Role of the school for families in the Mercedario Municipal Educational Institution

Authors

  • Alba Leonor Gómez Puyana

Keywords:

pedagogical actions, school of families, formation, role, school life

Abstract

This article reveals the role of family education at institutional level, and its impact on the school life of an entire educational community, especially related to the educational and academic processes of students and their families. It contemplates the pedagogical actions developed, the level of participation of the families, the strategies implemented for the educational meetings, the appreciations of their actors regarding the contributions and difficulties reported in the school for families and, finally, it is designed a proposal of pedagogical strategies to strengthen the dynamic and voluntary participation of families, at the request of a research that takes into account their opinions in relation to their orientation and comprehensive training needs.

References Camacho, A. (2013). Escuela de Padres y Rendimiento Escolar. (Tesis de Pregrado). Universidad Rafael Landívar, Quetzaltenango. Recuperado de http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2013/05/09/Camacho-Agustina.pdf Camacho, T., Flórez, M., Gaibao, D., Aguirre, M., Castellano, Y. y Murcia, G. (2012). Estrategias pedagógicas en el ámbito educativo. Bogotá, D.C. Recuperado: http://www.mutisschool.com/portal/Formatos%20y%20Documentos%20Capacitacion%20Docentes/ESTRATEGIAPEDCorr.pdf   Cano, R. y Casado, M. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 15 27. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219491

Durán, A. (2004). Manual Didáctico para Escuela de Padres. Valencia: Fundación para el estudio, prevención y asistencia.

Garcés, M. y Palacio, J. (2010). La comunicación familiar en asentamientos subnormales de Montería. Psicológica desde el Caribe-fundación Universidad del Norte, (25), 1-29.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Cartilla para padres de familia ¿Cómo participar en los procesos educativos de la escuela. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional: Revolución Educativa Colombia Aprende.

Moral, C. (2006). Criterios de validez en la investigación cualitativa actual. Revista de investigación Educativa, 24(1), 147-164.

Moritz, H. (1969). La familia y sus valores formativos. Barcelona: Herder.

Ñaupas, H., Mejía, E., Novoa, E. y Villagómez, A. (2014). Metodología de la investigación. Bogotá: Ediciones de la U.

Parra, D. (2003). Manual de Estrategias de enseñanza/Aprendizaje. Antioquia: SENA, Centro Metalmecanico.

Parra, J. (2004). La participación de los padres y de la sociedad circundante en las instituciones educativas. Tendencias pedagógicas, (9), 165-187.

Suárez, M. (1997). Familia y Valores. Santafé de Bogotá: Cooperativa Editorial.

_____. (2000). Familia y valores, módulo 1. Bogotá: Magisterio.

Yuste, N. y Pérez, M. (2008). Las cuestiones familiares como causa de la violencia escolar según los padres. European Journal of Education and Psychology, 1(2), 19-27.

Author Biography

Alba Leonor Gómez Puyana

Magíster en Pedagogía; Licenciada en Educación Básica, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Camacho, A. (2013). Escuela de Padres y Rendimiento Escolar. (Tesis de Pregrado). Universidad Rafael Landívar, Quetzaltenango. Recuperado de http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2013/05/09/Camacho-Agustina.pdf

Camacho, T., Flórez, M., Gaibao, D., Aguirre, M., Castellano, Y. y Murcia, G. (2012). Estrategias pedagógicas en el ámbito educativo. Bogotá, D.C. Recuperado: http://www.mutisschool.com/portal/Formatos%20y%20Documentos%20Capacitacion%20Docentes/ESTRATEGIAPEDCorr.pdf

Cano, R. y Casado, M. (2015). Escuela y familia. Dos pilares fundamentales para unas buenas prácticas de orientación educativa a través de las escuelas de padres. Revista electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 15 27. https://doi.org/10.6018/reifop.18.2.224771

Durán, A. (2004). Manual Didáctico para Escuela de Padres. Valencia: Fundación para el estudio, prevención y asistencia.

Garcés, M. y Palacio, J. (2010). La comunicación familiar en asentamientos subnormales de Montería. Psicológica desde el Caribe-fundación Universidad del Norte, (25), 1-29.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Cartilla para padres de familia ¿Cómo participar en los procesos educativos de la escuela. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional: Revolución Educativa Colombia Aprende.

Moral, C. (2006). Criterios de validez en la investigación cualitativa actual. Revista de investigación Educativa, 24(1), 147-164.

Moritz, H. (1969). La familia y sus valores formativos. Barcelona: Herder.

Ñaupas, H., Mejía, E., Novoa, E. y Villagómez, A. (2014). Metodología de la investigación. Bogotá: Ediciones de la U.

Parra, D. (2003). Manual de Estrategias de enseñanza/Aprendizaje. Antioquia: SENA, Centro Metalmecanico.

Parra, J. (2004). La participación de los padres y de la sociedad circundante en las instituciones educativas. Tendencias pedagógicas, (9), 165-187.

Suárez, M. (1997). Familia y Valores. Santafé de Bogotá: Cooperativa Editorial.

Suárez, M. (2000). Familia y valores, módulo 1. Bogotá: Magisterio.

Yuste, N. y Pérez, M. (2008). Las cuestiones familiares como causa de la violencia escolar según los padres. European Journal of Education and Psychology, 1(2), 19-27. https://doi.org/10.30552/ejep.v1i2.8

How to Cite

Gómez Puyana, A. L. (2017). Role of the school for families in the Mercedario Municipal Educational Institution. Revista Criterios, 24(1), 151–168. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1760

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views