Environmental focus in the mass media in Colombia. Cases of Caracol and RCN News

Authors

  • Kelly Yohanna Martínez-Bautista
  • Dalia Jeraldin Caballero-Ramírez
  • Yamile García-Avendaño

DOI:

https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art8

Keywords:

Environment, news, focus environmental, media

Abstract

The different environmental studies carried out by institutions such as the United Nations Organization have shown the importance of human control within the environment. The media, despite its importance, tend to use or hide information. In order to verify whether or not there is actually a correspondence between the importance of the treatment of information and the newscasts, we sought to recognize what space is assigned to the environment in national newscasts such as Caracol and RCN. For this, follow-up work was carried out on the news, through a classification during September 15 to 30, 2020, obtaining as a result, that environmental news has a reduced time unless it deals with government issues or catastrophes; the amount of news on the subject is minimal, taking into account the duration of the newscasts. And, although the news mostly seeks to inform, an advertising tinge is evident in some notes, specifically those related to a section in alliance with a company. The objective is to identify the intention and importance with which environmental news is transmitted. That is, to account for the absence and importance of the means to modify their agendas.

Author Biographies

Kelly Yohanna Martínez-Bautista

Estudiante de comunicación social – periodismo(Corporación Universitaria Minuto de Dios). Zipaquirá, Cundinamarca.

Dalia Jeraldin Caballero-Ramírez

Estudiante de comunicación social – periodismo(Corporación Universitaria Minuto de Dios). Zipaquirá, Cundinamarca.

Yamile García-Avendaño

Estudiante de comunicación social – periodismo (Corporación Universitaria Minuto de Dios). Zipaquirá, Cundinamarca.

References

Angulo, L. (2011). Análisis de contenidos del noticiero de RCN de Colombia desde la perspectiva de la Comunicación, el conflicto y el desarrollo. Oikema, Revista de la Facultad de Ciencias Humanas y Artes. 51-74.

Apaza, J.A. (2014). La conciencia ecológica en el consumo de productos en la ciudad de Puno – Perú. Comuni@ccion: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 5(2), 5-12.

Arias, F.G. (2012). El Proyecto de Investigación. Introducción a la metodología científica (6.a ed.). Editorial Episteme.

Berrocal-Gonzalo, S., Redondo-García, M. y Torres-Chico, L.M. (2015). La crisis como espectáculo: el infoentretenimiento en las noticias sobre el rescate bancario de la prensa española de referencia. Comunication & Society, 28(4), 1-16. https://doi.org/10.15581/003.28.4.1-16

Betancur, F. (2019). Percepción sobre los noticieros que se emiten en la televisión colombiana por parte de estudiantes universitarios de la ciudad de Medellín Colombia. El Ágora USB, 19(2), 343-351. https://doi.org/10.21500/16578031.4387

Califano, B. (2015). Los medios de comunicación, las noticias y su influencia sobre el sistema político. Revista Mexicana de Opinión Pública, (19), 61-78. https://doi.org/10.1016/j.rmop.2015.02.001

Carabaza, J., Lozano, J., González, J., Pasco, L., Reyes, L., Berumen, A., y Álvarez, P. (2007). Cobertura del medio ambiente en la televisión mexicana. Comunicación y Sociedad, (7), 45-76. https://doi.org/10.32870/cys.v0i7.3841

Cervantes-Loredo, M.T. (2015). Educación ambiental en los medios de comunicación. Ciencia UANL, 18(74), 16-19.

Díaz-Nosty, B. (2009). Cambio climático, consenso científico y construcción mediática. Los paradigmas de la comunicación para la sostenibilidad. Revista Latina de Comunicación Social, 12(64), 99-119. https://doi.org/10.4185/RLCS-64-2009-808-99-119

Fernández, F. (2002). El análisis de contenido como ayuda metodológica para la investigación. Revista de Ciencias Sociales, 2(96), 35-53.

González-Alcaraz, L. (2018). La cobertura noticiosa sobre cambio climático en la agenda informativa de Clarín y La Nación. Global Media Journal, 15(29), 179-201. https://doi.org/10.29105/gmjmx15.29-10

González-García, C. (2018). Tratamiento periodístico del cambio climático en los diarios peruanos El Comercio y La República (2013-2017). Comunicación y medios, (38), 26-36.

Hermelin, D. (2007). Los desastres naturales y los medios en Colombia: ¿Información para la prevención? Gestión y Ambiente, 10(2), 101-108.

Hernández. R., Fernández, C. y Baptista. P. (2014). Metodología de la investigación (6.a ed.). Mc Graw Hill.

Instituto de Hidrología, Meteorología y Estudios Ambientales (IDEAM). (2014). Cambio climático. http://www.ideam.gov.co/web/atencion-y-participacion-ciudadana/cambio-climatico

López, F. (2002). El análisis de contenido como método de investigación. XXI Revista de Educación, (4), 167-179.

Montero, J.M. (2008). Información ambiental en televisión. https://relec.es/dosculturas/informacionambientalTVjosemariamontero.pdf

Quiñónez, H. (2012). Periodismo Ambiental: un análisis a los medios digitales venezolanos Noticias 24 y Reporte 360. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social ‘Disertaciones’, 5(1), 184-208.

Rating Colombia. (2022). Records de sintonía en la televisión colombiana. https://www.ratingcolombia.com/2010/12/cifras-de-audiencia-en-colombia.html

Tinto-Arandes, J.A. (2013). El análisis de contenido como herramienta de utilidad para la realización de una investigación descriptiva. Un ejemplo de aplicación práctica utilizado para conocer las investigaciones realizadas sobre la imagen de marca de España y el efecto país de origen. Provincia, (29),135-173.

How to Cite

Martínez-Bautista, K. Y., Caballero-Ramírez, D. J., & García-Avendaño, Y. (2022). Environmental focus in the mass media in Colombia. Cases of Caracol and RCN News. Revista Criterios, 29(1), 148–157. https://doi.org/10.31948/rev.criterios/29.1-art8

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-06-01

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: