Spanish reading and writing development as cognitive processes

Authors

  • Jorge Orlando Ramos Guerrero
  • Luz Amanda Timaran Mejía Institución Educativa Municipal Cristo Rey
  • Elizabeth Salas Pachajoa
  • Juan Carlos Guevara Basante Centro Educativo La Independencia
  • Luis Alfonso Caicedo

Keywords:

Culture, cognitive development, reading, writing

Abstract

When reading and writing of the Spanish language are not taught as cognitive processes, but as grammatical phonetic exercises, motor skills, morphological and out of context that fragment syntax and omit the pragmatics of language in everyday life subjects, there will probably be difficulty in reaching its domain. To transform this problem this research was undertaken from the socio-critical paradigm, it was dealt with qualitative approach and the action-research method. In addition, a pedagogical approach for teaching reading and writing was developed from the social constructivist pedagogical model, in second grade in rural public schools in Nariño department.
The proposal took as a starting point the identification of the difficulties in the teaching of these two processes. Based on the elements of local culture its application was formulated and accompanied with specific guidelines for the teacher and a didactic resource for the student. It was concluded that to reach the reading and writing mastery, they must be considered as cognitive processes, developed in stages independently, following different text typologies without omitting the previous knowledge of students.

Author Biographies

Jorge Orlando Ramos Guerrero

Licenciado en Educación Básica con Énfasis en Humanidades y Lengua Castellana, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá D.C.

Luz Amanda Timaran Mejía, Institución Educativa Municipal Cristo Rey

Licenciada en Educación Básica con Énfasis en Español y Literatura; Docente Institución
Educativa Municipal Cristo Rey, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Elizabeth Salas Pachajoa

Licenciada en Educación Inglés - Francés; Docente Institución Educativa Municipal José Antonio Galán, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Juan Carlos Guevara Basante, Centro Educativo La Independencia

Maestro en Artes Visuales, Centro Educativo La Independencia, Policarpa, Nariño, Colombia.

Luis Alfonso Caicedo

Magíster en Educación, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Álvarez, C. Zúñiga, Y. y Negrete, C. (2010). Cómo desarrollar estrategias metodológicas que ayuden a mejorar el proceso de lectoescritura en los estudiantes del grado 3 de educación básica primaria de la Institución Educativa San José. (Trabajo de grado). Escuela Normal Superior, Montería, Córdoba.

Amaguaña, A. Arévalo, F. y Arteaga, T. (2009). La leyenda y el cuento como estrategias para el fortalecimiento de la lectoescritura en estudiantes del grado quinto de la institución Educativa de Chilvi en el municipio de Tumaco. (Trabajo de grado). San Juan de Pasto, Nariño.

Ausubel, D. (1960). The use of advance organizers in the learning and retention of meaningful verbal material. Journal of Educational Psychology, 51(5), 267-272.

Barbosa, A. (1971). Cómo enseñar a leer y escribir. México D.F: Pax.

Beltrán, P., Morales, A. y Silvas, M. (2006). El juego como alternativa para la adquisición de la Lectura y la Escritura en estudiantes de grado Primero. (Tesis para obtener título de Licenciado en Educación). Universidad Pedagógica Nacional, Colombia.

Blanco, M. (2012). Recursos didácticos para fortalecer la enseñanza-aprendizaje de la economía. Aplicación a la Unidad de Trabajo “Participación de los trabajadores en la empresa”. (Tesis de Maestría). Universidad de Valladolid, Valladolid, España. Recuperado de https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/1391/1/TFM-E%201.pdf

Bonilla, E. y Rodríguez, P. (1998). Más allá del dilema de los métodos. Santa fe de Bogotá, Colombia: Grupo Editorial Norma.

Camps, V. (2003). Perspectivas éticas generales en Ibarra y Olivé. En: Cuestiones éticas en ciencia y tecnología en el siglo XXI. Madrid: OEI.

Centro Nacional de Innovación e Investigación educativa, CNIIE. (2012). La enseñanza de la lectura en Europa: contextos, políticas y prácticas. Recuperado de: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/130ES.pdf

Chávez, I. y Martínez, R. (2006). La tradición oral como fuente de la producción Etnoliteraria en el grado quinto de la Escuela Integrada, Sede de la Institución

Educativa Francisco de la Villota del corregimiento de Genoy, municipio de Pasto. (Trabajo de Maestría), Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Colombia.

De Zubiría, J. (2006). Los modelos pedagógicos hacia una pedagogía dialogante. Bogotá D.C, Colombia: Magisterio.

Díaz-Barriga, F. (2005). Enseñanza situada: Vínculo entre la escuela y la vida. México: McGraw Hill.

Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.

Flórez, R. (1997). Hacia una Pedagogía del Conocimiento. Santa fe de Bogotá, Colombia: Grupo Editorial Norma.

Geertz, C. (2000). Para comprender el concepto de Cultura. Revista UNAP Educación y Desarrollo, 1(1), 1-10.

Goodman, K. (1990). El lenguaje integral: un camino fácil para el desarrollo del lenguaje. Lectura y vida revista latinoamericana de lectura, 11(2). Recuperado de: http://www.uprb.edu/profesor/mrocio/edpe3001/articulos/ellenguajeintegraluncaminofacil_kgoodman.pdf.

Guadarrama, P. (1998). Lo Universal y lo Específico en la Cultura. Bogotá, Colombia: Unidad Editorial Única.

Kalman, J. (2004). El estudio de la comunidad como un espacio para leer y escribir. Revista Brasileira de Educação, (26), 5-28.

Katiuska, M. (2001). Los procesos de lectura desde una perspectiva integradora. Bogotá, Colombia: Editorial McGraw-Hill Interamericana.

Kemmis, S. (1993). El currículum: más allá de la teoría de la reproducción. Madrid: Ediciones Morata.

Ministerio de Educación Nacional, MEN. (1998). Lineamientos Curriculares de Lengua Castellana. Santa fe de Bogotá D.C.: Cooperativa Editorial Magisterio.

Ministerio de Educación Nacional, MEN. (ed.). (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Colombia: MEN.

Mockus A. (1984). Estrategias pedagógicas. Universidad de Antioquia. Recuperado de: http://docencia.udea.edu.co/educacion/lectura_escritura/estrategias.html.www.udea.edu.co/

Morales, O. (2003). Estudio exploratorio sobre el proceso de escritura. Educere, 6(20), 421-429.

Moreno, J. (2011). Comprensión y prácticas lectoras. Recuperado de: http://Comunidad.udistrital.edu.co/flrodriguezh/files.

Organización de Naciones Unidas, ONU. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos, Asamblea General de las Naciones Unidas.

Quirós, J. (1977). El lenguaje lectoescrito. Buenos Aires, Argentina: Editorial Interamericana.

Regazzoni C. (2007). Escritura y Cultura. Buenos Aires. Recuperado de http://es.slideshare.net/cregazzoni/escritura-y-cultura

Salamanca, A. y Martín-Crespo, C. (2007). El diseño en la investigación cualitativa. Nure Investigación, (26), Recuperado de: http://www.nureinvestigacion.es/FICHEROS_ADMINISTRADOR/F_METODOLOGICA/FMetodologica_26.pdf

Santelices, L. (1989). Desarrollo del pensamiento crítico: su relación con la comprensión de la lectura y otras áreas del currículo de educación básica. Lectura y Vida Revista Latinoamericana de Lectura, 10(1). Recuperado de: http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a10n1/10_01_Cuevas.pdf

Solé, I. (1992). Estrategias de lectura. Barcelona, España: Grao.

Vargas, M. (2009). Modelos Pedagógicos. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas. Recuperado de: http://www.csi-zsif.es/andalucia/modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_15/ANGELA_VARGAS_2.pdf.

Vygotsky, L. (1931). Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Obras escogidas Tomo III. Recuperado de http://www.psico-system.com/2012/07/historia-del-desarrollo-de-las.html

How to Cite

Ramos Guerrero, J. O., Timaran Mejía, L. A., Salas Pachajoa, E., Guevara Basante, J. C., & Alfonso Caicedo, L. (2019). Spanish reading and writing development as cognitive processes. Revista Criterios, 21(1), 61–83. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1834

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: