Case study as a teaching strategy in re-education

Authors

  • Gelber Yecid Roa Pinto Comunidad Terapéutica San Gregorio

Keywords:

case study, pedagogical strategy, formative evaluation, re-education

Abstract

This article stems from a research whose purpose was to analyze and to design a pedagogical strategy for interdisciplinary work in re-education, called “Case Study”. Interest was focused on the interpretation and understanding of the work done by the different disciplines involved in the educational process of young offenders. An action-research with interdisciplinary teams of a rehabilitation center was performed. Through focus groups, discussion and review of connecting logs or daily field journals, foundations of this strategy, importance, necessity, features and possible implementation tools used to view it, were described and built, understanding in this way the dynamics of the discipline of information and its effects on learning processes of young offender and his family.

This research described, analyzed and interpreted the information in three matrices: 1. Focus group discussions. 2. Field diaries or blogs, and 3. Issues of interest versus categories. It is evident the need to use a tool that enables and re-formulates both the common interests of different professionals, young and his family, as the complexity of their pedagogical processes with the professionals who serve them when a situation can lose direction and sharpen the horizon. The research proposed the implementation of the instrument and the consolidation of the teaching strategy of the case study.

Author Biography

Gelber Yecid Roa Pinto, Comunidad Terapéutica San Gregorio

Magíster en Pedagogía, Universidad Mariana; Licenciado en Pedagogía Reedu-cativa y Filosofía, Fundación Universitaria Luis Amigó; Consejero Terapéutico de la Comunidad Terapéutica San Gregorio, Cota, Cundinamarca, Colombia.

References

Barreto, M. (1986). Socialización y educación en la libertad. Santa Fe de Bogotá, Colombia: USTA.

Díaz, L. (2009). Derecho Penal Para Menores. Un estudio comparado del derecho penal juvenil en Colombia y España. Santa Fe de Bogotá, Colombia: Editorial Temis S.A.

Jones, B., Sullivan, A., Ogle, D. & Carr, E. (1997). Estrategias para enseñar a Aprender (2da. Ed.). Argentina: Editorial Aique S.A.

Foucault, M. (1980). Sujeto y Poder. Traducción de Santiago Carassale y Angélica Vitale. Chile: Editorial Logos.

García, E. (1998). Derecho de la Infancia – adolescencia en América Latina: de la situación irregular a la protección integral. Colombia: Editor UNICEF.

García, R. (2008). Sistemas Complejos. Filosofía de la ciencia. Barcelona, España: Gedisa Editorial.

González, F. (2004). Diccionario de la pedagogía amigoniana. Madrid, España: Terciarios Capuchinos.

Hurtado, J. (2010). Metodología de la Investigación. Santa Fe de Bogotá, Colombia: Quirón Ediciones.

Kemmis, S. & McTaggart, R. (1988).Cómo planificar la investigaciónacción. Barcelona: Laertes.

Romero, S., Calderón, J. & León, O. (2010) . Aproximaciones de los Referentes Teóricos y Conceptuales que Fundamentan la propuesta Pedagógica Amigoniana. Santa Fe de Bogotá, Colombia: Congregación de Religiosos Terciarios Capuchinos.

León, O. & Montero, I. (2003). Métodos de Investigación en psicología y educación (3ra. Ed.). Madrid: Mc Graw Hill.

López, M. (1999). Grandes ejes de la pedagogía reeducativa. Colombia: Cátedra Luis Amigó.

Ochoa, M. (2000). Jóvenes en conflicto con la ley y la intervención institucional en el marco de los derechos humanos. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó. (3), 124- 139.

Procuraduría General de la Nación. (20 0 6) . Código de infancia y adoles-cencia. Ley 1098 de noviembre 8 de

Concordado. Bogotá: Instituto de Estudios del Ministerio Público.

Resnick, L. (1999). La educación y el aprendizaje del pensamiento. Argentina: AIQUE.

Watzlawick, P. (1988). L ́invention de la réalité: propos sur le constructivisme. Paris: Seuil. Traducción: Deslauriers, Jean Pierre. (2004). Investigación cualitativa. Colombia: Editorial Papiro.

How to Cite

Roa Pinto, G. Y. (2013). Case study as a teaching strategy in re-education. Revista Criterios, 20(1), 19–36. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1852

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views