Teaching geography: didactic strategies for the visually impaired community at primary school level
DOI:
https://doi.org/10.31948/rc.v32i2.4705Keywords:
inclusive education, teaching, geography, visual impairment, tactile maps, learning community, teaching kitAbstract
This article examines the results of an educational practice developed at the Institución Educativa La Asunción in Tello, Huila, which focused on teaching inclusive geography to visually impaired students. The research adopted a qualitative approach, based on a needs assessment, which enabled the design and implementation of innovative strategies, such as interactive workshops and an educational kit. The resources, which included tactile maps, relief materials, and audio descriptions, were designed to promote multisensory learning and spatial understanding. The methodology included diagnostic and summative workshops, observations, and interviews to evaluate the effectiveness of the strategies. The results highlight increased student participation and autonomy in geography learning among those with visual impairments, as well as the importance of adapting educational resources to ensure their access to knowledge. This study emphasizes the challenges of inclusive education and the importance of initiatives that promote equity and skill development for all students, regardless of ability. Inclusion transforms education and enriches the learning experience for the entire educational community.
Author Biographies
Juan Pablo Córdoba Bastidas, Colegio Anglocanadiense de Neiva
Licenciado en Ciencias Sociales, Universidad Surcolombiana. Auxiliar Investigación grupo IPES en proyectos de educación e historia. Coordinador semillero Investigación Nous
José Lisardo Mejía Puentes, La Surcolombiana
Estudiante Licenciatura en Ciencias Sociales, Universidad Surcolombiana. Auxiliar Investigación grupo IPES en proyectos de educación e historia. Coordinador semillero de investigación EIRENE PAZ
References
Cavalheiro Crittelli, B., Guridi, V. M., Rodríguez Chaves Domínguez, C. y Pires de Camargo, E. (2024). Saberes docentes y educación inclusiva en la confección de recursos didácticos de ciencias. Enseñanza de las Ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 42(1), 85-103. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5957 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5957
De la Torre-Quiñonez, Y. y Duarte-Salavarria, R. (2021). Talleres interactivos, una herramienta para educar en valores en la escuela de educación básica "Leonardo R. Aulestia". 593 Digital Publisher CEIT, 6(4), 73-87. https://doi.org/10.33386/593dp.2021.4.539 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2021.4.539
Escalona, J., Cuadros, J. y Ramírez, J. (2024). Educación inclusiva ¿mito o realidad? Conocimiento, Investigación y Educación CIE, 2(19), 82-90. https://doi.org/10.24054/cie.v2i19.3254 DOI: https://doi.org/10.24054/cie.v2i19.3254
Flores-Vallejo, A. L., Vargas-Rodríguez, G. I., Obaya-Valdivia, A. E., Favela-Zavala, C. E., Lima-Vargas, A. E.y Vargas-Rodríguez, Y. M. (2023). Estudios de caso en la enseñanza aprendizaje de la tabla periódica utilizando material con formato accesible y táctil en estudiantes con discapacidad visual. Educación Química, 34(1), 156-175. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2023.1.82574 DOI: https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2023.1.82574
García Llamas, J. J. y Gómez López, L. F. (2019). Compensación sensorial y desarrollo de mapas mentales para la orientación y movilidad autónoma de niños ciegos. Sinéctica, (53), 1-25. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2019)0053-008 DOI: https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2019)0053-008
Gómez Torres, J. y Recio Molina, P. P. (2021). Didáctica de las representaciones geográficas: un acercamiento necesario en la escuela cubana. VARONA, (72), 46-50. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n72/1992-8238-vrcm-72-46.pdf
Llanos, S. F., Cobo, I. D., González, V. C., Montoya, T. V. y Rojas, L. C. (2024). Educación inclusiva desde la discapacidad visual: estrategias orientadoras para el profesorado en formación de la primera infancia. Revista Boletín Redipe, 13(4), 76-99. https://doi.org/10.36260/rbr.v13i4.2112 DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v13i4.2112
Mendieta Izquierdo, G. M. (2015). Informantes y muestreo en investigación cualitativa. Revista Investigaciones Andina, 17(30), 1148-1150. https://revia.areandina.edu.co/index.php/IA/article/view/65
Mendieta Ocampo, J. A., Marín Montoya, G. M. y Chaparro Giraldo, S. A. (2023). Evolución curricular de las ciencias sociales en Colombia: impacto en la enseñanza de la geografía escolar. Actualidades Pedagógicas, 1(80), e1608. https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss80.6 DOI: https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss80.6
Mujica López, Á., Arenas, A., Rosales-Veítia, J. A. y Ballesteros Arenas, L. (2022). Estrategias didácticas para la enseñanza de la geografía en instituciones de educación básica. Revista Andina de Educación, 6(1), e000614. https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.4 DOI: https://doi.org/10.32719/26312816.2022.6.1.4
Ocampo-González, A. (2023). Descolonizar la educación inclusiva, producir otros hábitos mentales. Folios, (57), 229-245. https://doi.org/10.17227/folios.57-16793 DOI: https://doi.org/10.17227/folios.57-16793
Parra Dussan, C. (2011). Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana. Revista Educación y Desarrollo Social, 5(1), 139-150. https://doi.org/10.18359/reds.897
Pérez Riobello, A. (2008). Merleau-Ponty: percepción, corporalidad y mundo. Eikasía Revista de Filosofía, (20), 197-220. https://doi.org/10.57027/eikasia.20.558 DOI: https://doi.org/10.57027/eikasia.20.558
Pérez, E., Ribeiro, W. y Sena, C. R. (2019). Métodos y técnicas para la construcción de símbolos táctiles hacia una cartografía inclusiva. Revista Cartográfica, (99), 107-124. https://doi.org/10.35424/rcarto.i99.588 DOI: https://doi.org/10.35424/rcarto.v0i99.588
Pinto Soto, J. (2012). Cartografía táctil: "fundamental para el discapacitado visual". https://icaci.org/files/documents/wom/18_IMY_WoM_es.pdf
Portela Fontán, A., Castell Villanueva, J. y Martín-Piñol, C. (2024). La maleta didáctica en educación formal: un recurso versátil para la enseñanza-aprendizaje en el aula. Cabás. Revista Internacional Sobre Patrimonio Histórico-Educativo, (31), 12-31. https://doi.org/10.1387/cabas.26215 DOI: https://doi.org/10.1387/cabas.26215
Pulgarín Silva, M. R. (2017). La didáctica de la geografía: una preocupación reciente en el contexto de la enseñanza de la geografía colombiana. Boletim Paulista de Geografía, (90), 77-96. https://publicacoes.agb.org.br/boletim-paulista/article/view/808
Quispe Choque, M. E., Concha Abarca, J. y Quispe Choque, M. (2023). Actitud del docente en la educación inclusiva. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(27), 239-253. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.510 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.510
Raifur Rossi, D. (2013). La geografía en el aula: retos para una experiencia de enseñanza inclusiva. Integración: Revista Digital sobre Discapacidad Visual, (62), 99-121. https://psykebase.es/servlet/articulo?codigo=5831058
Ramírez Acosta, J. I., Pulgarín Silva, M. R. y Pimienta Betancur, A. (2024). Conceptos que componen las propuestas de enseñanza de la geografía integrada en las ciencias sociales escolares. Entorno Geográfico, (27), e23113081. https://doi.org/10.25100/eg.v0i27.13081 DOI: https://doi.org/10.25100/eg.v0i27.13081
Romero-Coronel, K. F., Álvarez-Mora, M. C. y Andino-Sosa, I. A. (2023). Educación inclusiva: una mirada a los avances en el nivel inicial. Inclusión y Desarrollo, 10(1), 7-18. https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.10.1.2023.7-18 DOI: https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.10.1.2023.7-18
Strina Juliasz, P. C. y Castreghini de Freitas, M. I. (2012). Representações gráficas e mapas táteis: um estudo sobre a apreensão de temas afro-brasileiros por alunos com deficiência visual». Biblio 3w: Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 17, https://raco.cat/index.php/Biblio3w/article/view/250958
Toala Monge, M. E. y Rodríguez Zambrano, A. D. (2024). Discapacidad visual e inclusión escolar: una revisión sistemática con PRISMA y VOSviewer. Ibero-American Journal of Education & Society Research, 4(1), 23-30. https://doi.org/10.56183/iberoeds.v4i1.649 DOI: https://doi.org/10.56183/iberoeds.v4i1.649
Torres-Lara, K. L., Montes-Párraga, J. F., González-Barona, V. B. y Peñaherrera-Larenas, M. F. (2021). Técnicas e instrumentos de evaluación como herramienta para el cumplimiento de los resultados de aprendizaje. Polo del Conocimiento, 6(12), 776-785. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8219284
Vélez-Miranda, M. J., San Andrés Laz, E. M. y Pazmiño-Campuzano, M. F. (2020). Inclusión y su importancia en las instituciones educativas desde los mecanismos de integración del alumnado. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 5(9), 5-27. https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.554 DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v5i9.554
Villamizar Acevedo, G. (2024). Kurt Lewin: teoría de campo, investigación acción y educación. Ciencia y Educación, 8(1), 79-86. https://doi.org/10.22206/ciened.2024.v8i1.pp79-86 DOI: https://doi.org/10.22206/ciened.2024.v8i1.pp79-86
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Criterios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)

| Article metrics | |
|---|---|
| Abstract views | |
| Galley vies | |
| PDF Views | |
| HTML views | |
| Other views | |





