventura]. https://bibliotecadigital.usb.edu.co/server/api/core/bitstreams/03aaa495-e3ef-4f65-aa6d-7b590ce9ea36/content
Alzate, M. (2002). Concepciones e imágenes de la infancia. Revista Ciencias Humanas, (28), 1-13.
Arias, B. (2017). La infancia como sujeto de derechos. Un análisis crítico. Ratio Juis, 12(24), 127-142. https://doi.org/10.24142/raju.v12n24a6
Berger, K. (2007). Psicología del Desarrollo: Infancia y adolescencia (7.a ed.). Editorial Médica Panamericana.
Calarco, J. (2006). La representación social de la infancia y el niño como construcción. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL001729.pdf
Calderón, D. (2015). Los niños como sujetos sociales. Notas sobre la antropología de la infancia. Nueva Antropología, 28(82), 125-140.
Casas, F. (1998). Infancia: perspectivas psicosociales. Paidós.
Chica, M. F. y Rosero, A. L. (2012). La construcción social de la infancia y el reconocimiento de sus competencias. Itinerario Educativo, 26(60), 75-96. https://doi.org/10.21500/01212753.1401
Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH). (2017). Hacia la garantía efectiva de los derechos de los niños, niñas y adolescentes: Sistemas Nacionales de Protección. http://www.oas.org/es/cidh/informes/pdfs/nna-garantiaderechos.pdf
Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación (Conapred). (2011). Encuesta Nacional sobre discriminación en México 2010. http://www.conapred.org.mx/documentos_cedoc/Enadis-2010-RG-Accss-002.pdf
Delors, J. (1996). Los Cuatro Pilares de la Educación. En La educación encierra un tesoro (pp. 91-103). El Correo de la Unesco.
Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2011). Elementos básicos del Estado colombiano. Guía para autoridades territoriales y ciudadanía. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Desarrollo%20Territorial/Guia%20Elementos%20Basicos%20Estado.pdf
Duflos, M. T. (1972). Chombart de Lauwe, M. J., Un monde autre : l'enfance. De ses représentations à son mythe. Revue Française de Sociologie, 13(1), 140-141. https://doi.org/10.2307/3320465
Ferrer, J. (2019). Estado del arte alrededor de los derechos de la infancia y la adolescencia. Universidad UNAD.
Figueroa, C. (2017). Ciudadanía de la niñez? Hallazgos de investigación sobre el movimiento por una cultura de derechos de la niñez y adolescencia en Chile. Última decad, 24(45), 118-139. https://doi.org/10.4067/S0718-22362016000200007
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2006). Convención sobre los derechos del niño. Nuevo Siglo.
Gallego-Henao, A. M. (2015). Participación infantil... Historia de una relación de invisibilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(1), 151-165. https://doi.org/10.11600/1692715x.1318060514
Giménez, G. (2004). Culturas e identidades. Revista Mexicana de Sociología, 66(Especial), 77-99. https://doi.org/10.2307/3541444
Gómez, M. (2018). Las implicancias de considerar al niño sujeto de derechos. Revista de Derecho (UCUDAL), 14(18), 117-337. https://doi.org/10.22235/rd.v18i2.1703
Gómez-Mendoza, M. A. y Alzate-Piedrahíta, M. V. (2014). La infancia contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(1), pp. 77-89. https://doi.org/10.11600/1692715x.1213040513
Halliday, M. (1979). El lenguaje como semiótica social; la interpretación social del lenguaje y del significado. Fondo de Cultura Económica.
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF). (2015). Índice de derechos de la niñez (IDN) en Colombia 2011. https://www.icbf.gov.co/system/files/indice_de_derechos_de_la_ninez_idn_compressed.pdf
Jaramillo, L. (2007). Concepciones de infancia. Revista Zona Próxima, (8), 108-123. https://doi.org/10.14482/zp.08.658.44
Llobet, V. (2006). Las políticas sociales para la infancia vulnerable. Algunas reflexiones desde la Psicología. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(1). https://doi.org/ISSN 2027-7679
Maturana, H. y Vignolo, C. (2001). Conversando sobre educación. Revista Perspectivas, 4(2), 249-266.
Muñoz, D. A. (2014). La relación pedagogía y política en la obra de Paulo Freire: hacia una filosofía crítica de la educación en América Latina. Ratio Juris, 9(18), 177-206. https://doi.org/10.24142/raju.v9n18a8
Naciones Unidas. (2002). Recopilación de instrumentos internacionales. https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Publications/Compilation1sp.pdf
Naciones Unidas CEPAL. (2020). Ciudadanía infantil: los espacios públicos como punto de partida para ciudades inclusivas. https://www.cepal.org/es/notas/ciudadania-infantil-espacios-publicos-como-punto-partida-ciudades-inclusivas
Naciones Unidas Derechos Humanos Oficina del Alto Comisionado OHCHR. (s.f.). ¿Qué son los derechos humanos? https://www.ohchr.org/es/what-are-human-rights#:~:text
Observatorio del Bienestar de la Niñez e Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF). (2015). Índice de Derechos de la Niñez (IDN) en Colombia 2011-2013. https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/libro_indice_web.pdf
Ochoa, A. (2010). Infancia y calidad de vida: factores de la dimensión social que contribuyen a la calidad de vida de la primera infancia en estratos alto, medio y bajo de la ciudad de Medellín. Universidad de San Buenaventura.
O'Neill, O. (2004). Los derechos de los niños y las vidas de los niños. En Derechos de los niños. Una contribución teórica (pp. 77-106). Distribuciones Fontamara.
Pérez, A. (2010). El cambio de mentalidad colectiva: renacimiento, humanismo, reforma y contrarreforma. Proyecto Clío, (36).
Poole-Derqui, D. (2008). Bien común y derechos humanos. Persona y Derecho, 59, 97-133. https://doi.org/10.15581/011.31756
Puerto, J. (1980). La práctica psicomotriz. Apuntes para comprender la evolución de la atención de la infancia. Ediciones Jaime Aljibe.
Rodríguez, I. (2007). Para una sociología de la Infancia: Aspectos teóricos y metodológicos. CIS.
Sanchidrián, C. y Ruiz, J. (Coord.). (2010). Historia y perspectiva actual de la educación infantil. Graó.
Sánchez, A. M. (2018). La vida infantil en la edad media. Revista Anahgramas, (5), 190-235. https://doi.org/10.21071/ahgm.v0iV.12211
Satriano, C. (2008). El lugar del niño y el concepto de infancia. Extensión digital (3), 34-67.
Suárez, P. A. y Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño. Una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Psicoespacios, Revista virtual de la institución universitaria de Envigado, 12(20), 173-198. https://doi.org/10.25057/21452776.1046
Vargas, L. M. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53.
Wellman, C. (2004). El crecimiento de los derechos del niño. En Derechos de los niños. Una contribución teórica (pp. 39-59). Distribuciones Fontamara.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Criterios
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |