Children Subject Of Rights: A Possible Mapping Of The Issue

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art11

Keywords:

subject of rights, childhood, social group, legislation

Abstract

The main objective of this review article is to outline some fundamental conceptual elements that encompass the topic “children are subjects of rights”. This is a document that is the result of a review of the state of the art on the subject mentioned. The exercise is based on the bibliographic review and identification of 50 sources in indexed journals located in databases such as: Scielo, Redalyc, Publindex, Scopus, Ebsco, Dialnet, Doaj and Latindex, which were subjected to a rigorous analysis and systematization that would allow the construction of a possible recent theoretical scaffolding.

In this way, it is intended to make an approach to the reality of childhood, recognizing that this social group is at a disadvantage to carry out actions that allow them to claim their own rights. Often, adults, having different conceptions about childhood, are unaware of the importance of this group of human beings and their fundamental role in the social fabric. Therefore, they need adults to be their spokespersons and advocate for their needs. However, it is understood that as children grow older, their ability to become social actors in defense of their own rights also increases

Author Biographies

Lorena Cardona Alarcón, Fundación Universitaria del Área Andina

Candidata a Doctora en Literatura de la Universidad Tecnológica de Pereira. Docente e Investigadora de la Facultad de Educación de la Fundación Universitaria del Área Andina. Integrante del Grupo de Investigación Kompetenz de la misma Facultad

Verónica Gutiérrez Giraldo

Estudiante del Programa de Licenciatura en Pedagogía Infantil de la Fundación Universitaria del Área Andina. Asistente de investigación del proyecto Infancias y Juventudes: comprensión de sentidos y subjetividades desde territorios socioculturales diversos. Fase II.

References

Ahualli, M., Cacace, A. y Buzón, M. J. (2015). Espacios amigables para los niños. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, UNICEF. https://doi.org/ISBN: 978-92-806-4682-5

Alianza por la Niñez. (2012). Recursos para la infancia y la adolescencia: una prioridad a nivel territorial. https://es.slideshare.net/alianzaporlaninez/recursos-para-la-infancia-y-la-adolescencia

Alzate, L. C., Valencia, M. P. y Correa, K. L. (2012). Una mirada a la infancia desde la Pedagogía Crítica Latinoamericana [Tesis de Pregrado, Universidad de San Buenaventura]. https://bibliotecadigital.usb.edu.co/server/api/core/bitstreams/03aaa495-e3ef-4f65-aa6d-7b590ce9ea36/content

Alzate, M. (2002). Concepciones e imágenes de la infancia. Revista Ciencias Humanas, (28), 1-13.

Arias, B. (2017). La infancia como sujeto de derechos. Un análisis crítico. Ratio Juis, 12(24), 127-142. https://doi.org/10.24142/raju.v12n24a6

Berger, K. (2007). Psicología del Desarrollo: Infancia y adolescencia (7.a ed.). Editorial Médica Panamericana.

Calarco, J. (2006). La representación social de la infancia y el niño como construcción. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL001729.pdf

Calderón, D. (2015). Los niños como sujetos sociales. Notas sobre la antropología de la infancia. Nueva Antropología, 28(82), 125-140.

Casas, F. (1998). Infancia: perspectivas psicosociales. Paidós.

Chica, M. F. y Rosero, A. L. (2012). La construcción social de la infancia y el reconocimiento de sus competencias. Itinerario Educativo, 26(60), 75-96. https://doi.org/10.21500/01212753.1401

Comisión Interamericana de Derechos Humanos (CIDH). (2017). Hacia la garantía efectiva de los derechos de los niños, niñas y adolescentes: Sistemas Nacionales de Protección. http://www.oas.org/es/cidh/informes/pdfs/nna-garantiaderechos.pdf

Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación (Conapred). (2011). Encuesta Nacional sobre discriminación en México 2010. http://www.conapred.org.mx/documentos_cedoc/Enadis-2010-RG-Accss-002.pdf

Delors, J. (1996). Los Cuatro Pilares de la Educación. En La educación encierra un tesoro (pp. 91-103). El Correo de la Unesco.

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2011). Elementos básicos del Estado colombiano. Guía para autoridades territoriales y ciudadanía. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Desarrollo%20Territorial/Guia%20Elementos%20Basicos%20Estado.pdf

Duflos, M. T. (1972). Chombart de Lauwe, M. J., Un monde autre : l'enfance. De ses représentations à son mythe. Revue Française de Sociologie, 13(1), 140-141. https://doi.org/10.2307/3320465

Ferrer, J. (2019). Estado del arte alrededor de los derechos de la infancia y la adolescencia. Universidad UNAD.

Figueroa, C. (2017). Ciudadanía de la niñez? Hallazgos de investigación sobre el movimiento por una cultura de derechos de la niñez y adolescencia en Chile. Última decad, 24(45), 118-139. https://doi.org/10.4067/S0718-22362016000200007

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2006). Convención sobre los derechos del niño. Nuevo Siglo.

Gallego-Henao, A. M. (2015). Participación infantil... Historia de una relación de invisibilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(1), 151-165. https://doi.org/10.11600/1692715x.1318060514

Giménez, G. (2004). Culturas e identidades. Revista Mexicana de Sociología, 66(Especial), 77-99. https://doi.org/10.2307/3541444

Gómez, M. (2018). Las implicancias de considerar al niño sujeto de derechos. Revista de Derecho (UCUDAL), 14(18), 117-337. https://doi.org/10.22235/rd.v18i2.1703

Gómez-Mendoza, M. A. y Alzate-Piedrahíta, M. V. (2014). La infancia contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 12(1), pp. 77-89. https://doi.org/10.11600/1692715x.1213040513

Halliday, M. (1979). El lenguaje como semiótica social; la interpretación social del lenguaje y del significado. Fondo de Cultura Económica.

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF). (2015). Índice de derechos de la niñez (IDN) en Colombia 2011. https://www.icbf.gov.co/system/files/indice_de_derechos_de_la_ninez_idn_compressed.pdf

Jaramillo, L. (2007). Concepciones de infancia. Revista Zona Próxima, (8), 108-123. https://doi.org/10.14482/zp.08.658.44

Llobet, V. (2006). Las políticas sociales para la infancia vulnerable. Algunas reflexiones desde la Psicología. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(1). https://doi.org/ISSN 2027-7679

Maturana, H. y Vignolo, C. (2001). Conversando sobre educación. Revista Perspectivas, 4(2), 249-266.

Muñoz, D. A. (2014). La relación pedagogía y política en la obra de Paulo Freire: hacia una filosofía crítica de la educación en América Latina. Ratio Juris, 9(18), 177-206. https://doi.org/10.24142/raju.v9n18a8

Naciones Unidas. (2002). Recopilación de instrumentos internacionales. https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/Publications/Compilation1sp.pdf

Naciones Unidas CEPAL. (2020). Ciudadanía infantil: los espacios públicos como punto de partida para ciudades inclusivas. https://www.cepal.org/es/notas/ciudadania-infantil-espacios-publicos-como-punto-partida-ciudades-inclusivas

Naciones Unidas Derechos Humanos Oficina del Alto Comisionado OHCHR. (s.f.). ¿Qué son los derechos humanos? https://www.ohchr.org/es/what-are-human-rights#:~:text

Observatorio del Bienestar de la Niñez e Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF). (2015). Índice de Derechos de la Niñez (IDN) en Colombia 2011-2013. https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/libro_indice_web.pdf

Ochoa, A. (2010). Infancia y calidad de vida: factores de la dimensión social que contribuyen a la calidad de vida de la primera infancia en estratos alto, medio y bajo de la ciudad de Medellín. Universidad de San Buenaventura.

O'Neill, O. (2004). Los derechos de los niños y las vidas de los niños. En Derechos de los niños. Una contribución teórica (pp. 77-106). Distribuciones Fontamara.

Pérez, A. (2010). El cambio de mentalidad colectiva: renacimiento, humanismo, reforma y contrarreforma. Proyecto Clío, (36).

Poole-Derqui, D. (2008). Bien común y derechos humanos. Persona y Derecho, 59, 97-133. https://doi.org/10.15581/011.31756

Puerto, J. (1980). La práctica psicomotriz. Apuntes para comprender la evolución de la atención de la infancia. Ediciones Jaime Aljibe.

Rodríguez, I. (2007). Para una sociología de la Infancia: Aspectos teóricos y metodológicos. CIS.

Sanchidrián, C. y Ruiz, J. (Coord.). (2010). Historia y perspectiva actual de la educación infantil. Graó.

Sánchez, A. M. (2018). La vida infantil en la edad media. Revista Anahgramas, (5), 190-235. https://doi.org/10.21071/ahgm.v0iV.12211

Satriano, C. (2008). El lugar del niño y el concepto de infancia. Extensión digital (3), 34-67.

Suárez, P. A. y Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño. Una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Psicoespacios, Revista virtual de la institución universitaria de Envigado, 12(20), 173-198. https://doi.org/10.25057/21452776.1046

Vargas, L. M. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53.

Wellman, C. (2004). El crecimiento de los derechos del niño. En Derechos de los niños. Una contribución teórica (pp. 39-59). Distribuciones Fontamara.

How to Cite

Cardona Alarcón, L., & Gutiérrez Giraldo, V. (2023). Children Subject Of Rights: A Possible Mapping Of The Issue. Revista Criterios, 30(2), 162–174. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/30.2-art11

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artículo de revisión

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views