Virtual learning environments in teacher training at the Escuela Normal Superior Educational Institution of the municipality of San Juan del Cesar, La Guajira

Authors

  • Rosa Beatriz Uribe-Posada Institución Educativa Escuela Normal Superior de San Juan del Cesar
  • José Manuel Gómez-Vargas Secretaría de Educación Departamento del Cesar
  • Rolando Hernández-Lazo Universidad Popular del Cesar

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art2

Keywords:

Virtual learning environments, didactic strategies, teacher training

Abstract

The purpose was to implement virtual learning environments in teacher training at the Escuela Normal Superior Educational Institution in the municipality of San Juan del Cesar, La Guajira. Methodologically it was oriented in the qualitative paradigm; the phenomenological method was applied; the population consisted of 28 students, eight teachers, and one administrator; the notebook and the technique of focus groups were used as instruments. The results were optimal in the teaching-learning process, allowing space for analysis, reflection, understanding, and evaluation; teachers updated their knowledge in the presentation of didactic strategies through ICT, innovating their teaching methods. It was concluded that the academic performance of the students improved; in the teachers, the culmination of the academic period without setbacks was evidenced; the coordination also had pertinent and generalized information regarding the result of academic processes in an effective manner.

Author Biographies

Rosa Beatriz Uribe-Posada, Institución Educativa Escuela Normal Superior de San Juan del Cesar

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Ciencias Fisicomatemáticas; Conciliadora En Equidad (Centro Integral De Solución De Conflictos y La Cámara De Comercio de La Guajira). Docente Titular de la Institución Educativa Escuela Normal Superior de San Juan del Cesar, La Guajira.

José Manuel Gómez-Vargas, Secretaría de Educación Departamento del Cesar

Magíster en Pedagogía; Especialista en Administración de Instituciones Educativas; Licenciado en Física y Matemáticas. Director de Núcleo de Desarrollo Educativo, Secretaría de Educación Departamento del Cesar, Valledupar, Cesar, Colombia.

Rolando Hernández-Lazo, Universidad Popular del Cesar

Máster en Informática en Salud mención Informática Educativa; Licenciado en Biología. Docente Universidad Popular del Cesar, Valledupar.

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How to Cite

Uribe-Posada, R. B., Gómez-Vargas, J. M., & Hernández-Lazo, R. (2022). Virtual learning environments in teacher training at the Escuela Normal Superior Educational Institution of the municipality of San Juan del Cesar, La Guajira. Revista Criterios, 29(1), 38–59. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art2

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2022-06-01

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