JovenTIC classroom project: a comparative study

Authors

  • Ever Antonio Chamorro Jurado Institución Educativa Municipio de Mallama
  • Gloria Amparo Thomé Ponce Institución Educativa Técnico San Juan Bautista
  • Nilson Guido Vargas Córdoba Institución Educativa Técnica Comercial Pangús

Keywords:

pedagogy, classroom project, ICT, use and appropriation of the technology

Abstract

This work was created in 2011, with the accompaniment of Computers for Schools program, an organization that donates computers to public educational institutions. Some classroom projects were created to facilitate the development of skills in technology, highlighting among them, ‘JovenTIC’, implemented in the Educational Institutions: Technical San Juan Bautista, Technical and Commercial Pangús and Mallama Municipality. The diagnosis revealed the initial skills of sixth graders of the three institutions, also proven in a meeting with focus groups. These data led the construction of a JovenTIC workshop in three stages: personal use, academic use and ownership. The workshop was applied in four months, was evaluated and a strategy was proposed for strengthening the competencies of higher difficulty. The process was focused on “use and appropriation” based on the guide 30 of the Ministry of National Education of Colombia.

Author Biographies

Ever Antonio Chamorro Jurado, Institución Educativa Municipio de Mallama

Magíster en Pedagogía; Licenciado en Informática. Docente Provisional Institución Educativa Municipio de Mallama, casco urbano de Piedrancha, municipio de Mallama, Nariño, Colombia.

Gloria Amparo Thomé Ponce, Institución Educativa Técnico San Juan Bautista

Magíster en Pedagogía; Ingeniera de Sistemas. Docente Institución Educativa Técnico San Juan Bautista, casco urbano Sotomayor, municipio de Los Andes, Nariño, Colombia.

Nilson Guido Vargas Córdoba, Institución Educativa Técnica Comercial Pangús

Magíster en Pedagogía; Ingeniero de Sistemas. Docente Tutor “Todos a Aprender “Ministerio de Educación Nacional; docente Institución Educativa Técnica Comercial Pangús, vereda Campo Bello, municipio de Los Andes, Nariño, Colombia.

References

Anaya, S., Hernández, M. y Hernández, U. (2010). Crear y Publicar con las TIC en la Escuela: una Propuesta Educativa desde la Cultura Libre. En: Memorias del Sexto Encuentro en Línea de Educación, Cultura y Software Libres. México: Instituto de Investigaciones Económicas, Proyecto de investigación Psicoeducativa y Biné: La Comunidad Académica en Línea.

Cabero, J. (2007a). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: McGraw-Hill.

Cabero, J. (2007b). Tecnología Educativa. Madrid: McGraw-Hill.

Chumpitaz, L., García, M., Sakiyama, D. y Sánchez, D. (2005). Informática aplicada a los procesos de enseñanza-aprendizaje. Cuaderno No. 7.México D.F. Fondo editorial PUCP.

Díaz, F. (2002). Estrategias para el aprendizaje significativo: Fundamentos, adquisición y modelos de intervención. En: F. Díaz y G. Hernández, Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista (pp. 231-249). México:McGraw-Hill.

Hall, B. (2001). Claves para embarcarse en el aprendizaje electrónico. Gestión, 6(5), 84-88.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw-Hill.

Ministerio de Educación Nacional (MEN) y la Asociación Colombiana de Facultades de Educación (Ascofade). (2008). Ser competente en Tecnología ¡una necesidad para el desarrollo!. Serie Guías No. 30. Colombia: MEN.

Paz, O. (2009). Alternativas y desafíos de las TIC en el medio rural: Apuntes con base en el contexto colombiano. Colnodo, uso estratégico de Internet para el desarrollo. Recuperado de www.colnodo.apc.org/documento.shtml?apc=f-xx-1-&x=179

Ramírez, A. (2005). Reseña de “Estrategias docentes para un aprendizaje significativo” de Frida Díaz Barriga Arceo y Gerardo Hernández Rojas. Tiempo de Educar, 6(12), 397-403.

How to Cite

Chamorro Jurado, E. A., Thomé Ponce, G. A., & Vargas Córdoba, N. G. (2015). JovenTIC classroom project: a comparative study. Revista UNIMAR, 33(2), 41–54. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/unimar/article/view/1097

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2015-08-05

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: