Teaching practice and the reality in the classroom

Authors

  • Cindy Vanessa Betancourth Naranjo

Keywords:

meaningful learning, pedagogical approach, pedagogy, teaching practice, reality in the classroom

Abstract

 

This article arises to recognize the importance that represents the teaching practice in the educational process, the development of the society and the interest for exploring and understanding the impact it has had on educational thought in teaching, in order to give effect to educational purposes. Due to this, it seeks to do a reflection on teaching practice and its reality in the classroom, keeping in mind the previous knowledge, principles, characteristics and analysis of educational ideas that have far greater significance in the educational context.

To develop this text, conceptions of positivism, characteristic of a traditional school, and the constructivist of the contemporary period are resumed. Therefore, the differences between traditional teaching practice used in the school and constructivist pedagogy are established, with the aim to understand that, at present, teaching practice should focus on the interests and needs of the student according to his context.

From the most important conceptions of teaching practice, we find that for the traditional school, the teacher is the center of education, and the student, the one who receives it; in the second case, on the contrary, from the constructivist thinking, the teacher is a reflective practitioner who performs a work of mediation between knowledge and learning, in the process of building towards seeking knowledge and meaningful learning.

Author Biography

Cindy Vanessa Betancourth Naranjo

Licenciada en Filosofía y Letras, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Carretero, M. (1997). Constructivismo y Educación. México D.F.: Progreso S.A de C.V. Recuperado el 3 de marzo de 2008, en http://crisiseduca-tiva.files.wordpress.com/2008/03/03que-es-constructismo.pdf

Díaz, A. (2010). Orígenes del Constructivismo. Recuperado el 3 de marzo de 2008, en http://anagabydown.blogspot.com/2010/06/orige-nes-del-constructivismo.html

Díaz Barriga, F. (2005). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México D.F.: McGraw-Hill.

Esquivel, C. & González, G. (2008). Observación de prácticas pedagógi-cas en odontología pediátrica en la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de Colombia. Ponencia presentada al Encuentro Nacional de grupos de Investigación en Educación, convocado por Colciencias y la Universidad Sur-colombiana. Neiva: Universidad Sur-colombiana.

Esquivias, M. (2009). Enseñanza creativa y transdisciplinar para una nueva universidad. Encuentros Multidisciplinares, (31), 43-52.

Flórez, R. & Tobón, A. (2001). Investigación educativa y pedagógica. Bogotá D.C., Colombia: McGraw – Hill, Interamericana S.A.

Gaitán, N. & Ramírez, O. (2000). Recopilación:A Propósito de la Didáctica. Bogotá D.C., Colombia: Edición Centro Universidad Abierta.

García, F. (2002). Cómo elaborar unidades didácticas en la educación infantil (3ra. Ed.). España: CISSPRAXIS.

González, P. (2005). Investigación Educati-va y Formación del Docente – Investigador. Guía metodológica en investigación básica y aplicada. Cali, Colombia: Universidad Santiago de Cali.

Gómez, C. & Coll, C. (1994). De qué hablamos cuando hablamos de constructivismo. Revista Cuadernos de Pedagogía, 221, 8-10.

Guazmayán, R. & Ramírez, R. (2000). Elementos Conceptuales para la Formación de Docentes: Centro de Investigaciones para el Desarrollo de la Educación y la Pedagogía (GIDEP). San Juan de Pasto, Colombia: Editorial Universidad de Nariño.

Lewis, D. (1983). Desarrolle la inteligencia de su hijo. Bogotá D.C., Colombia: Ediciones Martínez Roca S.A.

Lipman, M. (1998). Pensamiento complejo y educación (2da. Ed.). Madrid, España: Ediciones de la Torre.

Marín, F. (1998). El positivismo y las ciencias sociales. ¿La concepción positivista de las Ciencias Sociales limita la posibilidad de comprender la realidad?. Buenos Aires, Argentina: San Nicolás.

Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2007). Documento N° 3. Estándares Básicos de Competencia. Bogotá D.C., Colombia: MEN.

Torres, L. et al. (2004). La práctica pedagógica factor de la formación de una actitud científica. Especialización en educación básica con énfasis en procesos pedagógicos. Colección bibliográfica. Florencia, Caquetá: Universidad de la Amazonia.

Universidad y Educación Central de Venezuela. (2004). Constructivismo. Facultad de Humanidades. Recuperado el 20 de octubre de 2004 en http://es.scribd.com/doc/2054636/El-Constructivismo

Universidad Tangamanga. (2012). Taller de Lectura como Estrategia Didáctica para el Desarrollo de Competencias Lectoras en el Nivel de Educación Primaria. Recuperado el 15 de enero de 2012 en http://www.universidadtangamanga.edu.mx/~-tequis/images/tesis_biblioteca/enero2012/031.pdf

Vásquez, F. (2009). El diario de campo. Una herramienta para investigar en preescolar y primaria. Bogotá, Colombia.

Zapata, J. (2006). La Pedagogía Social en la formación de nuevos profe-sionales. UNIPLURIVERSIDAD, 6 (2), 65 -70.

How to Cite

Betancourth Naranjo, C. V. (2013). Teaching practice and the reality in the classroom. Revista Criterios, 20(1), 101–118. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1858

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views