Curricular processes and didactic strategies in the initial learning of chemistry: a path towards gamification

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/ru.v42i2.3586

Keywords:

curricular processes, didactic strategies, assessment, chemistry learning, gamification

Abstract

Gamification, an educational strategy that incorporates game elements into the learning process, is emerging as an effective tool to motivate and engage students, especially in challenging components such as chemistry. This study is part of a broader research that aims to design and apply a gamification-based didactic strategy to improve chemistry learning among ninth-grade students during the 2023-2024 school year. Using a qualitative approach, chemistry teachers were interviewed and a socio-critical approach was adopted to consider political, economic and cultural factors in education. Among the findings, it is highlighted that educational standards as well as the use of didactic strategies to teach chemistry are varied; flexible assessments focused on student progress are essential in the learning process. Similarly, difficulties in understanding abstract and mathematical concepts were identified, so it is necessary to address these areas with improvement plans and additional instruction. In this sense, the potential of gamification as an effective educational strategy to motivate and engage students in learning chemistry is highlighted. These findings highlight the importance of constantly adapting pedagogical practices to meet the changing needs of students and improve the quality of chemistry education.

Author Biography

Diana Marcela Burbano Goyes, Universidad de Nariño

Maestrante en Pedagogía, licenciada en Educación Básica con énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental, Universidad de Nariño. Docente del Colegio San Francisco Javier de Pasto

References

Aslan, A., & Zhu, C. (2018). Starting Teachers' Integration of ICT into Their Teaching Practices in the Lower Secondary Schools in Turkey. Journal of Educational Sciences: Theory & Practice, 18(1), 23-45.

Baragash, R. S., Al-Samarraie, H., Alzahrani, A. I., & Alfarraj, O. (2020). Augmented reality in special education: A meta-analysis of single-subject design studies. European Journal of Special Needs Education, 35(3), 382-397. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1703548 DOI: https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1703548

Candela, B. y Viáfara, R. (2017). Aprendiendo a enseñar química. Universidad del Valle.

Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (5.th ed.). Sage publications.

Giroux, H. A. (2022). Pedagogía Crítica, Esperanza y Resistencia en Tiempos Oscuros. Polyphōnía. Revista de Educación Inclusiva Polyphōnía, 6(2), 5-17.

Hernández, S. A., Kraser, R. B. y Pelaez, M. P. (2019, del 8 al 10 de mayo). Química, vida cotidiana y salud en contextos no formales [Memorias]. V Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa en el campo de las Ciencias Exactas y Naturales, Ensenada, Argentina, Universidad Nacional de La Plata. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.11930/ev.11930.pdf

Iglesias-Pradas, S., Hernández-García, Á., Chaparro-Peláez, J., & Prieto, J. L. (2021). Emergency remote teaching and students' academic performance in higher education during the COVID-19 pandemic: A case study. Computers in Human Behavior, 119, 1-18. https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106713 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2021.106713

Jaimes-Ojeda, L. (2017). Propuesta metodológica para la enseñanza de la química en la Educación Media apoyada en el aprendizaje basado en problemas (APB). Revista Perspectivas, 2(2), 6-16. https://doi.org/10.22463/25909215.1310 DOI: https://doi.org/10.22463/25909215.1310

Jaramillo, E., Montaño, M. B. y Guzmán, F. (2021). Estrategias didácticas aplicadas por los docentes en formación de cuarto grado de la Licenciatura en Educación Secundaria con especialidades en Biología y Química que favorecen el desarrollo de habilidades científicas [Ponencia]. 4to Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Formal, Hermosillo, Sonora, México. https://antiguo.conisen.mx/Memorias-4to-conisen/Memorias/1593-354-Ponencia-doc-.pdf

Khan, A., Ahmad, F. H., & Malik, M. M. (2017). Use of digital game based learning and gamification in secondary school science: The effect on student engagement, learning and gender difference. Education and Information Technologies, 22, 2767-2804. https://doi.org/10.1007/s10639-017-9622-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-017-9622-1

Largo, W. A., Zuluaga-Giraldo, J. I., López, M. X. y Grajales, Y. F. (2022). Enseñanza de la química mediada por TIC: Un cambio de paradigma en una educación en emergencia. Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP, 15(2), 261-288. https://doi.org/10.15332/25005421.6527 DOI: https://doi.org/10.15332/25005421.6527

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2016). Derechos básicos de aprendizaje (DBA) en ciencias naturales. MEN. https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-06/DBA_C.Naturales-min.pdf

Navarro, J. A., Vaquero, M., Perea, A. J., Pedrós, G., Martínez-Jiménez, M. del P., & Aparicio, P. (2022). Gamification as a Promoting Tool of Motivation for Creating Sustainable Higher Education Institutions. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(5), 2599. https://doi.org/10.3390/ijerph19052599 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph19052599

Parga, D. y Piñeros-Carranza, G. (2018). Enseñanza de la química desde contenidos contextualizados. Educación Química, 29(1), 55-64. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63683 DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2018.1.63683

Polanco, I. E., Martínez, A. y López, J. (2019). La dirección del experimento químico docente habilidad necesaria en la formación profesional pedagógica de química. Atlante Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/02/experimento-quimico-docente.html

Primera, M. J., Naranjo, C. y Lorduy, D. J. (2022). Enfoque STEM y su contribución a la enseñanza de la química escolar desde la resolución de problemas contextuales. En Memorias 2do Workshop Internacional de Investigación Formativa en Ciencias para Afrontar Tiempos de Cambio (pp. 158-174). Universidad de Córdoba.

Rodríguez, P. D. V. (2021). Evaluación auténtica en la asignatura de química, para el aprendizaje de estequiometría en 1º medio: Porque evaluar es mucho más que poner notas [Tesis de maestría, Universidad del Desarrollo]. Biblioteca UDD. https://repositorio.udd.cl/items/4c90e268-d9fa-4fcc-ae61-6e594182c23f

Sandoval, M. J., Mandolesi, M. E. y Cura, R. O. (2013). Estrategias didácticas para la enseñanza de la química en la educación superior. Educación y educadores, 16(1), 126-138. https://doi.org/10.5294/edu.2013.16.1.8 DOI: https://doi.org/10.5294/edu.2013.16.1.8

Secretaría de Educación Pública (SEP). (2017). Aprendizajes clave para la educación integral: Plan y programas de estudio para la educación básica. SEP.

How to Cite

Burbano Goyes, D. M. (2024). Curricular processes and didactic strategies in the initial learning of chemistry: a path towards gamification. Revista UNIMAR, 42(2), 54–66. https://doi.org/10.31948/ru.v42i2.3586

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2024-07-02

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: