Problem-based Learning: application in a real learning environment
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/26.2-art1Keywords:
competence, learning scenario, Problem-based learningAbstract
The purpose of this text is, first of all, to describe the contributions of Problem-based Learning in the formation of scientific competence in the students of the eighth and ninth multi-grade classroom of the rural secondary school, using a real learning scenario and, secondly, to evaluate the practical application of the solution found in the bakery laboratory of the San Francisco de Asís Municipal Educational Center. The Research Action methodology was developed under the qualitative paradigm, with a hermeneutical approach for the interpretation of human actions and perceptions. Resistance to change was found, being essential the dialogue of knowledge of rural culture with scientific knowledge. The knowledge to know and to do was mainly favored, being necessary to work more the know-being. Through this work a new practical element was contributed to the P-bL, since it goes from the theoretical application to the practical application of the solution.
Author Biography
Johanna Maritza Pérez Báez, CEM San Francisco de Asís
Magíster en Pedagogía; Ingeniera Agroindustrial. Docente del área Ciencias Naturales y Educación Ambiental del CEM San Francisco de Asís, Pasto, Colombia.
References
Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo (2.a ed.). México: Editorial Trillas.
Barrios, Z., Reyes, L. y Muñoz, D. (2009). Desarrollo de competencias a través de proyectos de investigación. Telos, 11(2), 229-243.
Barrows, H., & Tamblyn, R. (1980). Problem-based Learning: an approach to medical education. New York: Springer Publishing.
Calvopiña, C. y Bassante, S. (2016). Aprendizaje Basado en Problemas. Un análisis crítico. Revista Publicando, 3(9), 341-350.
De Zubiría, J. (1994). Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá, Colombia: Magisterio Editorial.
Díaz-Barriga, F. y Hernández-Rojas, G. (2002). Estrategias para el aprendizaje significativo: Fundamentos, adquisición y modelos de intervención. En Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (pp. 231-249). México: McGraw-Hill.
Freire, P. (2013). Pedagogía de los oprimidos. Recuperado de http://paulofreireuca.blogspot.com/2013/01/pedagogia-oprimido.html
Fundación Universitaria del Área Andina. (s.f.). Voluntariado Andino. Línea de Cuidado Ambiental. Recuperado de http://media.utp.edu.co/centro-gestion-ambiental/archivos/memorias-i-encuentro-de-agroecologia-en-la-ecorregion-eje-cafetero-construyendo-territorio-con-sobe/4-voluntariado-funandi.pdf
Gimeno, J. (Comp.). (2011). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (3.a ed.). Madrid, España: Ediciones Morata, S. L.
Giraldo, F., Molina, J. y Córdoba, F. (Comp.). (2018). Experiencias de Investigación en Escenarios Escolares. Medellín, Colombia: Fondo Editorial Instituto Técnico Metropolitano ITM.
Gómez, V. (1995). Visión crítica sobre la Escuela Nueva en Colombia. Revista Educación y Pedagogía, 14 y 15, 280-306.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). México: McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (ICFES). (2007). Fundamentación conceptual área de Ciencias Naturales. Bogotá: ICFES.
Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (ICFES). (2019). Marco de referencia de la Prueba de Ciencias Naturales, Saber 11. Bogotá, Colombia: Dirección de Evaluación ICFES.
Mena, V. y Vargas, C. (2010). Diseño Básico. Reflexiones sobre Pedagogía. Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2004). Estándares Básicos de Competencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. Preguntar para Aprender. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87436.html
Morales, P. y Landa, V. (2004). Aprendizaje Basado en Problemas. Theoria, 13, 145-157.
Pantoja, J. y Covarrubias, P. (2013). La enseñanza de la biología en el bachillerato a partir del Aprendizaje Basado en Problemas (ABP). Perfiles Educativos, 35(139), 93-109. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2013.139.35714
Presidencia de la República de Colombia. (9 de julio de 1990). Decreto 1490 de 1990 “por el cual se adopta la metodología Escuela Nueva y se dicta otras disposiciones”. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-104130.html
Presidencia de la República de Colombia. (2015). Decreto 1075 del 26 de mayo de 2015 “por medio del cual se expide el Decreto Único Reglamentario del Sector Educación”. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-351080.html?_noredirect=1
Romero Medina, A. y García Sevilla, J. (2008). La elaboración de problemas ABP. En J. García Sevilla (Coord.), La Metodología del Aprendizaje Basado en Problemas (pp. 33-53). Murcia, España: Ediciones de la Universidad de Murcia.
Romero, N. (2016). Manual de Diseño Instruccional: una propuesta con tareas integradoras TI. Lima, Perú: Editorial Digital UNID (Universidad Interamericana para el Desarrollo).
Tobón, S. (2006). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica (2ª ed.). Bogotá D.C.: Ecoe Ediciones.
Tobón, S. (2010). Proyectos formativos. Metodología para el desarrollo y evaluación de las competencias. México: Book Mart, S.A. de C.V.
Tobón, S. (2013). Formación Integral y Competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá, Colombia: Ecoe Ediciones.
Tobón, S., Pimienta, J. y García, J. (2010). Secuencias didácticas: Aprendizaje y evaluación de competencias. Mexico: Pearson Educación.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |