Restorative Practices in Reeducation Institutions

Authors

  • Gelber Yecid Roa-Pinto

DOI:

https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-2-art6

Keywords:

justice restorative, restorative practices, reeducation, responsibility

Abstract

Restorative practices in re-education institutions are one more way to enrich the re-educational pedagogical
process and complement it from the perspective of restorative care. To achieve this, for pedagogues
it is necessary to approach and understand a possible concept of justice with a restorative approach in
the context of adolescent offenders of criminal law, as well as the way to accompany, strengthen and
consolidate strategies that tend to empower and recognize in the young person the responsibility that he
has to change, for himself, his lifestyle, accepting himself as an active part of a family and a community,
guarantor of his rights and obligations. This research is qualitative, ethnographic; the participants were a
group of pedagogues linked to a re-education institution; the objective was to identify the sense of justice
and restorative practices through their description, categorization and analysis. Significant results were
obtained such as the description of the sense of justice evidenced in the institution, the eminent human
aspect that restorative justice entails, the identification of 14 restorative practices that revolve around three
application dimensions: repairing the damage to oneself, to the family and society. Likewise, other strategies
that complement these practices are described. The system of criminal responsibility for adolescents is
strengthened with the interaction, restorative practices and participation of the actors in the joint search
for durable and specialized mechanisms that contribute to the effectiveness of both re-educational and
restorative processes and, with them, to change and transformation of this vulnerable population

Author Biography

Gelber Yecid Roa-Pinto

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Especialista en adicciones, Universidad católica Luis Amigó; Licenciado en Pedagogía Reeducativa y Filosofía, Fundación universitaria Luis Amigó.

References

Aristóteles. (1959). Ética A Nicómaco. Clásicos Políticos

Bórquez, R. (2006). Pedagogía crítica. Editorial Trillas.

Britto, D. (Noviembre de 2007). ¿Es restaurativa la Ley Penal Juvenil? Polisemia, No. 5. Enero - junio de 2008. Ponencia llevada a cabo en VI Congreso Iberoamericano de Psicología Jurídico. Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá.

Britto Ruiz, D. (2010). Justicia Restaurativa. Reflexiones sobre la experiencia de Colombia. Universidad Técnica Particular de Loja.

Brunero, M. (1995). Justicia y/o Libertad. Ensayo de ética teológica. San Pablo.

Caro, S. (2015). Sistema de Responsabilidad Penal para Adolescentes en el marco de la Justicia Restaurativa. Summa Iuris, 3(1), 150-183.

Cea D’Ancona, M.Á. (1996). Metodología Cuantitativa: Estrategias y Técnicas de Investigación social. Editorial Síntesis.

Congreso de la República de Colombia. (2004). Ley 906 de agosto 31 “por la cual se expide el Código de Procedimiento Penal”. Recuperada de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0906_2004.html

Congreso de la República de Colombia. (2006). Ley de Infancia y Adolescencia. Ley 1098 “por la cual se expide el Código de la Infancia y la Adolescencia”. Recuperada de https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/ley_1098_2006.htm

Congreso de la República de Colombia. (2013). Ley de Convivencia Escolar. Ley 1620 (15 de marzo) “por la cual se crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar”. Recuperada de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-322486.html?_...1

Congreso de la República de Colombia. (2014). Ley 1732 del 1 de septiembre de 2014 “por la cual se establece la cátedra de la paz en todas las instituciones educativas del país”. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1732_2014.html

Cortés, A., Torres, A. López, W., Pérez C. y Pineda, C. (2016). Comprensiones sobre el perdón y la reconciliación en el contexto del conflicto armado colombiano. Psychosocial Intervention, 25(1). https://doi.org/10.1016/j.psi.2015.09.004

Cortina, A. (1996). El mundo de los valores. Ética mínima y educación. Editorial El Búho.

Dworkin, R. (2012). El imperio de la Justicia. Editorial Gedisa S.A.

Freire, P. (2012). Pedagogía del oprimido (Trad. Jorge Mellado) (2.a ed.). Editorial Siglo XXI.

Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa. Ediciones Morata.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Ilarduia, J. (1994). El proyecto personal como voluntad de autenticidad. Editorial ESET.

López, M. (1999). Grandes ejes temáticos de la pedagogía reeducativa. Cátedra Luis Amigó.

Liszt, F. (1999). Tratado de derecho penal (2.a ed.). Biblioteca Jurídica de Autores Españoles y Extranjeros.

Maldonado, C. (1999). Hacia una fundamentación filosófica de los derechos humanos. Arango Editores.

Márquez, A. (2007). La justicia restaurativa versus la justicia retributiva en el contexto del sistema procesal de tendencia acusatoria. Prolegómenos derecho y valores, 10(20), 201-212.

Marshall, C., & Rossman, B. (1989). Design qualitative research. Sage Editorial.

Mejía, M. (2012). Justicia restaurativa y principio de oportunidad en el sistema de responsabilidad penal juvenil: hacia la reconciliación con la víctima en el marco del conflicto armado. Iter Ad Veritatem, (10), 85-110.

Mill, J.S. (1859). Sobre la Libertad. Editorial Aguilar.

Mill, J.S. (1984). El Utilitarismo – The Science of Logic. Book VI, Chapter XII (Trad. Esperanza Guisán). Alianza Editorial.

Ministerio de Justicia y del Derecho. (2015). Sistema de responsabilidad penal para adolescentes, hacia la protección integral y la justicia restaurativa. Ministerio de Justicia y del Derecho.

Ministerio de Justicia y del Derecho. (2017). Diagnóstico y lineamientos de Política para la aplicación de la justicia juvenil restaurativa en Colombia. Ministerio de Justicia y del Derecho y Organización Internacional para las Migraciones (OIM).

Ministerio de Justicia y del Derecho. (2018). Guía Metodológica para la implementación del programa de Justicia Juvenil Restaurativa. Dirección de Política Criminal y Penitenciaria, Organización Internacional para las Migraciones (OIM).

Mir, S. (2003). Introducción a las bases del derecho penal. Euros Editores.

Naranjo, M. (2006). Teoría Constitucional e Instituciones Políticas. Editorial Temis S.A.

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2006). Manual sobre Programas de Justicia Restaurativa. Naciones Unidas.

Platón. (1997). La República. Editorial Panamericana.

Puerta, I. (2016). Movimientos Restauradores en la Escuela. En: La escuela territorio de alteridad y vínculo. Memorias del Seminario No. 24, (pp. 99-124). Medellín: Fundación CONFIAR

Rawls, J. (1971). Teoría de la Justicia (Trad. María Dolores González). University Press.

Rawls, J. (2002). La justicia como Equidad (Trad. Andrés de Francisco). Editorial Paidós.

Rodríguez, L. (2012). Análisis de la Justicia Restaurativa en materia de responsabilidad penal para adolescentes en Colombia. Anuario de Psicología Jurídica, (22), 25-35. https://doi.org/10.5093/aj2012a3

Sampedro, J. (2010). La justicia restaurativa: una nueva vía, desde las víctimas, en la solución al conflicto penal. Revista Colombiana de Derecho Internacional, (17), 87-123.

Sánchez, L. (1992). Cosmovisión. Fundación Universitaria Luis Amigó.

Sandel, M. (2011). Justicia ¿Hacemos lo que debemos? (Trad. Juan Pedro Campos Gómez). Editorial Debate.

Sen, A. (2010). La idea de justicia (Trad. Hernando Valencia). Taurus.

Vázquez, O. (2015a). Manual de Herramientas en Prácticas y Justicia Restaurativa. Observatorio Internacional de Justicia Juvenil.

Vázquez, O. (2015b). Guía metodológica de aplicación de prácticas y justicia restaurativa en las sanciones privativas y no privativas de libertad en el sistema de responsabilidad penal para adolescentes en Colombia. Observatorio Internacional de Justicia Juvenil.

Wachtel, T. (2013). Definiendo qué es restaurativo. Instituto Internacional de Prácticas Restaurativas.

Zaffaroni, R. (1998). Tratado de derecho penal. Parte general. Editorial Ediar.

Zehr, H. (2010). El pequeño libro de la Justicia Restaurativa. Good Books and Centro Evangélico Mennonita de Teología Asunción (CEMTA).

Zehr, H. (2017). Justicia Restaurativa. Good Books.

How to Cite

Roa-Pinto, G. Y. (2020). Restorative Practices in Reeducation Institutions. Revista UNIMAR, 38(2), 143–170. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar38-2-art6

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-10-30

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views