The role of playful strategies in the practical strengthening of ethical values

Authors

  • Nancy Janneth Cepeda Guepud Institución Educativa San Alejandro
  • Ana Patricia Belalcázar España Universidad Mariana

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/26.2-art4

Keywords:

pedagogy, playful strategies, ethical values

Abstract

This article was born as a result of understanding how playful can contribute to the strengthening of ethical values ​​in students attached to the educational centers of the San Alejandro institution in the municipality of Guaitarilla, Nariño, Colombia. The fulfillment of the goals in this research was based on a qualitative methodology, since from the experiences of the participants (teachers / students) in the classroom, it was facilitated to achieve the objectives set. In the same way, working from a historical-hermeneutical approach allowed highlighting how these experiences are interpreted in the daily life of the classroom. In addition, through a type of descriptive-comprehensive research, it was facilitated to organize and make sense of the reality evidenced throughout the study. The emerging findings of the study showed that for both teachers and students, playfulness is considered a favorable pedagogical strategy towards the integral teaching-learning of values. Thanks to the elements found, it was concluded that there is a direct relationship between the components of playfulness and the consolidation of values, because to the extent that flexible strategies are implemented in the teaching processes, appropriation, internalization and practice of values can be more successfully ensured in the different scenarios of life.

Author Biographies

Nancy Janneth Cepeda Guepud, Institución Educativa San Alejandro

Magíster en Pedagogía. Docente del Centro Educativo Villa Nueva asociado a la Institución Educativa San Alejandro, municipio de Guaitarilla, Nariño, Colombia.

Ana Patricia Belalcázar España, Universidad Mariana

Magíster en Pedagogía; Especialista en Pedagogía e Investigación en la Educación Superior, Trabajadora Social. Docente, Universidad Mariana.

References

Acosta, M., Páez, H. y Vizcaya, O. (2007). ¿Es posible educar en valores en las instituciones educativas? Revista Educación en Valores, 1(7), 25-40.

Agreda, J. (2004). Guía de investigación cualitativa interpretativa. San Juan de Pasto: Institución Universitaria CESMAG.

Álvarez, F. (2015). La lúdica y el fortalecimiento de valores en los estudiantes del grado sexto en la Institución Educativa 7 de agosto, municipio de Santiago de Cali, Valle del Cauca (Trabajo de Especialización). Fundación Universitaria los Libertadores. Recuperado de https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/132/FannyAlvarezSalas.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Betancourt, E., Guazaquillo, E. y Millán, L. (2016). La lúdica: herramienta para fortalecer los valores (Trabajo de Especialización). Universidad Los Libertadores. Recuperado de https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/894/BetancourtElizabeth.pdf?sequence=2

Bolívar, M., Castrillón, M., Tobón, G., Vargas, M. y Velásquez, I. (2004). Estrategias y juegos pedagógicos para encuentros. Bogotá: Ediciones Paulinas.

Bonilla, E. y Rodríguez, P. (2005). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en las ciencias sociales. Bogotá: Grupo Editores Norma.

Calderón, L., Marín, S. y Vargas, N. (2014). La lúdica como estrategia para favorecer el proceso de aprendizaje en niños de edad preescolar de la institución educativa Nusefa de Ibagué (Trabajo de Grado). Universidad del Tolima. Recuperado de http://repository.ut.edu.co/bitstream/001/1409/1/RIUT-JCDA-spa-2015-La%20l%C3%BAdica%20como%20estrategia%20para%20favorecer%20el%20proceso%20de%20aprendizaje%20en%20ni%C3%B1os%20de%20edad%20preescolar%20de%20la%20I.E.%20Nusefa%20de%20Ibagu%C3%A9.pdf

Castro, H. y Terán, C. (2015). La pedagogía del juego para el fortalecimiento de los valores (Tesis de Maestría). Universidad Santo Tomás. Recuperado de reposistory.usta.edu.co›pedagogia_del_juego_para_educar_con_valores

Cedeño, S. (2015). La lúdica, una estrategia pedagógica en la construcción de valores para fortalecer procesos de enseñanza y aprendizaje en los niños de 4-5 años en la Institución Educativa San Simón de Ibagué (Trabajo de Grado). Universidad del Tolima. Recuperado de http://repository.ut.edu.co/bitstream/001/1661/1/Trabajo%20de%20Grado%20-%20Stefanyn%20Cede%C3%B1o%20Version%20aprobada.pdf

Cifuentes, R. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Buenos Aires, Argentina: Noveduc.

Cobos, J. (2009). Valores: familia y escuela. Revista digital, Innovación y experiencias educativas, 25, 1-9.

Comisión Nacional de los Derechos Humanos. (2012). La importancia de los valores en la vida cotidiana. Ciudad de México: Comisión Nacional de los Derechos Humanos.

De La Torre, S., Oliver, C. y Sevillano, M. (2008). Estrategias didácticas en el aula. Buscando la calidad y la innovación. Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia UNED.

Díaz, H. (2008). Hermenéutica de la lúdica y pedagogía de la modificalidad simbólica. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Domínguez, C. (2015). La lúdica: una estrategia pedagógica depreciada. Juárez: Universidad Autónoma de Juárez.

Echeverri, J. y Gómez, J. (s.f.). Lo lúdico como componente de lo pedagógico, la cultura, el juego y la dimensión humana. Recuperado de http://blog.utp.edu.co/areaderecreacionpcdyr/files/2012/07/LO-LUDICO-COMO-COMPONENTE-DE-LO-PEDAGOGICO.pdf

García, J. (2004). Ambiente con recursos tecnológicos, escenarios para la construcción de procesos pedagógicos. San José, Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia, EUNED.

Gómez, L., Rodríguez, R. y Yate, C. (2015). La lúdica como estrategia pedagógica para rescatar los valores del respeto, tolerancia, diálogo y honestidad, en la institución Educativa Claraval Chuscales: sede Chuscales (Trabajo de Especialización). Fundación Universitaria Los Libertadores. Recuperado de https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/136/G%C3%B3mezAcostaLuzEdelmira.pdf?sequence=2

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). Bogotá: Mc-Graw Hill.

Jiménez, C. (2008). El juego. Nuevas miradas desde la neuropedagogía. Bogotá: Aula Abierta.

López, H. (2001). Investigación cualitativa y participativa. Un enfoque histórico hermenéutico y crítico-social en Psicología y Educación ambiental. Medellín, Colombia: Universidad Pontificia Bolivariana.

Monje, C. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa. Guía didáctica. Neiva, Colombia: Universidad Surcolombiana.

Murillo, J. (2007). Investigación iberoamericana sobre la eficacia escolar. Bogotá: Convenio Andrés bello.

Ochoa, A. y Peiró, S. (2012). El quehacer docente y la educación en valores. Teoría de la educación. Educación y cultura, 13(3), 28-48. https://doi.org/10.14201/eks.9127

Posada, R. (2014). La lúdica como estrategia didáctica. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Rodríguez, C., Pozo, T. y Gutiérrez, J. (2006). La triangulación analítica como recurso para la validación de estudios de encuestas recurrentes e investigaciones de réplica en educación superior. RELIEVE, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 12(2), 289-305.

Ruiz, A. (2017). Importancia de los valores humanos en la educación. Daena: International Journal of Good Conscience, 12(3), 345-356.

Sánchez, A. (2015). Nuevos valores en la práctica psicosocial y comunitaria: autonomía compartida, autocuidado, desarrollo humano, empoderamiento y justicia social. Universitas Psychologica, 14(4), 1235-1244. https://doi.org/10.11144/Javeriana.up14-4.nvpp

Sánchez, C. (2013). Aplicación de estrategias didácticas en contextos desfavorecidos. Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia UNED.

Sánchez, G. (2008). Las estrategias de aprendizaje a través del componente lúdico. MarcoEle, Revista de Didáctica, Español como Lengua Extranjera, 11.

Tarrés, M., Montenegro, S., Gayol, M. y D’Ottavio, A. (2005). Educación en valores: un enfoque desde la investigación científica. Revista Iberoamericana de Educación, 1, 83-89.

Vasco, C. (2006). Siete retos de la educación colombiana para el período 2006 a 2019. Medellín: Universidad EAFIT.

How to Cite

Cepeda Guepud, N. J., & Belalcázar España, A. P. (2019). The role of playful strategies in the practical strengthening of ethical values. Revista Criterios, 26(2), 87–105. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/26.2-art4

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-12-08

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views