Estratégia pedagógica para promover a cultura do empreendedorismo na Instituição Educacional Municipal Ciudad de Pasto
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.1-art3Keywords:
entrepreneurship factors, student characteristics, pedagogical strategiesAbstract
This study aims to identify the factors that make it possible to promote the culture of entrepreneurship. For this, it is necessary, in the first instance, to investigate the factors of entrepreneurship, to contrast the information and characterize seventh-grade students, through an instrument subject to expert judgment that, in addition, will also be applied to teachers and parents, since teachers will be in charge of implementing the pedagogical strategy to promote the culture of entrepreneurship. Parents play a fundamental role since they will be responsible for helping their children in activities related to promoting the culture of entrepreneurship within the educational institution. In the second instance, with the information collected, various pedagogical strategies will be
designed to promote the culture of entrepreneurship, which will be very useful,
as long as they are implemented in the Ciudad de Pasto Municipal Educational
Institution. This study is part of a mixed methodology: quantitative –surveys–
and qualitative –interviews–.
Author Biography
Andrés Mauricio Nacaza Enríquez, Institución Educativa Genaro León
Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Profesional en Administración de Negocios Internacionales, Universidad Mariana.
References
Alonso, R., León, A. y Jiménez, J. (2018). Actitud de los padres hacia la posibilidad de emprendimiento de sus hijos. Factores vinculados. Contextos Educativos. Revista de Educación, (22), 97-110. https://doi.org/10.18172/con.3390
Barrón E. y Ruiz, L. (2017, del 27 al 29 de septiembre). Panorama global del emprendimiento social: Factores institucionales y culturales [Memoria]. XXII Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática, Asociación Nacional de Facultades y Escuela de Contaduría y Administración, Ciudad de México.
Bastidas, J., Giraldo, M. y Bent, N. (2021). Relación entre percepción de la corrupción y cultura en Colombia [Tesis de pregrado, Universidad Pontificia Bolivariana]. Repositorio UPB. http://hdl.handle.net/20.500.11912/8660
Borrayo, C., Zepeda, A. y Delgado, B. (2019). Cultura emprendedora en jóvenes universitarios de Guadalajara, México. Revista de Ciencias Sociales, 25(3), 72-87. https://doi.org/10.31876/rcs.v25i3.27358
Díaz, F. y Radrigán, M. (2018). Actitudes hacia el emprendimiento: El caso de estudiantes universitarios chilenos y españoles. Ciriec- España, Revista de Economía Pública, social y Cooperativa, 94, 11-30. https://doi.org/10.7203/CIRIEC-E.94.12668
Méndez, J. A. (2019). Factores socioculturales que influyen en emprendimientos sostenibles [Trabajo de especialización, Universidad Militar Nueva Granada]. RI UMNG. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/32058
Millán, A. y Herreño, M. (2018). Identificación de las dimensiones culturales de Hofstede que indicen en la intención emprendedora de los estudiantes de la Facultad de Ciencias Administrativas y Financieras de la EAM [Tesis de maestría, Universidad de Quindío]. Repositorio digital. https://bdigital.uniquindio.edu.co/handle/001/5585?show=full
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2010). La cultura del emprendimiento en los establecimientos educativos. MEN. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-287822_archivo_pdf.pdf
Muñoz, M. y Valverde, J. (2020). Feria empresarial: una estrategia didáctica para fortalecer la cultura del emprendimiento. Revista Criterios, 27(1), 189-216. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/27.1-art9
Navarro, G. T., Bayona, J. A. y Pacheco, C.A. (2020). Competencias emprendedoras y formación para el emprendimiento en instituciones de educación media. Revista Espacios, 41(11), 3-16. http://www.1.revistaespacios.com/a20v41n11/a20v41n11p03.pdf
Niño, V. (2011). Metodología de la Investigación. Ediciones de la U. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w24802w/Nino-Rojas-Victor-Miguel_Metodologia-de-la-Investigacion_Diseno-y-ejecucion_2011.pdf
Torroba, L. (2014). Factores clave en el desarrollo del emprendimiento [Tesis de pregrado, Universidad Pontificia Comillas]. Repositorio Comillas. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/61
Velandia, L. y Velásquez, P. (2018). Factores que los emprendedores tienen en cuenta al momento de abrir su negocio en el sector gastronómico [Tesis de pregrado, Universidad El Bosque]. Repositorio digital. http://hdl.handle.net/20.500.12495/3604
Villota, C. (2017). Caracterización de la cultura del emprendimiento en las instituciones de educación municipal del sector rural del municipio de Pasto [Tesis de maestría, Universidad Abierta y a Distancia]. Repositorio institucional. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/13469
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |