Comprehensive training and university adaptation of students of Law and Social Work, Unicervantes Mocoa campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/ru.v43i2.4403

Keywords:

higher education, comprehensive training, adaptation, college life, transition

Abstract

This article presents the results of a research study that aimed to analyze the relationship between comprehensive education and adaptation to university life. The study employed a quantitative methodology with a positivist paradigm and a descriptive and correlational scope. Two instruments were applied to a purposive sample of 300 students from the Social Work and Law programs at Fundación Universitaria Cervantes San Agustín. The findings suggest that despite their comprehensive training and adaptation to university life, there are some personal difficulties related to emotional and self-concept issues. Similarly, age influences the formation of habits, since most students are of legal age and have to work. Consequently, they do not have enough time to dedicate themselves fully to their studies. This situation is different for minors, who can dedicate their time exclusively to their studies and academic responsibilities. In conclusion, the two variables have a weak positive correlation. That is, students who feel more adapted to university life also tend to feel more fully formed

Author Biographies

Zuly Aidé Gómez-Burbano, Fundación universitaria Cervantes

Maestrante en educación, UNIMINUTO. Profesora investigadora, Unicervantes, integrante del grupo de investigación Resi, Mocoa, Putumayo, Colombia

Ingrid Selene Torres-Rojas, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Doctor in Educational Sciences (Cuauhtemoc University, Aguas Calientes - Mexico). Teacher (Minuto de Dios University Corporation).              

References

Babativa Novoa, C. A. (2017). Investigación cuantitativa. Fundación Universitaria del Área Andina.

Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social [J. F. Dávila Martínez]. International Thomson Editores, S. A. de C. V. (Obra original publicada en 1999).

Cuaical Cuaical, D. L. y Cuesta Caicedo, D. M. (2017). Influencia de los escenarios pedagógicos: aula de clase y laboratorio en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias naturales. Revista Historia de la Educación Colombiana, 20(20), 65-90. https://doi.org/10.22267/rhec.172020.3

Daza Acosta, J., Castañeda Polanco, J. G., Tovar-Torres, C., Segovia, C. y Cortés Barrera, J. E. (2019). Diseño y análisis psicométrico de una prueba para medir la percepción de clases frente a la formación integral de estudiantes universitarios «PCFI». Revista ESPACIOS, 40(2), 18. https://www.revistaespacios.com/a19v40n02/19400218.html

El Observatorio de la Universidad Colombiana. (s.f.). Principales problemas y retos de la ed. superior colombiana para ser un país más competitivo. https://www.universidad.edu.co/principales-problemas-y-retos-de-la-ed-superior-colombiana-para-ser-un-pais-mas-competitivo/

Ferreira Sánchez, E. M. y Rendón Jiménez, L. F. (2017). Características del proceso de adaptación en estudiantes de Biología de la Universidad El Bosque y su relación con el aprendizaje [Trabajo de especialización, Universidad El Bosque]. Repositorio Institucional Universidad del Bosque. https://repositorio.unbosque.edu.co/items/d3b57fe6-9efe-414a-b85a-c5eaed6baa1c

Gutiérrez Ladino, C. C. (2024). La educación superior en colombia: análisis de los retos en el cuatrienio 2022-2026 [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Javeriana]. Repositorio Institucional. http://hdl.handle.net/10554/67928

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw Hill Education.

Hernández-Sellés, N., Muñoz-Carril, P.-C. y González-Sanmamed, M. (2023). Roles del docente universitario en procesos de aprendizaje colaborativo en entornos virtuales. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), 39-58. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.3403

Julca Meza, E. C. (2016). Conceptos básicos de la educación universitaria. Cultura, 30, 31-64.

Letort, D. (2016). La formación integral de los estudiantes. Colloquia Revista de Pensamiento y Cultura, 3, 133-143. https://doi.org/10.31207/colloquia.v3i0.42

Márquez Rodríguez, D. P., Ortiz Urazán , S. C. y Rendón Arango, M. I. (2009). Cuestionario de vivencias académicas en su versión reducida (QVA-r): un análisis psicométrico. Revista Colombiana de Psicología, 18(1), 33-52. https://www.redalyc.org/pdf/804/80412413004.pdf

Meléndez-Armenta, R. A. (2023). La salud mental y su influencia en el desempeño académico de estudiantes durante la pandemia COVID-19. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1-12. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14538

Mero Garcia, W. R. (2022). La innovación educativa como elemento transformador para la enseñanza en la unidad educativa “Augusto Solórzano Hoyos. Revista EDUCARE - UPEL-IPB - Segunda Nueva Etapa 2.0, 26(2), 310-330. https://doi.org/10.46498/reduipb.v26i2.1775

Ministerio de Educación Nacional. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-254702_libro_desercion.pdf

Nova Herrera, A. J. (2017). Formación integral en la educación superior: análisis de contenido de discursos políticos. Praxis & Saber, 8(17), 181-200. https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n17.2018.7206

Pinillo Gómez, J. A. (2024). Factores protectores y conductas de riesgo: un análisis de las implicaciones en el rendimiento académico de adolescentes en Quibdó en 2024 [Tesis de maestría, Universidad Nacional de La Plata]. Memsoria Académica repositorio institucional FaHCE-UNLP. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=tesis&d=Jte2891

Universidad de Cartagena. (s.f.). Políticas. . https://bienestar.unicartagena.edu.co/index.php/politicas

Universidad del Valle. (2024). Estrategia ASES Univalle. https://ases.univalle.edu.co/

Zárate Rueda, R. y Mantilla Pinilla, E. (2014). La deserción estudiantil UIS, una mirada desde la responsabilidad social universitaria. Zona Próxima, (21), 120-133. https://doi.org/10.14482/zp.21.6061

How to Cite

Gómez-Burbano, Z. A., & Torres-Rojas, I. S. (2025). Comprehensive training and university adaptation of students of Law and Social Work, Unicervantes Mocoa campus. Revista UNIMAR, 43(2), 60–74. https://doi.org/10.31948/ru.v43i2.4403

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2025-07-01

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: