The curriculum and pedagogy in the midst of the pandemic

Authors

  • Doony Harvey Rosero-Montezuma Universidad Mariana
  • Jessica Andrea Bejarano-Chamorro Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/28.1-art10

Keywords:

Patient satisfaction, knowledge, quality control, comprehensive health care

Abstract

In the following lines, this thoughtful article aims to open up criticism and hope for education about what is happening in 2020: a pandemic that mobilizes and energizes life, the economy, politics, and the states of mortality of human beings. This is the dichotomy that opens between the life and death of an entire population that inhabits planet Earth. The fragility of the human being is exposed by a pandemic that until now, neither science nor the great powers have been able to stop, causing him affectation, as a mass subject who is on the verge of death. The ‘ser-a-la-mano’ of Heidegger becomes valid in these times. We find existence and value in things when they cease to be useful to us; now everything becomes something valuable: to see the wheels of the cars that roll, to hear the sounds of electrical appliances, the plants in our house, our breathing, everything begins to have a different meaning. That is why throughout this think-piece article we will work on the meaning that education takes in this situation called the COVID-19 pandemic. Against this, pedagogy and the curriculum are involved and called as two dissonant aspects in Colombian education. Critical hermeneutics is taken into account as a methodological approach for the documentary analysis of the categories that we want to make known, such as: pedagogy, curriculum, and pandemic.

Author Biographies

Doony Harvey Rosero-Montezuma, Universidad Mariana

Nutricionista y dietista. Tecnólogo en Radiodiagnóstico y radioterapia. Docente e investigador, Universidad Mariana.

Jessica Andrea Bejarano-Chamorro, Universidad Mariana

Estudiante de Doctorado en Educación, Universidad del Valle; Magister en Pedagogía; Licenciada en Filosofía y Ciencias Religiosas. Docente investigadora, Universidad Mariana.

References

Centro Nacional de Memoria Histórica. (2017). Una guerra sin edad. Informe nacional de reclutamiento y utilización de niños, niñas y adolescentes en el conflicto armado colombiano. CNMH, Bogotá.

De Sousa Santos B. (2021). Lecciones iniciales de la pandemia. Revista de Economía Institucional, 23(44), 81-101. https://doi.org/10.18601/01245996.v22n44.05

Foucault, M. (2001). Tecnologías del yo. Editorial Paidós.

Gimeno, S. (2004). La enseñanza, su teoría y su práctica. Ediciones Akal

Gimeno, S. (2007). El curriculum: una reflexión sobre la práctica (9.a ed.). Ediciones Morata

Habermas, J. (2000). Teoría y Praxis (Trad. Salvador Mas y Carlos Moya) (4.a ed.). Editorial Tecnos.

Herrera, J.D. y Bayona, H. (2018). 21 voces. Historias de vida sobre 40 años de educación en Colombia. Universidad de los Andes.

Inter-Agency Network for Education in Emergencies (INEE). (2010). Normas mínimas para la educación: Preparación, Respuesta, Recuperación. https://inee.org/system/files/resources/INEE_Minimum_Standards_Handbook_2010%28HSP%29_SP.pdf

Koury, J.M. y Hirschhaut, M. (2020). Reseña histórica del COVID-19 ¿Cómo y por qué llegamos a esta pandemia? https://www.actaodontologica.com/ediciones/2020/especial/art-2/

Mejía, J. (2006). Educación(es) en la(s) Globalización(es). Editorial Desde Abajo.

Melich, J.C. (2011). Filosofía de la Finitud. Herder Editorial. https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x7d8

Quiceno, H. (1984). El maestro marginal: Una historia por escribirse. Educación y Cultura, (2), 64-76.

Quiceno, H. (2014). Epistemología de la pedagogía. Editorial Gente Nueva.

Quiceno, H. (2020). Conferencia para el MEN impartida el 15 de mayo de 2020. [Documento inédito].

Serres, M. (2013). Pulgarcita. Fondo de Cultura Económica.

Shulman, L. (2005). El saber y entender de la profesión docente. Estudios Públicos, (99), 195-224. https://doi.org/10.38178/cep.vi99.621

Zuluaga, O. (1999). Pedagogía e Historia: La historicidad de la Pedagogía, La enseñanza, un objeto de saber. Editorial Anthropos.

How to Cite

Rosero-Montezuma, D. H., & Bejarano-Chamorro, J. A. (2021). The curriculum and pedagogy in the midst of the pandemic. Revista Criterios, 28(1), 219–235. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/28.1-art10

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-06-16

Issue

Section

Artículos de Reflexión

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: