Characterization of contexts in pedagogical and educational research in San Juan de Pasto

Authors

  • Adriana Aguirre Ortega Institución Educativa Municipal Agustín Agualongo
  • Sonia Elena Mazuera Delgado
  • Bayardo Agustín Ortiz Ruiz Institución Educativa Municipal Agustín Agualongo

Keywords:

state of the art, contexts, research, popula-tion, institution

Abstract

This paper characterizes the contexts in pedagogical and educational research in San Juan de Pasto for the years 2005 - 2011 with the purpose to describe, identify and determine spaces in which the researches have been conducted in undergraduate and graduate levels. A qualitative methodology with a hermeneutic approach was followed. For data analysis we used the procedure proposed by Professor Fernando Vasquez Rodriguez, called “distill the information”; the process was developed based on the information organized in a document from results, subject of this study.

According to the results, there is a gap to access the different researches in universities Mariana and CESMAG. University of Nariño for its part, has made a greater impact as much for producing research at different levels of undergraduate, graduate and groups research, as in classify it, systematize it and make it accessible to the public. It also discusses the components of population and institution that different investigators have worked in their field.

Author Biographies

Adriana Aguirre Ortega, Institución Educativa Municipal Agustín Agualongo

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Secretaría de Educación Municipal de Pasto, Institución Educativa Municipal Agustín Agualongo, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Sonia Elena Mazuera Delgado

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Secretaría de Educación Municipal Pasto, Institución Educativa Municipal Agustín Agualongo. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Bayardo Agustín Ortiz Ruiz, Institución Educativa Municipal Agustín Agualongo

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Secretaría de Educación Municipal Pasto, Institución Educativa Municipal Agustín Agualongo. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia

References

Agudelo, C., Santana, M. & Velandia, C. (2005). 4. Investigación sobre la propia investigación: entretejido modelo conceptual y solución informática, en un estado del arte para un programa de educación superior . Historia de la Educación Colombiana, 189 -205.

Aguirre, A., Mazuera, S. & Ortiz , B. (2012). El acontecimiento de la investigación educativa y pedagógica: Contextos Socioeconómicos y Curriculares en San Juan de Pasto. Trabajo de grado. Maestría en Pedagogía, Universidad Mariana.

Calvo, G., Camargo, M., Pineda, C. (2008). ¿Investigación educativa o investigación pedagógica? El caso de la investigación en el Distrito Capital. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 1, 163-174.

Camacho, C. (2010). Texto de aula: sociedad, pedagogía y educación. Bogotá, D.C.: Universidad de la Salle.

Cifuentes, M., et al. (1993). “Una perspec-tiva hermenéutica para la construcción de estados del arte”. trabajo de grado. Facultad de Trabajo Social de la Universidad de Caldas, Manizales.

Domínguez, E. (2005). Estado del arte sobre investigación en la educación de niños menores de siete años en el departamento del Magdalena. Trabajo de grado. Universidad del Norte. Recuperado de http: //www.Uninorte.ed.co/divi-siones/humanidades/Eurek a/Nu-mero1/Articulo5.html

Gadamer, H. (1993). Fundamentos de una hermenéutica. Verdad y método filosófica (5ta. Ed.). Salamanca, España: Sigueme.

Grawitz, M. (1975). Métodos y técnicas de las ciencias sociales. Barcelona, España: Editorial Hispano Europea.

Manes, J. (2005). Gestión estratégica para instituciones Educativas (2da. Ed.). Buenos Aires, Argentina: Granica.

Martínez, L. (1993). ¿Qué significa construir un estado del arte desde una perspectiva hermenéutica? Criterios (8), 13 -20.

Ministerio de Educación Nacional. (s.f.). La situación de vulnerabilidad social de la infancia y la adolescencia. Córdoba, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.

Monereo, C. (1995). De los procedimientos a las estrategias: implicaciones para el Proyecto Cunicular Investigación y Renovación Escolar (IRES). Investigación en la Escuela.

Piedrahita, E. (2010). SINERGIA: Sistema Nacional de Evaluaciones de Gestión y Resultados, Publicados en los Últimos 15 Años. Bogotá D.C., Colombia: Dirección de Evaluación de Políticas Públicas.

Riaño, J. (s.f.). Una Visión Paradigmática al Currículo, Política y Educación. re-cuperado en http://www.archives.mx/espanol/hacia+una+definicion+-de+curriculo.

Ricoeur, P. (2006). Del texto a la acción. Buenos Aires, Argentina: Ed. Fondo de Cultura Económica.

Secretaría de Educación. (2012). Plan de Desarrollo Educativo. Educación con Calidad y Equidad para la transformación social 2012 - 2015. San Juan de Pas-to: Alcaldía Municipal.

Universidad Mariana. (2012). Estado del arte de la investigación Pedagógica y Educativa en el departamento de Nariño. San Juan de Pasto, Colombia.

Vásquez, F. (2007). Destilar la información un ejemplo paso a paso. Bogotá D.C., Colombia: Editorial Universitaria.

How to Cite

Aguirre Ortega, A., Mazuera Delgado, S. E., & Ortiz Ruiz, B. A. (2013). Characterization of contexts in pedagogical and educational research in San Juan de Pasto. Revista Criterios, 20(1), 119–137. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1859

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views