The meaning of the evaluation practices of primary school teachers of two educational institutions in San Juan de Pasto

Authors

  • Hna. Omaira Morales Ortiz
  • Yanet del Socorro Valverde Riascos
  • Oscar Olmedo Valverde Riascos

Keywords:

learning, constructivism, teaching, assessment practices, meaning

Abstract

The article presents the results of the characterization
of the meaning of the evaluation practices of primary
school teachers of two educational institutions in
San Juan de Pasto, Colombia. The methodology was
qualitative with an interpretive approach and comprehensive
descriptive. The results indicate that the evaluation
practices of primary teachers of the two educational institutions are constructivists with a support on the measuring of the
objectives of matter. In conclusion, the findings contributed substantially to
the theory of practical knowledge of evaluation in the two institutions.

Author Biographies

Hna. Omaira Morales Ortiz

Enfermera; Especialista en Paciente Crítico; Magíster en Pedagogía; docente de la Facultad Ciencias de la Salud, Programa de Auxiliares de Enfermería, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Yanet del Socorro Valverde Riascos

Licenciada en Educación Básica con Énfasis en Matemática Creativa e Informática; Especialista en Pedagogía; Magíster en Pedagogía; docente Facultad de Posgrados y Relaciones Internacionales, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

Oscar Olmedo Valverde Riascos

Asesor. Doctor en Educación; Magíster en Educación con Énfasis en Docencia Universitaria; Especialista en Computación para la Docencia, y Licenciado en Educación Básica con Énfasis en Matemáticas; Economista. San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Argüelles, A. (comp.). (1996). Competencia laboral y educación basada en normas de competencia. México: Limusa.

Carr, W. (1996). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica (3ra. ed.). Madrid: Ediciones Morata.

Casanova, M. (1999). Manual de evaluación educativa (6ta. ed.). Madrid: La Muralla. Clandinin, D. & Connelly, F. (1988). Studying teachers’ knowledge of classrooms: Collaborative research, ethics and the negotiation of narrative. The Journal of Educational Thought, 22 (2A), 269-282.

Córdoba, F. (2006). La evaluación de los estudiantes: una discusión abierta. Revista Iberoamericana de Educación, (39), 1-9.

Díaz-Barriga, F y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo (2da. ed.). México D.F.: McGraw-Hill.

Gomez, B. (1990). Evaluación criterial. Una metodología útil para diagnosticar el nivel de aprendizaje de los alumnos. Madrid: Narcea.

Hattie, J. y Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. https://doi.org/10.3102/003465430298487

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2009). Decreto 1290. Por el cual se reglamenta la evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes de los niveles de educación básica y media. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-187765_archivo_pdf_decreto_1290.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Chile. (2006). Evaluación Para el Aprendizaje. Enfoque y materiales prácticos para lograr que sus estudiantes aprendan más y mejor. Santiago de Chile. Recuperado de http://www.cpeip.cl/usuarios/cpeip/File/2013materialespsp/mediaepa.pdf

Munby, H. (1982). The Place of Teachers’ Beliefs in Research on Teacher Thinking and Decision Making, and an Alternative Methodology. Instructional Science, 11, 201-225. https://doi.org/10.1007/BF00414280

Ponte, J. (1992). Concepções dos professores de matemática e processos de formação. In J. Ponte (ed.), Educação matemática: Temas de investigação (pp. 185-239). Lisboa: Instituto de Inovação Educacional.

Porlán, R. y Rivero, A. (1998). El conocimiento de los profesores. Sevilla: Díada. Santos, M. (1993). La formación inicial. El currículum del nadador. Cuadernos de Pedagogía, (161), 50-54.

How to Cite

Morales Ortiz, H. O., Valverde Riascos, Y. del S., & Valverde Riascos, O. O. (2019). The meaning of the evaluation practices of primary school teachers of two educational institutions in San Juan de Pasto. Revista Criterios, 22(1), 155–169. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1815

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: