Virtual learning environments in teacher training at the Escuela Normal Superior Educational Institution of the municipality of San Juan del Cesar, La Guajira
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art2Keywords:
Virtual learning environments, didactic strategies, teacher trainingAbstract
The purpose was to implement virtual learning environments in teacher training at the Escuela Normal Superior Educational Institution in the municipality of San Juan del Cesar, La Guajira. Methodologically it was oriented in the qualitative paradigm; the phenomenological method was applied; the population consisted of 28 students, eight teachers, and one administrator; the notebook and the technique of focus groups were used as instruments. The results were optimal in the teaching-learning process, allowing space for analysis, reflection, understanding, and evaluation; teachers updated their knowledge in the presentation of didactic strategies through ICT, innovating their teaching methods. It was concluded that the academic performance of the students improved; in the teachers, the culmination of the academic period without setbacks was evidenced; the coordination also had pertinent and generalized information regarding the result of academic processes in an effective manner.
Author Biographies
Rosa Beatriz Uribe-Posada, Institución Educativa Escuela Normal Superior de San Juan del Cesar
Magíster en Pedagogía; Licenciada en Ciencias Fisicomatemáticas; Conciliadora En Equidad (Centro Integral De Solución De Conflictos y La Cámara De Comercio de La Guajira). Docente Titular de la Institución Educativa Escuela Normal Superior de San Juan del Cesar, La Guajira.
José Manuel Gómez-Vargas, Secretaría de Educación Departamento del Cesar
Magíster en Pedagogía; Especialista en Administración de Instituciones Educativas; Licenciado en Física y Matemáticas. Director de Núcleo de Desarrollo Educativo, Secretaría de Educación Departamento del Cesar, Valledupar, Cesar, Colombia.
Rolando Hernández-Lazo, Universidad Popular del Cesar
Máster en Informática en Salud mención Informática Educativa; Licenciado en Biología. Docente Universidad Popular del Cesar, Valledupar.
References
Abero, L., Berardi, L., Capocasale, A., Gracía, S. y Rojas, R. (2015). Investigación Educativa. Editorial Clacsco.
Bustos, A. y Coll, C. (2010). Los entornos virtuales como espacio de enseñanza y aprendizaje. Una perspectiva psicoeducativa para su caracterización y análisis. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(44), 163-184.
Castro, C. (2019). Formación docente para la implementación de la plataforma virtual Moodle como recurso didáctico en educación básica secundaria. [Tesis de Maestría, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia]. https://repositorio.uptc.edu.co/bitstream/001/2953/1/TGT_1566.pdf
Cavero, J. (s.f.). LMS Edmodo. Bit4learn. https://bit4learn.com/es/lms/edmodo/
Cruz, M., Pozo, M., Aushay, H. y Arias, A. (2019). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. E-Ciencias de la Información, 9(1), 44-59.
Díaz, F. y Hernández, G. (2005). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación Constructivista. McGraw Hill Interamericana Editores.
Díaz, S. (2009). Plataformas educativas, un entorno para profesores y alumnos. Revista Digital para Profesionales de la Enseñanza, (2), 1-7.
Espinoza, A., Peña, S. y López, D. (2017). Lo que las investigaciones dicen sobre el uso de las TIC para la enseñanza y el aprendizaje de las Ciencias Naturales. Congreso Nacional de Investigación Educativa (pp. 1-16). Universidad Pedagógica Nacional de México. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1739.pdf
Frommer, F. (2012). El pensamiento power point. Ensayo sobre un programa que nos vuelve estúpidos. Editorial Península.
García, F., Alonso, L., Armendáriz, R., González, J., López, F. y Fonseca, A. (2015). La enseñanza y el aprendizaje. Culcyt Educación, 12(57), 142-184.
Gil, R. (2018). La formación docente: Horizontes y rutas de innovación. Editorial Clacsco. https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0k1g
Gómez, M.M. (15 de marzo de 2018). 10 plataformas educativas donde podrás crear cursos virtuales. Elearningmaster. http://elearningmasters.galileo.edu/2018/03/15/10-plataformas-educativas-donde-podras-crear-cursos-virtuales/
Guerrero, R. (2012). Modelo educativo + tecnología = plataforma educativa virtual. Desarrollo de una plataforma educativa virtual bajo los presupuestos de un modelo educativo. Editorial Académica Española.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Hernández, R.M. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y Representaciones, 5(1), 325- 347. https://doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149
Ley 1341. (2009). Congreso de la República de Colombia. https://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=36913
Londoño, P. y Calvache, J. (2010). Las estrategias de enseñanza: Aproximación teórico-conceptual. En Vásquez, F. (Ed.) Estrategias de enseñanza: investigaciones sobre didáctica en instituciones educativas de la ciudad de Pasto (pp. 11-32). Universidad de la Salle Bogotá Kimpres.
López, E. y Ortiz, M. (2018). Uso de entornos virtuales de aprendizaje para la mejora del rendimiento académico [Tesis de Maestría, Universidad Privada Norbert Wiener, Lima, Perú]. http://repositorio.uwiener.edu.pe/xmlui/bitstream/handle/123456789/2127/MAESTRO%20-%20Maribel%20Ort%c3%adz%20Carvajal.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lugo, C., Briceño, J.J., González, M.F., Ministerio de Educación y Ministerio de Tecnologías de la Información y la Comunicación. (2018). Estrategia de innovación educativa y uso de las TIC para el aprendizaje (Etic@). https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/co_5012.pdf
Mejía, C.M. y Torres, Á.J. (2019). Estrategias didácticas apoyadas en las tecnologías de información y comunicación para la mediación de la enseñanza de la lectura en estudiantes del primer grado de educación básica [Tesis de Maestría, Universidad Santo Tomás]. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/18699/2019carolmejia.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Meléndez, C. (2013). Plataformas virtuales como recurso para la enseñanza en la universidad: análisis, evaluación y propuesta de integración de Moodle con herramientas de la web 2.0. [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. https://eprints.ucm.es/20466/1/T34367.pdf
Mestre, U., Fonseca, J. y Valdez, P. (2017). Entornos virtuales de enseñanza aprendizaje. Editorial Universitaria Ciudad de Las Tunas.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2015). Naturaleza y retos de las Escuelas Normales Superiores. Ministerio de Educación Nacional.
Organización de los Estados Americanos (OEA). (2003). Consejo Interamericano para el Desarrollo Integral. Tercera reunión de ministros de educación. http://www.oas.org/udse/3ministerial/contenidos/docentes/espanol/Secre_T%C3%A9cnica_05-07-03. doc
Oviedo, L. (2005). Metodología y recursos para e-learning. Guía didáctica on line. http://www.feriaonline.com
Pineda, P. y Castañeda, A. (2013). Los LMS como herramienta colaborativa en educación. Un análisis comparativo de las grandes plataformas a nivel mundial. Actas – V Congreso Internacional Latino de Comunicación Social – V CILCS –http://www.revistalatinacs.org/13slcs/2013_actas/184_pineda.pdf
Rodríguez, M. y Barragán, H. (2017). Entornos virtuales de aprendizaje como apoyo a la enseñanza presencial para potenciar el proceso educativo. Revista Killkana Sociales, 1(2), 7-14. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v1i2.29
Sandoval, C. (2002) Investigación cualitativa. Arfo Editores.
Sierra, P.A. (2017). Construcción de una estrategia didáctica virtual para el aprendizaje del politraumatismo en pediatría, en el ámbito hospitalario de un servicio de urgencias para los estudiantes VIII semestre de la Universidad Nacional de Colombia [Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/59666
Tejada, F. (2008). Innovación didáctica y formación del profesorado. En De la Herrán, A. y Paredes, J. (Coord.). Didáctica general: la práctica de la enseñanza en educación infantil, primaria y secundaria (pp. 311- 331). McGraw-Hill
Velásquez, M., León, A. y Díaz, F. (2009). Pedagogía y formación docente. Editorial Editorama, Costa Rica.
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |