Some approaches to inclusion and exclusion in educational event

Authors

  • Luz Adriana Bernal López Universidad del Quindío
  • Carlos Adolfo Rengifo Castañeda Universidad La Gran Colombia
  • Robinson Ruiz Lozano Universidad del Tolima

Keywords:

Diversity, Education, Exclusion, Inclusion, Pedagogy, Society

Abstract

In addressing the issue of inclusive education, it is necessary to identify its antecedents and its most significant representatives; in this sense, this paper is presented as a result of bibliographic review research, consisting of a thorough examination of the various primary and secondary sources that show the current state of the problem about inclusive education, further as a relevant bet for education for diversity, distinguishing this manuscript, mainly, by the strategy of literature search and selection criteria of books, factual texts and scientific papers that allow approaching the study problem.

Author Biographies

Luz Adriana Bernal López, Universidad del Quindío

Licenciada en Biología y Educación Ambiental, Universidad del Quindío; Profesional en Gestión
de Recursos Naturales; Diplomada en Pedagogía y Docencia Universitaria; Docente de Educación Ambiental, Universidad del Quindío, Colombia.

Carlos Adolfo Rengifo Castañeda, Universidad La Gran Colombia

Profesional en Filosofía, Universidad del Quindío; Especialista en Pedagogía y Docencia Universitaria, Universidad La Gran Colombia, Armenia; Magíster en Filosofía, Universidad del Valle; Estudiante del Doctorado en Filosofía, Universidad Pontifica Bolivariana de Medellín; Docente Universidad La Gran Colombia, Universidad San Buenaventura de Cali y Universidad de Quindío, Colombia.

Robinson Ruiz Lozano, Universidad del Tolima

Psicólogo, Universidad Antonio Nariño; Licenciado en Pedagogía Reeducativa, Universidad
del Quindío; Especialista en Orientación Escolar, Universidad del Quindío; Maestría en Educación
Popular con Énfasis en Desarrollo Comunitario, Universidad del Valle; Candidato a Doctor en Cultura
y Educación Latinoamérica, Universidad ARCIS, Santiago de Chile; Docente del Departamento de Psicopedagogía de la Universidad del Tolima.

References

Adorno, T. (1998). Educación para la emancipación. Madrid: Moratas.

Arnaiz, S. (2003). Educación inclusiva una escuela para todos. Málaga: Aljibe.

Foucault, M. (1984). Vigilar y Castigar. Bogotá: Siglo XXI de Colombia.

Foucault, M. (1992a). Microfísica del Poder. Curso del 14 de enero de 1976. España: La piqueta.

Foucault, M. (1992b). Microfísica del Poder. Las relaciones de poder penetran en los cuerpos. España: Paidós.

Foucault, M. (1999a). ¿Qué es la ilustración?. En: Estética, Ética y Hermenéutica. Obras Esenciales. Vol. III. España: Paidós Ibérica S.A.

Foucault, M. (1999b). Curso del 7 de enero de 1976. En: Estrategias de poder. Obras Esenciales. Vol II. España: Paidós Ibérica S.A.

Foucault, M. (1999c). La locura y la sociedad. En: Estética, Ética y Hermenéutica. Vol. III. España: Paidós Ibérica S.A. .

Foucault, M. (1999d). Hermenéutica del sujeto. En: Estética, Ética y Hermenéutica. Obras Esenciales. Vol. III. España: Paidós Ibérica S.A.

Foucault, M. (2000). Historia de la Locura en la Época Clásica. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Freire, P. (2003). El grito Manso. Argentina: Siglo XXI.

Jaeger, W. (1997). Paideia. México: Fondo de Cultura Económica.

Nussbaum, M. (2011). Sin fines de Lucro. ¿Por qué la democracia necesita de las humanidades?. Bogotá: Panamericana. https://doi.org/10.2307/j.ctvndv60c

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós. https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x63g

Ocampo, G. (2006). Encuentros y desencuentros, Kant y Foucault. Tesis de Maestría, Bogotá, Colombia, Pontificia Universidad Javeriana.

Pineau, P. y Dussel, C. (2005). La Escuela como Maquina de Educar. Tres escritos sobre un proyecto de la modernidad. Buenos Aires: Paidós.

Rousseau, J. (2011). Emilo o de la Educación. México: Porrúa.

Sanchidrián, C. y Ruíz, J. (2010). Historia y perspectiva actual de la educación infantil. Barcelona: Grao.

Wilches-Chaux, G. (1993). La vulnerabilidad Global. Red de Estudios Sociales en Prevención de Desastres en América Latina.

How to Cite

Bernal López, L. A., Rengifo Castañeda, C. A., & Ruiz Lozano, R. (2019). Some approaches to inclusion and exclusion in educational event. Revista Criterios, 21(1), 41–60. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1832

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views