Ethical-economic arguments in education plans in Colombia during 1990 -2014

Authors

  • Dustin Tahisin Gómez Rodrí­guez Universidad San Buenaventura

Keywords:

Economics, Ethics, education plans

Abstract

The main aim of this article was to analyze the ethical-economic arguments in the education plans in Co-lombia between the periods of 1990 to 2014. The methodology is qualitative, descriptive analytical court. The main conclusion is that the tendency of the arguments in this period, is based on the ideology of neoliberalism, where human resource training is conceived as a factor of production that must be aligned to the productive apparatus, for the sake of competitiveness in a world that tends to become globalized, where ethics is based on the returns to education in a free market economy that comes from the postulates of Becker, Shultz, Friedman Hayek and Nozick, among others.Key words: Economics, Ethics, education plans.ABSTRACT      

Author Biography

Dustin Tahisin Gómez Rodrí­guez, Universidad San Buenaventura

Magíster en Estudio y Gestión del Desarrollo de la Universidad de la Salle; Especialista en Psicología Educativa de la Universidad Católica de Colombia; Economista de la Universidad de la Salle; líder de investigación de la Escuela de Ciencias Administrativas de la CUN; docente investigador del Programa de Economía de la Universidad San Buenaventura, Bogotá.

References

Afanador, B. (2006). Tendencias de política económica y política educativa en los planes de desarrollo 1990–2004. Revista equidad y desarrollo, (6), 33-50. https://doi.org/10.19052/ed.334

Aguirre, M. (1977). Historia del pensamiento económico. Edición Latina.

Aranguren, J. (1961). Ética y política. Barcelona: Ediciones Orbis, S. A.

Argandoña, A. (1990). El pensamiento económico de Milton Friedman. Universidad de Navarra. Recuperado de http://www.iese.edu/research/pdfs/DI-0193.pdf

Arnspeger, C. y Parijs, V. (2002). Ética económica y social. Teoría de la sociedad justa. Editorial Paidos.

Arrow, K. (1973). Higher Education as a Filter. Journal of Publics Economics, 2(3), 193 -216. https://doi.org/10.1016/0047-2727(73)90013-3

Becker, G. (1964). Human Capital. Columbia University press. New Jersey: Princeton University press.

Bertham, J. (1995). A fragment government. Cambridge University.

Buchanan, J. (1988). Economía y política. Valencia: Servicio de Publicaciones.

Buchanan, J., y Tullock, G. (1980). El cálculo de consenso. Madrid: EspasaCalpe.

Cabrera, M. (2012). La mercantilización de la educación durante la década neoliberal argentina. Revista Debate Público, 2(3), 10 -20.

Congreso de la República de Colombia. (2015). Proyecto de ley de 2015 Cámara. Por lo cual se expide el Plan nacional de desarrollo 2014-2018 Todos Por un Nuevo País. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/ArticuladoVF.pdf

Cordeiro, M. (2008). O Estado entre o liberalismo e o neoliberalismo. Nucleus, 5(1), 1- 6. https://doi.org/10.3738/1982-227842

Cuevas, J. (2005). El rol en la ética en la ciencia económica. Revista ICE, 823, 11-28.

Delgado, M. (2014).La educación básica y media en Colombia: retos en equidad y calidad. Informe Final. FEDESARROLLO. Recuperado de http://www.fedesarrollo.org.co/wp-content/uploads/2011/08/La-educaci%C3%B3n-b%C3%A1sica-y-media-en-Colombia-retos-en-equidad-y-calidad-KAS.pdf

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (1990-1994a). Planes de desarrollo. La revolución pacífica (1990-1994) - César Gaviria. Las estrategias del plan: Parte II. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/gaviria_Estrategias_del_plan2.pdf

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (1990-1994b). Planes de desarrollo. La revolución pacífica (1990-1994) - César Gaviria. Las estrategias del plan: Parte I. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/gaviria_Estrategias_del_plan1.pdf

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (1994-1998a). Planes de desarrollo. El salto social (1994-1998) - Ernesto Samper. El tiempo de la gente Obtenido de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/Samper_tiempo_gente.pdf

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (1994-1998b). Planes de desarrollo. El salto social (1994-1998) - Ernesto Samper. Competitividad para la internacionalización. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/Samper_Competitividad_internacionalizacion.pdf

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (1998-2002). Planes de desarrollo. Cambio para construir la paz (1998-2002) - Andrés Pastrana. Los compromisos fundamentales de la sociedad: reconstrucción del tejido social. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/Pastrana2_Compromisos_Fundam.pdf

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2002-2006). Hacia un Estado Comunitario (2002-2006) - Álvaro Uribe Vélez. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/PND.pdf

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2006-2010). Plan Nacional de Desarrollo Estado Comunitario: desarrollo para todos. Tomo I Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/PND_Tomo_1.pdf

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2010-2014). Planes de desarrollo. Prosperidad para todos. Resumen ejecutivo. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/Resumen%20Ejecutivo%20Ultima%20Version.pdf

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2014-2018). Planes de desarrollo. Todos por un nuevo país. Paz, Equidad Educación. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/PND%2020142018%20Bases%20Final.pdf

Díaz, J. (2012). Neoliberalismo y educación. M. Friedman y la educación actual. Atlántida: canaria de ciencias sociales, (4), 191-212.

Enderle, G. (1993). ¿Qué es la ética económica?. Revista Economía, 16(31), 91-111.

Ferrero, I. (2002). Milton Friedman: la política económica de un pragmatista liberal. España: Editorial Instituto de Estudios Económicos.

Goetz, J., y LeCompte, M. (1985). Etnografía y diseño cualitativo en investigación Educativa. Madrid: Morata.

Gómez, D. (2006). Los fundamentos ético económicos en los planes de educación en Colombia entre 1990-2006. (Tesis de pregrado de Economía). Universidad de la Salle.

Gómez, D. (2013a). La Teoría del Capital Humano y sus críticas. Revista Dinámica Empresarial, 14 -26.

Gómez, D. (2013b). El lenguaje y el accionar nocivo de la economía clásica bajo el seudónimo del neoliberalismo en la vida. Revista de Investigación Silogismo, 1(12), 80 -83.

Gómez, D. (2013c). Posibles cambios institucionales en Colombia. Breve análisis económico, comercial y político entre el 2002 al 2012. Revista IGNIS, 5(5), 72 - 96.

Gómez, D. (2014). Apuntes desde la ciencia económica ¿el sujeto racional o el sujeto complejo?. Clío América, 8(15), 83 -89. https://doi.org/10.21676/23897848.831

Gómez, D., y Barbosa, E. (2014). Situación laboral de los docentes colombianos desde la perspectiva del capital humano (2009 -2012). (Tesis de Maestría). Facultad de Ciencias Económicas y Sociales, Universidad de la Salle.

González, J. (2003). Ética y economía: ensayos en memoria de Jesús Antonio Bejarano. Bogotá. D.C.: Universidad Externado de Colombia.

Hayek, F. (1997). Los fundamentos de la libertad. Barcelona: Folio.

Huerta, M. (2005). El neoliberalismo y la conformación del Estado subsidiario. Revista Política y cultura, (24), 121-150.

Marx, K. (1993). Manuscritos, economía y filosofía. Barcelona: Editorial Altalaya S. A.

Marx, K., y Engels, F. (1970). La ideología Alemana. México: Grijalbo.

Melo, A., Ramos, J., y Hernández, P. (2014). La educación Superior en Colombia: Situación actual y análisis de eficiencia. Borradores de Economía, (808). Recuperado de http://www.banrep.gov.co/docum/Lectura_finanzas/pdf/be_808.pdf

Menchaca, T. (1992). La Ética Económica: sus aspectos fundamentales. Revista de Derecho, (3), 39-52.

Mill, J. (2002). El utilitarismo. Filosofía. Alianza Editorial.

Mill, J. (2003). Sobre la libertad. Barcelona: Alianza Editorial.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2014). Gobierno otorgará 10 mil becas a los mejores SABER 11 beneficiarios del SISBÉN. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-346214.html

Ministerio de Educación Nacional (MEN).(2015). Gobierno otorga becas a la excelencia docente. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-348165.html

Miñana, C., y Rodríguez, J. (2003). La educación el contexto neoliberal. La falacia neoliberal crítica y alternativas. Bogotá: Universidad Nacional.

Naredo, J. (2003). La economía en evolución. Historia y perspectiva de las categorías básicas del pensamiento de la economía. Barcelona: siglo XXI.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2013a). Pisa 2012 Results: What Makes Schools Successful? Resources, Policies and Practices (Vol IV). Paris: PISA, OECD Publishing.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2013b). OECD Economic Surveys. Colombia Economic Assessment. Paris: OECD.

Panchi, L. (2004). De ética económica a economía ética. Fundamentos a partir de una racionalidad ético interpretativa, con una aplicación al caso ecuatoriano. Quito Ecuador: Ediciones Abya-Yala.

Puiggrós, A. (1996). Educación neoliberal y quiebre educativo. Revista Nueva Sociedad, (146), 90-101.

Quecedo, R., y Castaño, C. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de psicodidáctica, (14), 5 -39.

Rawls, J. (1995). Teoría de la justicia. México: Fondo de Cultura Económica.

Schultz, W. (1960). Capital formation by Education. The journal of political economy, (6), 571-583. https://doi.org/10.1086/258393

Smith, A. (1759). La teoría de los sentimientos morales(colección). Recuperado de http://www.eumed.net/cursecon/economistas/textos/ASsm.htm.

Smith, A. (1994). Una investigación sobre la naturaleza y causas de la riqueza de las naciones Las riquezas de las naciones. Madrid: Alianza.

Vargas, J. (2007). Liberalismo, neoliberalismo, postneoliberalismo. Rev Mad, (17), 66-89.

Viñao, A. (1999). El concepto neoliberal de calidad de la enseñanza: su aplicación en España (1996-1999). IV Encuentro Regional de la Asociación para la Mejora y Defensa de la Escuela Pública en la Región de Murcia (AMYDEP), celebrado el 23 de enero de 1999.

How to Cite

Gómez Rodrí­guez, D. T. (2015). Ethical-economic arguments in education plans in Colombia during 1990 -2014. Revista UNIMAR, 33(1), 33–41. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/902

Downloads

Download data is not yet available.

Languages:

es

Published

2015-08-08

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: