Análisis estadístico de la prueba ‘Avancemos en matemáticas’, para grado octavo
DOI:
https://doi.org/10.31948/rev.criterios/28.1-art2Keywords:
Academic performance, quality of education, comparative evaluation, educational evaluationAbstract
The objective of this research was to evaluate if there was a difference or not between the results of the components: Communication, Reasoning and Resolution of the test ‘Avancemos in mathematics 2018’, obtained by the eighth-grade students in the General Educational Institution Santander of the municipality of Soacha-Cundinamarca. An intra-subjects or repeated measures design was handled. For the study, the ANOVA was used for repeated measures to analyze if there is contrast of means for related data (dependent or paired). From the statistical analysis of the data applying the ANOVA, it was observed that the p-value of the test is equal to 0.009 to determine that the overall results of each student were not the same in each component evaluated in the test. From the statistical analysis of the data of the results, it was possible to show that these were not favorable for each student, since the average of responses was below 3, of 24 questions, in each component evaluated.
Author Biography
Jorge Enrique Díaz-Pinzón, Secretaría de Educación de Soacha
Magíster en Gestión de la Tecnología Educativa; Especialista en Administración de la Informática Educativa; Ingeniero. Docente de matemáticas e Investigador, Secretaría de Educación de Soacha, Colombia.
References
Camacho, C. (2015). Análisis de la varianza para medidas repetidas. personal.us.es/vararey/adatos2/materiales/anovarepe.pdf
Castañeda, N.B. (2019). Evaluación de la incidencia del programa de matemáticas en los resultados de las pruebas saber de los estudiantes de 3°, 5° y 9° de una institución educativa distrital de la ciudad de Bogotá. (Tesis de Maestría). Universidad Externado de Colombia. https://bdigital.uexternado.edu.co/handle/001/1599
Díaz-Pinzón, J.E. (2017). Correlación y regresión lineal de la evaluación tiempo y puntaje con recurso interactivo flash. INNOVA Research Journal, 2(10), 1-8. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n10.2017
Díaz-Pinzón, J.E. (2020a). Evaluación de la incidencia de un curso preicfes en los resultados de la prueba Saber 11. Actualidades Pedagógicas, (75). https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss75.3
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V.
Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación Superior (ICFES). (2018). Marco de referencia prueba Avancemos 4°, 6°, 8°. http://www.icfes.gov.co/docman/ instituciones-educativas-y-secretarias/avancemos-468/5108-mr-avancemos-formativas-468-2018
Pascual, J., Frías, M. y García J. (1996). Manual de psicología experimental. Metodología de investigación. Editorial Ariel.
Potts, C. (2020). Modelo computarizado del coronavirus: “Los asintomáticos son el gran riesgo”. https://www.dw.com/es/modelo-computarizado-del-coronaviruslos-asintom%C3%A1ticos-son-el-gran-riesgo/a-5279833
Requena, B. (2014). Muestreo por conveniencia. https://www.universoformulas.com/estadistica/inferencia/muestreo-conveniencia/
Rodríguez, M. (2001). Análisis de varianza simple (o con un factor), factorial y multivariable. En Estadística informática: casos y ejemplos con el SPSS (pp. 177-211). Universidad de Alicante.
Sánchez, L. y Muñoz, N. (2014). Prepárate divertidamente para las Pruebas Saber (Trabajo de Grado). Universidad Católica de Manizales. dehttp://repositorio.ucm.edu.co:8080/jspui/bitstream/handle/10839/994/Nancy%20Liliana%20Munoz%20Betancurth.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Siamu. (2013). Anova con medidas repetidas. https://es.calameo.com/books/002446339cbdec153f084
Shuttleworth, M. (2008). Diseño de la Investigación Cuantitativa. https:// explorable.com/es/diseno-de-la-investigacion-cuantitativa
Trigos, A. (2014). Implementación de un software educativo como estrategia metodológica de apoyo a las pruebas Icfes Saber 11 en la componente mecánica clásica de la asignatura de física, para la institución educativa ‘Fray José María Arévalo’ del municipio de la Playa de Belén, norte de Santander (Trabajo de Especialización). Universidad Francisco de Paula Santander. http://repositorio.ufpso.edu.co:8080/dspaceufpso/bitstream/123456789/308/1/25084.pdf
How to Cite
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Criterios es publicada por la Editorial UNIMAR de la Universidad Mariana bajo los términos de la licencia Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional (CC BY 4.0)
Article metrics | |
---|---|
Abstract views | |
Galley vies | |
PDF Views | |
HTML views | |
Other views |