Social Science learning by means of the problematic question

Authors

  • Juana de Dios-Arrieta IE Ezequiel Montero
  • Osvaldo Llamas-Rodríguez Centro Educativo La Florida

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-2-art7

Keywords:

Social Science learning, problematic question, strategies

Abstract

The present article is derived from a research whose objective was to strengthen the learning of Social Sciences by means of the problematic question in the students of the Center of Education La Florida of the municipality Becerril, Cesar. Methodologically, it was located in the post-positivist paradigm, in the pedagogical action research. Its design was deployed in three phases: the first is deconstruction, the second is reconstruction, the third is the evaluation of the effectiveness of the practice. The instruments used were a semi-structured interview and the field journal. The unit of work consisted of 18 eighth grade students. The results expressed that the students were encouraged to think critically, interpret, argue and analyze the 1991 Constitution, which guarantees rights, ensures peaceful coexistence and a just order; then, why is violence a constant in Colombian society? It was concluded that the application of the strategies that supported the problematizing questions helped students to achieve critical thinking through interpretations, analysis and judgments about learning situations related to violence in Colombia.

Author Biographies

Juana de Dios-Arrieta, IE Ezequiel Montero

Magíster en Pedagogía (Universidad Mariana), Licenciatura en Básica Primaria. Énfasis en Educación Artística (Universidad del Atlántico); Docente Titular de la IE Ezequiel Montero. (Corregimiento Hebron, municipio. Astrea Cesar, Colombia)

Osvaldo Llamas-Rodríguez, Centro Educativo La Florida

Magíster en Pedagogía (Universidad Mariana), Historiador (Universidad de Cartagena); Docente Titular del Centro Educativo La Florida (Becerril, Cesar)

References

Almeida, M., Coral, F. y Ruiz, M. (2014). Didáctica Problematizadora para la configuración del Pensamiento Crítico en el marco de la atención a la diversidad. San Juan de Pasto, Colombia: Universidad de Manizales. http://ridum.umanizales.edu.co:8080/jspui/bitstream/6789/1727/1/TESIS%20DE%20GRADO.pdf

Álvarez, C. y González, E. (1999). Lecciones de Didáctica General. Edinalc.

Angulo, O. (29 de enero de 2011). Curiosidades académicas. [Blog]. Lo que debemos saber de las preguntas problematizadoras. http://curiosidadesacademicas.blogspot.com/

Aramis, M. (s.f.). Comprensión y análisis textual. Ciencia, Religión y Filosofía. https://www.superprof.co/estudiante-antropologia-comprension-analisis-textual-ciencia-religion-filosofia.html

Arias, D. (2017). Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias Sociales. Una Propuesta Didáctica. Cooperativa Editorial Magisterio.

Bachelard, G. (2000). La formación del espíritu científico. Contribución a un psicoanálisis del conocimiento objetivo (23.a ed.). Siglo XXI Editores.

Barrios, J. (2008). Educación y verdad. Teoría de la educación, 20, 83-99. https://doi.org/10.14201/985

Córdoba Urbano, D. L. y Marroquín Yerovi, M. (2018). Mejoramiento del rendimiento académico con la aplicación de estrategias metacognitivas para el aprendizaje significativo. Revista UNIMAR, 36(1), 15 - 30. https://doi.org/10.31948/unimar.36-1.1

Dugarte, A. (2006). Repensar en la investigación educativa de la nueva era. Ciencias de la Educación, Año 6, 1(27), 199-108.

Elder, L. y Paul, R. (2002). El arte de formular preguntas esenciales. Basado en Conceptos de Pensamiento Crítico y Principios Socráticos. Foundation for Critical.

Fernández, S. y Rivera, Z. (2009). El paradigma cualitativo y su presencia en las investigaciones de Bibliotecología y la ciencia de la Información. ACIMED 20(3), 6-30.

Freire, P. (1992). Pedagogía de la esperanza. Siglo Veintiuno S.A.

Freire, P. y Faundez, A. (2013). Por una pedagogía de la pregunta. Crítica a una educación basada en respuestas a preguntas inexistentes. Siglo Veintiuno Editores.

González, M. (2008). Propuesta didáctica para la aplicación de la enseñanza basada en problemas. ARTECUBANO Ediciones.

Graves, B. (2000). Discurso Político. Teorías del colonialismo y postcolonialismo: Desconstrucción. Brown University.

Grisolía, M. (2008). Cómo hacer una V de Gowin [Blog]. http://webdelprofesor.ula.ve/humanidades/marygri/CN/2008/08/cmo-hacer-una-v-de-gowin.php

Gualguan, G. (2013). Causas del bajo rendimiento en las áreas de Ciencias Sociales, Ciencias Naturales y Matemáticas en 8°-2 (Tesis de Maestría). Universidad Católica de Manizales. http://repositorio.ucm.edu.co:8080/jspui/bitstream/handle/10839/513/Giovani%20Gualguan%20Luna.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Guba, E. y Lincoln, Y. (2002). Por los rincones. Antología de métodos cualitativos. Editorial Sonora.

Gurdián-Fernández, A. (2007). El Paradigma Cualitativo en la Investigación Socio-Educativa. Investigación y Desarrollo Educativo Regional (IDER).

Gutiérrez, M. (2018). Niveles de disciplina, familia, autoestima y valores escolares. Universidad de Valencia.

Hurtado, N. (28 de abril de 2011). Concepto de pregunta problematizadora. [Blog]. Uniproductivaiera. https://ieracomercio.blogspot.com/2011/04/pregunta-problematizadora.html

Izquierdo, M. (2005). Hacia una teoría de los contenidos escolares. Enseñanza de la ciencia, 23(1), 111-122. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3861

Lapasta, L. (2017). Caracterización de las preguntas formuladas por los docentes de Biología de 2° Año de ESB para la construcción de significados (Tesis de Maestría). Universidad Nacional La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/63156/Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lavilla, L. (2011). La evaluación. Pedagogía Magna, (11), 303-310.

Martínez, A. (2012). Verdades y mentiras sobre la escuela. Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, IDEP.

Novak, J. (1991). Clarify with Concept Maps. Science Teacher, 58(7), 44-49.

Organización de las Naciones Unidas, ONU. (1948). La Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, UNESCO. (2015). La Unesco y la Declaración Universal de Derechos Humanos. https://es.unesco.org/udhr

Ortiz, A. (2015). Didáctica problematizadora y aprendizaje basado en problemas. Distribooks.

Pozo, J. y Gómez, M. (2017). Aprender y enseñar ciencia. Del conocimiento cotidiano al conocimiento científico. Ediciones Morata.

Restrepo, B. (2006). Una Variante Pedagógica de la Investigación-Acción Educativa. Revista Iberoamericana de Educación. OEI. pp. 1681-5653

Sánchez, I. (2017). Aprendizaje basado en preguntas y su impacto en las estrategias de aprendizaje en Física. X Congreso Internacional sobre Investigación en Didácticas de las Ciencias. Universidad del Bio Bio. Santiago de Chile.

Stone, M. (1999). La enseñanza para la comprensión. Vinculación entre la investigación. Editorial Paidós.

Tayupe, Á. (2009). La investigación social; paradigmas y métodos. https://www.monografias.com/trabajos75/investigacion-social-paradigmas-metodos/investigacion-social-paradigmas-metodos2.shtml

Valera, G. y Madriz, G. (2015). Las preguntas en la enseñanza de las Ciencias Humanas. Un estudio ecológico de aula universitaria. OEI - Revista Iberoamericana de Educación, 1-25.

Vargas, Z. (2009). La investigación aplicada: una forma de conocer las realidades con evidencia científica. Revista Educación, 33(1), 155-165. https://doi.org/10.15517/revedu.v33i1.538

Vogt, E., Brown, J. e Isaacs, D. (2017). El arte de las preguntas poderosas: Ingenio catalizador, Innovación, y acción. Biblioteca Asocam.

Wagensberg, J. (2007). El error no es una vergüenza; en ciencia es una herramienta. Ibermática.

How to Cite

de Dios-Arrieta, J., & Llamas-Rodríguez, O. (2020). Social Science learning by means of the problematic question . Revista UNIMAR, 38(2), 173–198. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-2-art7

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-12-09

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: