MEIL Psychometric Test: Extrinsic and Intrinsic Motivation in the Labor Context
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/26.2-art2Keywords:
motivation, psychometric tests, content validity, construct validity, reliabilityAbstract
The general objective of the present investigation is the creation of a psychometric instrument called MEIL, to measure extrinsic and intrinsic motivation in a work context. To comply with this, it was proposed as specific objectives, to identify the validity of content, construct validity and reliability. Regarding the methodology, it can be mentioned that it is a quantitative study, empirical - analytical, descriptive and instrumental, and of a non-experimental design of cross-sectional, applied to a sample of 265 university teachers.
As a final result, the psychometric properties of the instrument were obtained in the following way: the content validity was achieved through the evaluation with expert judges; the construct validity was defined by means of the factor analysis and the reliability was analyzed with Cronbach’s Alpha, achieving an excellent result in the latter.
Author Biographies
Eliana Alejandra Aguirre Guancha, Universidad Mariana
Psicóloga
María Cristina Calvache Ramírez, Universidad Mariana
Psicóloga; Administradora de Empresas
Daniela Stephanía Osejo Delgado, Universidad Mariana
Psicóloga
References
Álvarez, L. (2012). Escala de motivación adolescente (EM1) basada en el Modelo Motivacional de Mcclelland. Tesis Psicológica, 7, 128-143.
Betancourth, D. (2017). Creación de un instrumento psicométrico para evaluar fortalezas en profesionales universitarios de la Universidad Mariana de San Juan de Pasto. Manuscrito inédito. Universidad Mariana, Pasto, Colombia.
Bustos, L. (2018). Evaluación del Perfil Emocional en el Contexto Homosexual (Trabajo de Grado). Universidad Católica de Colombia, Bogotá. Recuperado de https://repository.ucatolica.edu.co/bitstream/10983/22340/1/TRABAJO%20DE%20GRADO%20INSTRUMENTO%20DE%20EVALUACION%20DEL%20PERFIL%20EMOCIONAL%20EN%20EL%20CONTEXTO%20HOMOSEXUAL%20.pdf
Cronbach, L.J., & Meelhl, P.E. (1955). Construct validity in Psychological Tests. Psychological Bulletin, 52(4), 281-302. https://doi.org/10.1037/h0040957
Díaz, J., Díaz, M. y Morales, S. (2013). Diseño, construcción y validación de un instrumento que evalúa motivación laboral en trabajadores de empresas formales de la ciudad de Bogotá. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 6(1), 85-93.
Escobar-Pérez, J. y Cuervo-Martínez, Á. (2008). Validez de Contenido y Juicio de Expertos: Una Aproximación a su Utilización. Avances en Medición, 6, 27-36.
Grimaldo, M. (2016). La Importancia de las Técnicas de Muestreo. Recuperado de https://prezi.com/6x-jttlxeduk/la-importancia-de-las-tecnicas-de-muestreo/
Guil, M. (2005). Escala Mixta Likert-Thurstone. Anduli, Revista Andaluza de Ciencias Sociales, 5, 81-95.
Gutiérrez, M. (2014). Los enfoques filosóficos de generación del conocimiento y las apuestas metodológicas que exigen. Recuperado de http://www.javeriana.edu.co/blogs/mlgutierrez/files/Enfoques-y-estrategias-de-investigacion4.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). México: McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Hernández, H. y Pascual, A. (2018). Validación de un instrumento de investigación para el diseño de una metodología de autoevaluación del sistema de gestión ambiental. RIAA, Revista de Investigación Agraria y Ambiental, 9(1), 157-164.
Kaiser, H. F. (1970). A second generation little jiffy. Psychometrika, 35(4), 401-415.
Kerlinger, F. y Lee, H. (s.f.). Investigación del comportamiento (4.a ed.) (Trad. Pineda Ayala, L. y Mora Magaña, I.). México: McGraw-Hill.
Medina, C. (2001). Paradigmas de la investigación sobre lo cuantitativo y lo cualitativo. Ciencia e Ingeniería Neogranadina, 10, 79-84. Doi: https://doi.org/10.18359/rcin.1382
Montero, I. y León, O. (2002). Clasificación y Descripción de las Metodologías de la Investigación en Psicología. Universidad Autónoma de Madrid, España. Recuperado de http://www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-53.pdf
Moreno, R., Martínez, R. y Muñiz, J. (2004). Directrices para la construcción de ítems de elección múltiple. Psicothema, 16(3), 490-497.
Muñiz, J. (1992). Teoría Clásica de los Test. Madrid, España: Pirámide Editorial.
Ñaupas, H., Mejía, E. y Novoa, E. (2014). Metodología de la Investigación Cuantitativa – Cualitativa y Redacción de la Tesis (4.a ed.). Bogotá, Colombia: Ediciones de la U.
Pelayo, J. (s.f.). La motivación laboral. Recuperado de https://es.scribd.com/document/382954573/La-motivacion-laboral-pdf
Pérez, G. (1994). Paradigmas Cuantitativo y Cualitativo y Metodología de la Investigación. Recuperado de http://eduteka.icesi.edu.co/gp/upload/ed30c96e1724da08bf8c3133bf73c2b3.pdf
Ramírez, S., Valdés, E., Rosero, L., Villareal, N. y Vásquez, E. (2015). Diseño y Construcción Inventario ERCA (Empatía, Relaciones interpersonales y Comunicación Asertiva). San Juan de Pasto, Colombia: Editorial Universidad Mariana.
Ryan, R. y Deci, E. (2000). Teoría de la autodeterminación y la facilitación de la motivación intrínseca, el desarrollo social y el bienestar. Recuperado de http://www.davidtrotzig.com/uploads/articulos/2000_ryandeci_spanishampsych.pdf
Roche, M. (2010). Usos del análisis factorial para la construcción y validación de escalas. Recuperado de http://interwp.cepal.org/mmp/pres/15_An%C3%A1lisis_Factorial_Escalas.pdf
Santrock, J. (2002). Motivación: Perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/440/44012058010.pdf
Valero, S. (2013). Transformación e Interpretación de las Puntuaciones. Recuperado de http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/69325/1/Psicometr%C3%ADa_M%C3%B3dulo%204_Transformaci%C3%B3n%20e%20interpretaci%C3%B3n%20de%20las%20puntuaciones.pdf
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |