Institutional conditions to carry out two academic programs simultaneously

Authors

  • John Ernesto Bennett Muñoz Universidad Mariana

Keywords:

content of the program, integrated curriculum, institutions of higher education, academic title

Abstract

A group of students who had the experience of simultaneously studying two academic programs at Mariana University was identified from the first semester of 2015, through a census, where 11 cases were obtained. To this end, a study whose general objective was: to determine the conditions offered by this university for the students who study two academic programs simultaneously was carried out, and the specific objectives were: a) identifying the sociodemographic characteristics of this kind of students; b) describing the reasons that motivated these students; c) describing the academic, administrative and financial processes offered by Mariana University to access two simultaneous programs; d) making a proposal that promotes the development of two simultaneous programs at Mariana University undergraduate, as well as the identification of the motivations and limitations of the students. The methodology used was cross-sectional descriptive, applying a survey to the population under study. To complement this information, an interview addressed to the directors of some of the existing programs was used. As a general conclusion it was found that the University does not have regulations or guidelines to drive the processes for the development of these studies. Regarding the main motivations expressed by the students are: the taste for the professions, the increase of their knowledge and the extension of work opportunities.

References

Centro Virtual de Noticias de la Educación. (2010). Educación, Comunicaciones, Ciencias Exactas y Naturales e Ingeniería en la ruta de la doble titulación. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-221731.html

El Espectador. (2009). Doble titulación una tendencia. Recuperado de http://www.elespectador.com/publicaciones/especial/articulo165677-doble-titulacion-una-tendencia

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2009) Doble titulación, una tendencia - Observatorio de Medios. Recuperado de www.mineducacion.gov.co/observatorio/1722/article-205287.html

Montes, I. (2009). evaluación doble titulación en pregrado en la Universidad Eafit. Oficina De Planeación Integral. Medellín. Recuperado de http://www.eafit.edu.co/institucional/calidadeafit/investigacion/Documents/Doble%20titulaci%C3%B3n%20interna.pdf

Universidad Católica San Antonio de Murcia. (2015). Doble Grado en Administración y Dirección de Empresas y Derecho. Recuperado de: http://www.universia.net.co/estudios/ucam/ucam-doble-grado-administracion-direccion-empresas-derecho/st/186951

Universidad de Los Andes (UNIANDES). (2012). Flexibilidad curricular. Recuperado de http://www.uniandes.edu.co/institucional/ique-nos-diferencia/flexibilidad-curricula

Universidad del Rosario. (2014). Las menciones y el doble programa le dan un factor complementario a tu carrera. Recuperado de www.urosario.edu.co/urosario_files/24/243/cde8-3daa-4061-8040-103fb0eceacf.pdf

Universidad Nacional (UNAL). (2010). Doble Titulación; Un camino a la internacionalización Claves para el Debate Público Bogotá, Colombia, Noviembre De 2007. Recuperado de http://www.agenciadenoticias.unal.edu.co/uploads/media/Claves_8_02.pdf

Author Biography

John Ernesto Bennett Muñoz, Universidad Mariana

Magíster en Administración y Competitividad; Especialista en Alta Gerencia; Contador Público.
Docente Oficina de Planeación y Desarrollo Institucional, Universidad Mariana, San Juan de Pasto, Nariño, Colombia.

References

Centro Virtual de Noticias de la Educación. (2010). Educación, Comunicaciones, Ciencias Exactas y Naturales e Ingeniería en la ruta de la doble titulación. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-221731.html

El Espectador. (2009). Doble titulación una tendencia. Recuperado de http://www.elespectador.com/publicaciones/especial/articulo165677-doble-titulacion-una-tendencia

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2009) Doble titulación, una tendencia - Observatorio de Medios. Recuperado de www.mineducacion.gov.co/observatorio/1722/article-205287.html

Montes, I. (2009). evaluación doble titulación en pregrado en la Universidad Eafit. Oficina De Planeación Integral. Medellín. Recuperado de http://www.eafit.edu.co/institucional/calidadeafit/investigacion/Documents/Doble%20titulaci%C3%B3n%20interna.pdf

Universidad Católica San Antonio de Murcia. (2015). Doble Grado en Administración y Dirección de Empresas y Derecho. Recuperado de: http://www.universia.net.co/estudios/ucam/ucam-doble-grado-administracion-direccion-empresas-derecho/st/186951

Universidad de Los Andes (UNIANDES). (2012). Flexibilidad curricular. Recuperado de http://www.uniandes.edu.co/institucional/ique-nos-diferencia/flexibilidad-curricula

Universidad del Rosario. (2014). Las menciones y el doble programa le dan un factor complementario a tu carrera. Recuperado de www.urosario.edu.co/urosario_files/24/243/cde8-3daa-4061-8040-103fb0eceacf.pdf

Universidad Nacional (UNAL). (2010). Doble Titulación; Un camino a la internacionalización Claves para el Debate Público Bogotá, Colombia, Noviembre De 2007. Recuperado de http://www.agenciadenoticias.unal.edu.co/uploads/media/Claves_8_02.pdf

How to Cite

Bennett Muñoz, J. E. (2017). Institutional conditions to carry out two academic programs simultaneously. Revista Criterios, 24(1), 169–185. Retrieved from https://revistas.umariana.edu.co/index.php/Criterios/article/view/1761

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-02-26

Issue

Section

Artículos resultado de investigación

Altmetric

QR Code
Article metrics
Abstract views
Galley vies
PDF Views
HTML views
Other views

Some similar items: